Kartex och Garmin 12XL GPS

Guest

Gäst
Har problem med Kartex och min Garmin 12XL GPS:
Jag kan inte få Kartex att visa aktuell position.
Att ladda waypoints och tracks upp och ner går utmärkt så allt är rätt kopplat, dvs kabel, port och protokoll(gränssnitt) är enligt hjälp-avsnittet. Kartex visar GPS i nedre högra hörnet.

Startar jag Kartex utan GPSen inkopplad så klagar Kartex: "ingen kontakt med GPS mottagaren"

Jag har även försökt men NMEA gränssnitt i Garmin och då bockat ur Garmin gränssnitt i 'Arkiv-Inställningar-GPS', inte heller det går.

Någon som har några ideer???

Thomas

GPS NMEA eller Garmin interface?

Jag använder bara Fugawi eller oZi
men det borde vara lika med Kartex
Gps skall vara inställd NMEA out interface vid navigering du resonerar tvärtom tycker jag
Gps inställd garmin interface vid övertankning
När man inte får det att funka har man ofta glömt ändra efter en övertankning
Kolla portnummer
kolla att inte något annat blockerar-modem- hotsync- eller nåt annat på porten dp får man stänga det programmet.
Överföringshastighet är nåt dock mera sällan felställt
Har du läst hjälpen i kartex där står rätt mycket ser jag

När du tröttnat på Kartex gå över till nåt mer användbar-bara ett tips :)
Jag har bra kontakter..

/Bengt

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Guest

Gäst
Trots allt: Kartex o Grmin för vissa ändamål

Jag använder min G12XL när jag flyger (privat, småplan) och har passagerare som vill ha en track över vad de har flugit(s) över. Då är Kartex OK.
(Annars använder jag GarTrip för waypoints,tracks och rutter).

Problemet med Kartex är att ALLT utom 'Navgation-GPS Position' fungerar. Jag kan t.o.m. markera att jag vill ha GPS position, då få GPS flaggan nere i högra hörnet UTAN att få upp den gamla VW'n (har vid något enstaka tillfälle fått upp den) OCH SAMTIDIGT ladda ner tracks och waypoints. Drar jag ur sladden klagar Kartex, ingen kontakt. Och det är ju OK

Hjälpfunktionen säger att med version 3.0 (jag har 3.05) skall man ha Garmin interface. Jag har kollat med alla kombinationer men GPS position får jag inte in.

Det är alltså Kartex som av någon anledning inte vill markera GPS position.

Tack för svaret, men fler ideer????

Thomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips