Kartor i mobilen

Jag tänkte köpa ny mobiltelefon med GPS och skulle vilja lägga in Garmins Friluftskartor i den.
Garmins kartor finns ju att få på tex micro SD vilket kan stoppas in i ett antal mobiltelefoner,
dock har ingen av de telefoner jag tittat på Garmins kartprogram utan Route 66, Nokia Maps mm.
Går det att stoppa in Garmins kartor och få det att fungera eller måste man ha Garmins program och finns det i så fall att ladda ned till telefonen?

Jag kör sedan länge Garmin Mobile XT i min N95. Använder både City Navigator och FriPro. Funkar suveränt bra. Kartorna ligger på minneskortet. Därför nästan inga telekostnader. Dvs kan även användas utomlands. I princip är alla konkurerande alternativ oanvändbara utomlands p g a sinnesjukt höga teletaxor.

Enda problemet är att Garmin inte vill sälja sin utmärka produkt Mobile XT för installation på det vanliga minneskortet. Man måste alltså byta minneskort så snart man vill använda GPS-funktionen och då slutar MP3-spelaren och kameran att fungera. Många löser problemet genom att använda piratkopierade kartor. Det funkar bättre men är olagligt och kan därför inte rekommenderas.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips