Kartfodral till cykel

Är det någon som har några tips om bra kartfodral att fästa på styret till en mountainbike? Jag undrar var man kan köpa dem.

De flesta butiker som säljer cykelväskor o.dyl. har nog någon form av kartfodral för fäste på styret. http://www.cyclecomponents.com har ett för en dryg hundring.
Själv har jag dock bara använt kartfodral som sitter på styrväska, men det kanske du inte vill ha om du ska köra terrängkörning.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Inte lätt

Att läsa kartan samtidigt som man åker på en teknisk stig är knepigt. För stor karta skymmer dessutom framhjulet vilket inte är bra alls i terräng.

En varant är en klämma som man sätter fast den hopvikta och plastade kartan i. Jag har använt en bred påsstängarklämma i plast som jag surrat vid styrstammen med ståltråd genom tunna hål i klämmans underdel som jag borrat själv. Funkar rätt OK.

GPS med karta kan också fungera hyggligt.

Thure

[Ändrat av thureb 2005-11-28 kl 11:50]

jöran; sa:
Är det någon som har några tips om bra kartfodral att fästa på styret till en mountainbike? Jag undrar var man kan köpa dem.

Du hittar ganska mkt på Happy om kartställ.
http://happymtb.org/forum/search.ph...match_forum=THISONE/body=1/author=1/subject=1
Thures invändningar är dessvärre riktiga. Det funkar inte särskilt bra på teknisk stig, inte minst för att man behöver kunna se vad som är närmast framhjulet.

Tror att ett vanligt kartfordral som hänger runt axeln är smidigare.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips