Karta över Kebnekaiseområdet

Det är en grej jag inte fattar med den här diskussionen. När jag besöker Lantmäteriets hemsida vill de ha 245kr minus 15% internetrabatt för fjällkartorna. Ett pris som varje vettig människa inser att Akademibokhandeln slår. Vad handlar det om? Eller söker jag på fel produkt?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vättlefjäll; sa:
Det är en grej jag inte fattar med den här diskussionen. När jag besöker Lantmäteriets hemsida vill de ha 245kr minus 15% internetrabatt för fjällkartorna. Ett pris som varje vettig människa inser att Akademibokhandeln slår. Vad handlar det om? Eller söker jag på fel produkt?
"Fjällkartan - vikt" kostar 106 spänn i Lantmäteriets onlinebutik. Du måste ha tittat på den inplastade versionen (som jag aldrig har sett i någon annan butik).

Men, som sagt, den vikta kartan finns att köpa för betydligt mindre än 106 spänn.

Okej, dom tar 139 kr för att plasta in en karta? Eller är det någon annan skillnad månne? För är det inte det så tar de ju priset i girighet... Kan inte inplastning vara en bra idé då? Jag tänker på att som trådskaparen skrev markera på kartan? Jag skulle gärna vilja markera allteftersom jag går utan att kladda på min karta. På en inplastad kan man ju skriva med en sån tuschpenna som kräver fuktig trasa för att gå bort...

Jag fattar inte detta? En karta som kostar FYRA öl? Hur många kartor dricker ni inte under ett år? I det perspektivet kan man kladda ner minst en karta per år.

Rungá; sa:
larsl; sa:
Jag dricker inte öl!
Whisky, vodka, tankar bilen, köper godis eller en måste ha pryl? Men när man skall ha en karta för en skitsumma så är den plötsligt oöverkomlig.

Precis. Med tanke på hur viktig (hoppas de flesta håller med) en karta är så har jag svårt att förstå hur man gladeligen kan punga ut med tusenlappar för RÄTT jacka, sovsäck, ryggsäck men tycker att en hundring för en karta är utsugning. Löjligt om någon frågar mig. Jag tycker en hundring för en fjällkarta är billigt. Och det gick ju att hitta ännu billigare.

Mvh
Peter P.

pal2; sa:
Rungá; sa:
larsl; sa:
Jag dricker inte öl!
Whisky, vodka, tankar bilen, köper godis eller en måste ha pryl? Men när man skall ha en karta för en skitsumma så är den plötsligt oöverkomlig.

Precis. Med tanke på hur viktig (hoppas de flesta håller med) en karta är så har jag svårt att förstå hur man gladeligen kan punga ut med tusenlappar för RÄTT jacka, sovsäck, ryggsäck men tycker att en hundring för en karta är utsugning. Löjligt om någon frågar mig. Jag tycker en hundring för en fjällkarta är billigt. Och det gick ju att hitta ännu billigare.
Priser sätts ju inte efter hur viktiga saker är. Hur mycket betalar du för en liter vatten?

Priser sätts efter vad folk är beredda att betala efter jämförelse med liknande produkter från andra säljare, eller med alternativet att inte köpa något alls. När det gäller fjällkartor så har Lantmäteriet tyvärr ingen konkurrent, och att inte köpa någon karta alls är som du påpekar inte ett särskilt lyckat alternativ om man ska upp i fjällen. Alltså kan Lantmäteriet sätta väldigt höga priser, och folk fortsätter att köpa kartor.

Jag tycker att en hundring eller 69 kronor för en fjällkarta är dyrt. Men jag köper ändå.

Nu finns det bara lantmäterikartor att köpa om man skall upp i fjällen. Om de har rätt pris eller överpris vet jag inte, det är det pris som finns. Konkurrens == lägre pris. Nu går jag ut och dricker öl. Vart jag än går är pristet ungefär det samma ca 45 kr. De är ju mycket billigare i Budapest?

pal2; sa:
Rungá; sa:
larsl; sa:
Jag dricker inte öl!

Mvh
Peter P.

Hej!
Har köpt fjällkartan nu! Perfekt är den! Det hela handlade inte om att vara snål eller ej :) Det handlade om att jag ville sneskissa lite och testa olika rutter "lite på måfå" på någon halvtaskig digital karta. Annars skulle jag behöva åka in till stan, köpa kartan, åka hem igen. Beställa scanner från dustinhome.se, sedan vänta några dagar. Vänta en helg. Sedan kommer scannern. Åk till posten, hämta ut. Ta tåget hem. Installera drivrutiner, scanna in bilden. Okej, nu kan du börja skissa lilla christopher...
Well, det var dessa steg jag ville ungdå just nu :) men det såg ut som att jag ändå skulle få fixa detta så det är precis vad jag gjort. Och nu har jag ritat upp en liten skiss som jag tänkt gå nästa sommar.
Tack för hjälpen jag fått ändå! Mvh Christopher

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips