Karoliner osv

Någon som vet hur typ en soldat i Karl den 11s arme sov och andra krig ?
Det var mycket så att man rövade det man kunde och sov i stugor, men ändå måste man ha haft någon form av tält?

Bilder från nord syd kriget i Usa visar någon form av spetsigt tält. Gissar vinkeln var det som gjorde att vattnet inte droppade utan följde med tält duken till marken?

Tätvävda tyger är väl något relativt sen uppfinning?
 
Det finns ju folk som sysslar med reenactment av olika slag. Karoliner är väl relativt populärt, så om du vill ha mer handfasta praktiska uppslag kan det vara värt att kontakta någon sådan.
Min erfarenhet är att det finns en hel del seriöst researchande och hantverkskunnande bland vissa av dem.
 
Tack alla. Mitt intresse är nog mer ytligt. Men det stärker min teori om att man använder mycket spetsiga tält för att klara genomslag i tyget. Sedan tyg har ändå funnits i många hundra år bakåt om jag tänker till. Krabaten som spikade på kors hade ju kläder på sig.
 
Bara en tanke: man har ju vävt tyg till segel i alla tider och de måste vara ganska täta så att väva tältduk har säkert också varit möjligt. Man kan behandla tyget för att få tåligare. Det är kunskap som har funnits hur länge som helst.
 
Det här är lösa gissningar utifrån en del läsning från Napoleonkrigen, skön- och facklitterärt men inte direkt på ämnet. Jag gissar att det var rätt stor skillnad om armén marscherade eller inte. Var armén stillastående såg nog lägret ut likt illustrationen, men i rörelse lär det nog ha varit till att sova där man stod om det inte gick att hitta tak över huvudet och det konkurrerade man nog med de övriga i armén om. Ett tält att sova i var nog inget man kunde räkna med, utan bara rätt ner på marken. När det var kallt blev ju folk sjuka, personalomsättningen var hög.

Ni som vet får gärna rätta mig om jag har fel i detta, det här är det intryck jag fått från en serie källor av varierande kvalitet
 
Militära tält har varit gjorda av tjärad/vaxad väv. Betydligt mera vattentätt än dagens tält. Men tungt. Ett tält sattes vanligen ihop av flera bitar eftersom det annars blev för tungt att hantera.

Förövrigt hände det ibland att infanteriet tvångsmarcherades i flera dygn för att komma fram i tid.Det gick inte att göra med kavalleri. Hästarna dog om de inte fick paus för att smälta maten, det kunde de nämligen inte göra medans de gick. Det kunde gå snabbare att få fram infanteriet än kavalleriet och artilleriet var långsammast.

Det talas ofta om slag och taktik. Sanningen är att många slag och så gott som alla krig har vunnits av den sidan som haft bäst logistik. Dvs kunnat ställa flest välutbildade, utvilade, mätta och välutrustade soldater med bra understöd av artilleri på rätt plats vid rätt tid.

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.