Kartor i mobilen

Jag tänkte köpa ny mobiltelefon med GPS och skulle vilja lägga in Garmins Friluftskartor i den.
Garmins kartor finns ju att få på tex micro SD vilket kan stoppas in i ett antal mobiltelefoner,
dock har ingen av de telefoner jag tittat på Garmins kartprogram utan Route 66, Nokia Maps mm.
Går det att stoppa in Garmins kartor och få det att fungera eller måste man ha Garmins program och finns det i så fall att ladda ned till telefonen?

Jag kör sedan länge Garmin Mobile XT i min N95. Använder både City Navigator och FriPro. Funkar suveränt bra. Kartorna ligger på minneskortet. Därför nästan inga telekostnader. Dvs kan även användas utomlands. I princip är alla konkurerande alternativ oanvändbara utomlands p g a sinnesjukt höga teletaxor.

Enda problemet är att Garmin inte vill sälja sin utmärka produkt Mobile XT för installation på det vanliga minneskortet. Man måste alltså byta minneskort så snart man vill använda GPS-funktionen och då slutar MP3-spelaren och kameran att fungera. Många löser problemet genom att använda piratkopierade kartor. Det funkar bättre men är olagligt och kan därför inte rekommenderas.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips