Kartkalibrering i OziExplorer

Hejsan

Jag har ett sjökort som jag inte lyckas kalibrera. På kortet står det att projektionen är gauss-projektion vilket inte finns att välja på i Ozi.
Jag har provat allt mellan tre och nio kalibreringspunkter samt projektion Long/Lat eller Mercator.
Hur gör man eller går det kanske inte?
/Magnus

Läs Help

Vad jag förstår är det Transverse Mercator du ska använda (ett bra tips, läs i Help :cool: , så gjorde jag)

Per

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Hej igen!

Jag har nu ett nytt problem med kartkalibrering. Jag har läst hjälpen grundligt plus Lantmäteriets ypperliga sidor om GPS (länk nedan) utan att komma tillrätta med mitt problem.
Jag har exporterat blå kartan från kartex till Ozi och kalibrerat den med hög precision (Map Datum: WGS84, Map Projektion: Lat/Long, alla inställningar i Ozi=WGS84).
När jag jämför koordinater mellan Kartex och Ozi så stämmer de överens när jag använder Lat/long men ej när jag använder SG/RT90, det skiljer ungefär 700 m. Koordinater tagna från GPS:en i Lat/Long stämmer också fint med kartan.
Är det nån som förstår vad jag menar? Jag gör det knappt själv.
/Magnus

http://www.lantmateriet.se/cms/niva2index.asp?produktgrupp=4C

Kartdatum

mekelund; sa:
Är det nån som förstår vad jag menar? Jag gör det knappt själv.[/url]

Även om jag inte för stod allt, det här med kartdatum och projektioner är inte helt trivialt.
Sjökorten har WGS84 och Lantmäteriverkets kartor har RT90. Om du inte har förstått allt så använd WGS84 tillsammans med Lat/Long till sjökort, och RT90 tillsammans Swedish Grid till landkartor så slipper du problem.

Per Brune

WGS 84 och sjökort

Det är väl bara dom senaste utgåvorna som har WGS84. Tidigare sjökort hade inte märkningen WGS84, men vad dom hade vet jag inte.

/Lod

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips