Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko

Hej!
Vi kommer till Abisko på torsdag för en vandring genom Kårsavagge och sedan upp mot Låktatjåkka och vidare till Trollsjön, och sedan tillbaka för att gå genom Måndalen tillbaka till Abisko, och tänkte höra om man kan få lite tips och råd på vägen här!

En första fundering är vilken terräng det är i branten upp från Kårsavagge. Vi tänkte gå den västligare "rekommenderade färdvägen" upp från dalen eftersom den ser mindre brant ut. Hur är det att ta sig upp där? Eller är någon annan av uppfarterna vettigare att välja..?

Sedan, som vanligt, är det ju tältplatser man är intresserad av :) Preliminära ungefärliga etappmål på vägen är: Kårsavaggestugan (ca), Låktatjåkko station (ca), Trollsjön, samt Gohpasvaggi. Någon som vet ifall det är lätt/svårt att hitta bra tältplats (tvåmannatält) kring dessa ställen? Eller finns det lämpligare/finare tältställen längs rutten?

Tack på förhand!
//Daniel
 
Det är ett fantastiskt område, det kan nästan inte bli fel.
Angående vägval upp från Kårsavagge, "de vanliga" markerade 1-3 i min bifogade bild, alla tre är ju krävande i så mån att det är ett antal höjdmeter som ska avverkas.
1). Mellan Biran och Guoblačorru - Jag har bara gått uppåt. Lindrigt första biten, en brantare knix på slutet. Vacker utsikt över de inre delarna av Kårsavagge. Om ni tänkt er att ta er ner till Trollsjön från öster (där är det ju dock ganska brant) är ju detta en bra väg.
2). Guoblavággi - Jag har bara gått nedåt, längst nere i dalen en brant grässluttning där det kan vara svårt att hitta en tydlig väg vilket kan vara lite frustrerande. Längre upp väldigt vackert längs sjöarna man passerar.
3). Latnjavággi - Här har jag gått både uppåt och nedåt. Kanske den populäraste vägen(?), stigen vindlar sig ganska brant men den är å andra sidan väldigt tydlig så man behöver "bara" fokusera på att sätta fötterna på rätt ställe (man får inte glömma att ta en paus då och då och beundra utsikten, gäller oavsett vilken väg man tar). Vägen förbi forskningsstationen vid sjön 976 är mycket tjusig.

Beträffande tältplatser, nere i Kårsavagge och en bit upp finns det gott om fina tältplatser. Högre upp (1000-ish meter) blir det ju snabbt ganska kargt och stenigt men visst kan man hitta platser om man inte är alltför kinkig.
En helt sanslöst fin tältplats är ju precis ovanför Harpasset (pilen på min bild). Om ni kommer nerifrån sjön så finns den till vänster precis när ni kommit upp från branten (en liten bäck rinner förbi, den kan man se även om själva tältplatsen inte syns från stigen). Väljer ni Latnjavággi på vägen upp så får ni följaktligen hålla uppsikt åt höger precis innan det bär av nedåt mot sjön.
Måndalen har jag passerat utan att se ett jota i dimman och det verkade inte så tältvänligt men från rastskyddet vid Kåppatjåkka och nedåt är det inga svårigheter med tältplatser.

Här finns lite bilder och beskrivningar av området:
(Sedan har ju många andra här på Utsidan skrivit mycket, forumet är en guldgruva, sök, sök sök...)

Go' tur
/Johan

1658781641001.png
 
Johan, tack för utförligt svar (trots att det tydligen fanns lite info i liknande trådar såg jag sedan men alltid värdefullt att få lite mer precis input!!). Men angående "Trollsjön österifrån" - är det ens möjligt?! Vi har planerat att gå leden från Låktatjåkko station mot Låktatjåkka och sedan stigen söderut mot Trollsjön och samma väg tillbaka eftersom jag tycker det ser för brant ut alla andra håll runt Trollsjön. Men kunde det vara möjligt att ta sig upp österut från sjön? Det ser ju ut som att det är 100 meter uppför per 100 meter framåt, vilket väl blir 45 grader, och om man tänker på skidbackar så är det väl rätt häftigt?

Och majjen, tack för den! Det var länge sedan jag var här på forumet men jag har läst om "Frippes fall" förut, kanske får planera in det :)
 
Det går att ta sig både upp från och ner till Trollsjön. Lättast är uppfarten från sjöns norra spets och upp mot nordost. Min Livskamrat och en vän till henne gjorde det när de var 50+. Visst är det brant, men man ser ganska tydligt vilket vägval som är det bästa. Inget att rekommendera i regn och inte heller till ovana fjällvandrare.
Att vandra uppifrån och ner är betydligt knepigare eftersom det inte är lika lätt att hitta bästa vägval.
/HåkanF
 
Tack för tipset, Håkan! Vi tar stigen på ditvägen så får vi se hur det ser ut när vi är där om vi prövar uppfarten åt nordost! //Daniel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lindajones Björkliden - Låktatjåkka - Kårsavagge - Abisko 2 dar? Fjällvandring 3
stinzen Vandra låktatjåkka - kårsavagge Fjällvandring 6
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Daddy Låktatjåkka-Kårsavagge - enklaste vägen Fjällvandring 10
piaea Sitasjaure - Sälka - Kårsavagge - Låktatjåkka Fjällvandring 22
lillo Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka Fjällvandring 5
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
Maskrospigg Snöläge. Kårsavagge Fjällvandring 1
andershugo Stuor Kärpel till Kårsavagge Fjällvandring 7
casset Vattentillgång nu i Kårsavagge? Fjällvandring 4
mkruse Kårsavagge - Stuor Kärpel Fjällvandring 3
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
camlun Abiskojaure-Kårsavagge Fjällvandring 7
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
andy69 Kårsavagge... Fjällvandring 6
quango Låktatjåkko - Kårsavagge telefontäckning Fjällvandring 6
ytilde Abisko - Kårsavagge t-o-r på en dag? Fjällvandring 8
k elias Abiskojaure - Kårsavagge med barn? Fjällvandring 10
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
björnkraft Orösad vandring Hukejaure - Kårsavagge Fjällvandring 3
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
Vonsan Abiskojaure-Kårsavagge Fjällvandring 7
Ringblom Vandra i Abisko mellan Abiskojaure och Kårsavagge Fjällvandring 22
Almgren Hoiganvagge till Kårsavagge Fjällvandring 11
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
ulfnor Kårsavagge och Katterat Fjällvandring 8
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
Vonsan Abisko-Låktatjåkka. Fjällvandring 2
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Fjällvandring 5
Vonsan Låktatjåkka b.la. Fjällvandring 6
Erixolen Trollsjön via Vassijaure eller Låktatjåkka? Fjällvandring 10
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Vonsan Låktatjåkka-Abisko Fjällvandring 6
Blåiris Björkliden-Låktatjåkka-Abisko v 26! Fjällvandring 1
henrich Tälta vid Låktatjåkka? Fjällvandring 5
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
martindaunfeldt Gena från Låkta ner till trollsjön över "Gearggecorru"? Fjällvandring 4
MLJ001 Trollsjön Fjällvandring 9
Petrus83 Trollsjön äldre par? Fjällvandring 13
Nikolai Låktatjåkko fjällstation via Trollsjön? Fjällvandring 9
Lindis7911 Trollsjön Fjällvandring 4
Ramsgards Trollsjön Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.