Karbiner till friends

Hej alla klätters.

Dom karbiner jag har till mina vänner håller bara för 800 kg med öppen grind. Räcker det eller ska det vara minst 1000 kg. Jag tar inga jättefall men endå.

Är inte så säker på att det finns något exakt svar på det men Rafael Jensen (Säkerhetskommittén) rekommenderade i förra numret av Bergsport (nr 122) att bara använda karbiner som klarar 10kN med öppen grind. Se även rapporten om Göran Kropp i samma nummer, eventuellt bidrog en karbin med öppen grind i just en friend till olyckan.

/tillmann

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Opengate

Hej.
Det enda som gäller (enligt min och guiders uppfatning) är 10 kN open gate.
Karbiner med "lägre" kan med fördel användas till utrustningskarbiner. [läs: kilknippen, slingor, kilpetare, prusiks, hanskar, isyxor m.m.] Det fins ingen anledning att köpa karbiner med "sämre" värde än 10 kN Open Gate. Det är oftast ingen skillnad i pris heller...

Sätter du en express?

Om du byter av denna anledning, se till att skaffa karbiner med wiregrind på samma gång så minskar du risken för att grinden ska öppnar sig vid fall.

Själv sätter jag oftast en express eller annan slinga i frienden iallfall, så det har ingen betydelse vad som sitter i frienden från början när den sitter i selen. Sätter man repet direkt i frienden (via en karbin) så är risken större för repdrag eller att frienden kan vandra iväg och hamna fel eller fastna.

I småfriends är det inte så självklart att man behöver sätta 10 kN-karbiner, det är ju vanligt att säkringen håller för mindre. Ska man köpa karbiner är de förstås ingen idé att köpa nåt annat, men själv har jag karbiner som håller sämre (för att jag "redan" hade såna) just i de minsta kamsäkringarna.

På northstar.se finns billiga karbiner - och de billigasta håller nog just 10 kN med öppen grind.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips