Karl Hedin-fallet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Citat från artikeln:


Så även om de hade gjort fel hade det i värsta fall blivit "ringa tjänstefel", vilket inte är straffbart, och därmed inget för RÅ att gräva i.
Precis.
Det förutsätts att åklagare och domare följer lagen. De kan därmed göra övertramp mot enskilda så som mot Karl Hedin. Inte konstigt att folk är upprörda.
 
Det förutsätts lika mycket att de följer lagen som det förutsätts att vanliga medborgare följer lagen.

Och precis som för vanliga medborgare så är det olika nivåer på straff beroende på hur allvarligt "brottet" är.

Här verkar de alltså klantat sig lite och räknat ihop straffvärdet för alla de misstänkta brotten, vilket men tydligen inte ska göra. Men då det i värsta fall är "ringa tjänstefel" så kan inte RÅ göra nåt.

Jag antar att rätt instans att vända sig till här faktiskt vore JK, för att försöka få det hela till att ha varit integritetskränkande.
 
Det förutsätts lika mycket att de följer lagen som det förutsätts att vanliga medborgare följer lagen.

Och precis som för vanliga medborgare så är det olika nivåer på straff beroende på hur allvarligt "brottet" är.

Här verkar de alltså klantat sig lite och räknat ihop straffvärdet för alla de misstänkta brotten, vilket men tydligen inte ska göra. Men då det i värsta fall är "ringa tjänstefel" så kan inte RÅ göra nåt.

Jag antar att rätt instans att vända sig till här faktiskt vore JK, för att försöka få det hela till att ha varit integritetskränkande.
De har aktivt valt att ställa sig över lagen. Både åklagare och domare. De visste garanterat om att de gjorde fel och om de inte visste det borde de tas ur tjänst omedelbart. Att deras felaktiga agerande endast kan falla in under ringa tjänstefel är ett tecken på att vi bör ha en konstitutsdomstol, så vi kan stävja politiska domar vilket detta är ett tecken på.
 
Senast ändrad:
Vad är syftet med hans bok enligt dig?
Det känns lite som du snöat in på att försäljningen (och dess inkomster) är huvudsaken. Vad spelar det annars för roll hur välbärgad han är?

Trodde att du läst tråden...

Syftet med Karls bok enligt honom själv (och hans medförfattare/jaktkompisar anställda av AB Karl Hedin):

"För att öka insikten om den attack mot äganderätten – i praktiken en normlös expropriation - som nu äter sig in i det privata ägandet av skog, har vi skrivit denna bok. Vår förhoppning är att den skall öka engagemanget för det helt nödvändiga försvaret av äganderätten. Det är dags att slåss för den nu! "
 
Bokens syfte är att framföra en åsikt kring det svenska samhället. Du gillar inte den åsikten. Den är tydligen inte heller värd att lyssnas på då framföraren av åsikten är miljardär. Vad nu det har med saken att göra.

Det du påvisar är en del av den så kallade "åsiktskorridoren", dvs alla åsikter som man själv inte delar skall förlöjligas eller ses ned på.

När har jag framfört att jag inte gillar den åsikten?

När har jag framfört att åsikten inte är värd att lyssnas på?
 
Trodde att du läst tråden...

Syftet med Karls bok enligt honom själv (och hans medförfattare/jaktkompisar anställda av AB Karl Hedin):

"För att öka insikten om den attack mot äganderätten – i praktiken en normlös expropriation - som nu äter sig in i det privata ägandet av skog, har vi skrivit denna bok. Vår förhoppning är att den skall öka engagemanget för det helt nödvändiga försvaret av äganderätten. Det är dags att slåss för den nu! "

Klar jag läst tråden. Anledningen till att jag frågade dig är att du snöat in på hans förmögenhet. Det är helt irrelevant i de rättsliga frågorna. Både gällande försvarandet av äganderätten och rättsövergreppet han blev utsatt för.
 
Klar jag läst tråden. Anledningen till att jag frågade dig är att du snöat in på hans förmögenhet. Det är helt irrelevant i de rättsliga frågorna. Både gällande försvarandet av äganderätten och rättsövergreppet han blev utsatt för.

Jag har inte kommenterat de rättsliga frågorna, enbart framfört att jag tycker hans beteende/upplägg kring föredragen och boken är lustig.

Du får nog läsa en gång till...
 
Vad han borde göra lägger jag mig inte i.


Men, med tanke på bokens syfte samt att Karl är miljardär, tycker jag det är lustigt att han även vill tjäna pengar på dem.

Jag har inte kommenterat de rättsliga frågorna, enbart framfört att jag tycker hans beteende/upplägg kring föredragen och boken är lustig.

Du får nog läsa en gång till...

Läs dina egna citat istället.
 
Vad gäller den felaktiga avlyssningen av mobilen så leder det nu till att grovt kriminella inte längre kommer att kunna stoppas. För att en "miljöåklagare" tror att Kalle jagade en varg, på lunchen. Grattis Sverige.
Katastrof är ett milt ord.



https://www.expressen.se/kvallsposten/hemlig-avlyssning-av-miljardar-avslojade-feltolkning-av-lagen/

https://www.jaktjournalen.se/jaktharvan-i-vastmanland-andrar-praxis-for-avlyssning/
Jag är tveksam till att det där verkligen stämmer. Med tanke på hur lätt det vore att fälla telefonbedragare om man lägger samman straffskalan i jämförelse med hur få som blir fällda.
 
Du skriver ett inlägg vars kontenta är:
1. Hedin profiterar på detta.
2. Allt är iscensatt för att han skall sälja böcker.


Overkligt.

1. Ja, det är väl alldeles uppenbart att Karl Hedin profiterar på sin snyfthistoria.

2. Nej, det är inte iscensatt för att han ska sälja böcker.
Men det tog ca 5 minuter innan boken var klar.

* Vidare så får ni nog vänja er vid att det kommer bli enklare för avlyssning i framtiden. Det finns ett stort folkligt stöd för detta och i princip alla partier (utom V) går i den riktningen och lägger motioner om enklare regler för övervakning.

Inga konstigheter alltså. Självklart ska polisen få verktygen för att stävja brottslighet. De enda som kan vara emot detta är de som har något att dölja.

Jag finner det ytterst märkligt att detta polishat och föraktet mot rättsväsendet nu florerar på hög nivå inom jägarkåren.
En jägarkår som annars är väldigt konservativ och "höger" och skriker hårdare straff mot det mesta.

Men just vad gäller polishatet i spåren av Karl Hedin så skulle man ju kunna tro att det är Nordfronts forum man befinner sig på när det i själva verket bara är jaktjournalens Facebook-grupp.

Ytterst besynnerligt.

* Sist men inte minst är det märkligt hur en person som begav sig ut på en föredragsturné utan att veta vad han pratade om - Visste inte vad GYBS var, hur en inventering går till eller hur mycket Varg som finns - blev en "symbol" för Varghatare.
Kanske var det Karl Hedins vurmande om att förgifta Vargar, kanske var det lögnerna i sig som attraherade outbildade människor på landsbygd.
Men förmodligen var det bara för egen profitering.

Det goda i den här kråksången - Oavsett utgången i just detta fallet - är att den illegala jakten har lyfts upp ur dimmorna och är verkligen på agendan. I Dalarna är ju en speciellt utredning redan igång om varför länet nästan utplånats från Varg av oförklarlig anledning.

Någon licensjakt på Varg lär inte ske för lång tid framöver och bör heller inte ske av naturliga skäl.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.