Karbin - Skylotec Gripzone

Hej!

Efter lite slösurfande på Internet hittade jag en klätterpryl som jag inte har sett förut.

skylotec-gripzone.jpg

Info-pdf här: http://www.skylotec-sports.com/xfiles_a6/1319629190_2.pdf

Det är alltså en karbin med gummi på utsidan för att man ska få ett bättre grepp om den.

För att få lite diskussion kring temat, vad tror ni? Är karbinerna något att ha? Finns det ett behov? Kommer alla kunna klättra 7c+ med dessa karbiner? Eller är det bara ett marknadsföringstrix? Kanske någon som kommer att bygga om sina vanliga karbiner med krympslang nu? Eller kommer Petzl/Black Diamond släppa en förbättrad kopia?

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Är inte det här ett exempel på det Peter Askulv på Klättermusen kallar för "produktförveckling", i motsats till produktutveckling. Alltså en förändring som inte innebär någon direkt större förbättring, gjord i syfte att skapa ett behov för att få sälja, snarare än att förbättra en produkt för att svara mot ett verkligt behov.
Vi har sett det förr bland klätterprylar. Bill Forrest på Forrest Mountaineering var på 70- och 80-talen något av en mästare på området. Tänk bara på de fantastiska produkterna "Roll-You-Owns", "P-Nuts", "Tetons", "Foxheads", "Arrowheads", "Rabbit Runners", m.fl. Ingen som minns dem? Nähä. Och varför blir jag inte förvånad?

Hm... Möjligen finns Rabbit runners fortfarande som produkt, har nåt svagt sånt minne.
Men, jag tror inte heller att karbinerna tillför nåt. Mimns inte att halka på utrustningen är ett problem...

Är inte det här ett exempel på det Peter Askulv på Klättermusen kallar för "produktförveckling", i motsats till produktutveckling. Alltså en förändring som inte innebär någon direkt större förbättring, gjord i syfte att skapa ett behov för att få sälja, snarare än att förbättra en produkt för att svara mot ett verkligt behov.
Vi har sett det förr bland klätterprylar. Bill Forrest på Forrest Mountaineering var på 70- och 80-talen något av en mästare på området. Tänk bara på de fantastiska produkterna "Roll-You-Owns", "P-Nuts", "Tetons", "Foxheads", "Arrowheads", "Rabbit Runners", m.fl. Ingen som minns dem? Nähä. Och varför blir jag inte förvånad?

Tack så mycket Per :) Nu fick jag anledning att småle åt lite utrustning. Tetons känns ju bara som om de ger för mycket sprängverkan/för lite kontaktyta.

http://www.inov8.au.com/compass/forrestimages.html

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips