Kapell - neopren eller nylon?

Jag är på väg att köpa ett sittbrunnskapell till min Prijon Marlin Prilite. Och nu funderar på om jag ska välja ett kapell av neopren eller av nylon. Någon som har några råd att ge?

- Neopren andas kanske bättre?
- Nylon är kanske lättare att få av/på?

Några andra för- och nackdelar med dessa båda olika material? Kanske även tips på specifikt kapell som funkar bra?
 
Alternativ tre: Reed Aquatherm.

Binder inte vatten som neopren så den torkar snabbt, tunn och lätt som nylon, tät som neopren (töjer i alla riktningar och bildar tät kontakt med kajaken, nylonkapell töjer inte lika och tätar inte lika bra). Lätt att få på och av men vissa rundade sittbrunnssarger i polyetenkajaker kan vara för hala för Aquatherm. Förlorar mot neopren i slitstyrka, tål bra normalbruk men kan få hål om räddaren vid kamraträddning drar den kapsejsade kajaken över egen sittbrunn för tömning. Materialet har bra rivstyrka trots eventuella hål, så får man hål vid kamraträddning på långfärd kan man lätt tejpa hålet om man inte har reservkapell med sig. Finns endast som svart men materialet andas och känns inte olidligt hett i sommarsolen.

Själv var jag tidigare neoprenfrälst (har närmast använt Artistic och Snap Dragon) och efter många dåliga erfarenheter av olika svettiga och dåligt åtsittande läckande nylonkapell var jag ytterst skeptisk då jag vid kajakköp rekommenderades ta Reed. Numera vill jag inte ha nånting annat än Aquatherm (med mina kilometrar sliter jag i regel ut ett kapell på ett par tre år oavsett material eller fabrikat) men använder gamla neoprenkapell då kamraträddningsövningar står på programmet.
 
Jag paddlar en prijon Seayak och har ett nylonkapell av ganska kraftig nylon. Kommer att köpa ett likadant när det behövs, om jag hittar ett. Min fru hade ett nylon av tunnare duk och där gick det igenom när vatten låg i knät. Det gör det inte på mitt.
Har också provat neopren när jag har hyrt kajak och trivdes inte med att "sitta fast" på det sättet. Jag känner mig mer rörlig med mitt nylonkapell.
Nu håller jag i och för sig inte på med rollar utan det vatten som kommer upp i knät är översköljningar och annat skvätt och till det räcker nylonen alldeles utmärkt.
 
Använder olika

kapell och har ofta ett i reserv vid längre turer.

Neopren blir tätare och varmare. Men också svettigare. Ett elastiskt kapell av nylonliknande väv med inte alltför tight gummilina eller fjäder runt sittbrunnssargen är händigt om man skall plocka upp prylar som t ex kamera och vattenflaska från sittbrunnen.

Bra neoprenkapell är oftast lite väl tighta för att det skall vara lätt att ta ned en hand under kapellet för att plocka fram något.

Thure
 
Kör med två

Jag har två olika beroende på hur/när jag ska paddla.
Neopren när jag vill att det ska vara så tätt som möjligt, vid blöt paddling, roll, lek eller stor sjö. Nylon framförallt på vintern då jag vill ha ett mer löst sittande kapell, gillar inte att ha ett tajt kapell utanpå torrdräkten eftersom ingen torrdräkt andas direkt bättre av att ha ett tajt neoprenkapell och flytväst utanpå.

/Måns
 
jag kör bara med neopren. det ska sitter stramt och ordentligt så det inte finns massa vatten som ligger på det. tät är det också.

sitter det tajt på vintern tycker jag att det bara är bra då det ju ändå är såpass kallt att det bara är skönt med extra värme. på sommaren utan dräkt osv tycker jag också att det är helt okej. mitt på dagen i den varmaste peroiden har jag öppnat upp och vädrat ur ibland. bara nån minut när det ändå inte var nån risk för att få in vatten. men jag tycker inte att det verkligen behövdesk.
 
Spontant vill jag säga neopren, men det är för att det är den typ av kapell som jag använder då jag brukar gå runt när jag paddlar. Om man inte behärskar rollen så är kanske detta inte helt nödvändigt.

Neoprenkapell har dock den fördelen att det inte blir en vattenpöl som ligger i knät samt att det inte läcker in vatten i sittbrunnen som nylonkapell har tendenser till.

Nackdelen är att de brukar vara avsevärt dyrare nylon samt att de är väldigt täta som i sin tur ger bristande ventilation när det är varmt..

Ett billigare allternativ skulle kunna vara Reeds kapell med ventilationshål, http://www.chillcheater.com/aqshop/catalogue.php?id=2387&page=

Johan
 
Neoprenkapell har dock den fördelen att det inte blir en vattenpöl som ligger i knät samt att det inte läcker in vatten i sittbrunnen som nylonkapell har tendenser till.
Neoprenet kanske är tätt, men sömmarna kan läcka. Jag fick byta 2 ggr innan jag fick ett tätt Hiko kapell. De två första av andra märken läckte om det stod vatten på eller sköljde över, vilket ofta sker i Tahe greenland T som är låg. Första sommaren hade jag alltid blöta byxor när jag klev ur...
Kanuk "galon" kanske inte är så sexiga, men lätta och täta.
 
Neoprenet kanske är tätt, men sömmarna kan läcka. Jag fick byta 2 ggr innan jag fick ett tätt Hiko kapell. De två första av andra märken läckte om det stod vatten på eller sköljde över, vilket ofta sker i Tahe greenland T som är låg. Första sommaren hade jag alltid blöta byxor när jag klev ur...
Kanuk "galon" kanske inte är så sexiga, men lätta och täta.

Håller med om att sömmarna inte alltid är helt täta, även fast neoprenet i sig är tätt. Var tvungen att täta mina sömmar på ett Langer-kapell med Aquaseal.

/Måns
 
Reed chillcheater

Jag och ett par vänners erfarenhet av Reedkapell är att de slits ut snabbt. Har sett ett antal sömmar som spruckit, kroppstuben på mitt var kass efter ett år. De är bra på det sättet att de torkar snabbt och är täta så länge de är hela. Däremot slits de snabbt. Var noga med passformen, mitt kapell är egentligen lite för kort, vilket har gett sprickor i materialet (stlk XXS - Tahe greenland OC).

Neoprenkapell behöver inte vara svåra att få av bara för att de sitter tajt. Bl a Snapdragon går att få med en rem som sitter på ovansidan infäst i sidorna. Busenkelt att dra kapellet.
 
Jag och ett par vänners erfarenhet av Reedkapell är att de slits ut snabbt. Har sett ett antal sömmar som spruckit, kroppstuben på mitt var kass efter ett år.

Stämmer att slitstyrkan inte är den bästa. För mig tynger fördelarna mer än slitstyrkan, och då Aquatherm kapellen är bra mycket billigare än neopren svider det inte så mycket att köpa ett nytt. (Nylon är billigast, men har i mitt tycke för många nackdelar.)

Tidigare var Reeds sömmar tejpade endast på ena sidan, numera är de tejpade på båda sidorna så sömmarna håller bättre än tidigare.

Snapdragon neopren combikapellen med kroppstuben i "andasmaterial" har också problem med slitstyrkan men det kompenseras inte i priset...
 
Neoprenkapell behöver inte vara svåra att få av bara för att de sitter tajt. Bl a Snapdragon går att få med en rem som sitter på ovansidan infäst i sidorna. Busenkelt att dra kapellet.

En sån rem är en bra säkerhetsdetalj även på vanliga kapell åtminstone om sittbrunnen tillåter eskimåsväng.

(Att enkelt få på kapellet när man tagit fram eller stoppat tillbaks nått i sittbrunnen under gång är knepigare på neoprenkapell.)

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
friluftaren Pumphål kapell Paddling allmänt 5
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
friluftaren Vattentätt kapell? Paddling allmänt 13
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
PetNor Kapell från "Kayak Sport" Paddling allmänt 6
annelie.bottne Kapell till kajak med stor sittbrunn Paddling allmänt 6
PEUN Kapell till Capella Paddling allmänt 0
Spinspider Kapell för Prijon Paddling allmänt 2
Skattletaren Kajak kapell Paddling allmänt 4
revco8 laga läckande kapell? Paddling allmänt 9
taegu Kapell Paddling allmänt 4
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
Boel Olin kapell P&H Sirius Paddling allmänt 4
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
manlan Kapell sluter inte tätt Paddling allmänt 17
Majsan43 Skall en 7-åring kapell i kajak Paddling allmänt 3
bogart sy kapell? Paddling allmänt 16
gnolen Vilket kapell?? Paddling allmänt 10
Iguanodon Köp av kapell Paddling allmänt 7
aurba Kapell Paddling allmänt 6
jjjjy66 Kapell till Mari 4? Paddling allmänt 1
knatte Sittbrunns kapell vattentäta? Paddling allmänt 1
kajakmicke Mer läckande kapell... Paddling allmänt 5
storfiskarn? Läckande kapell! Paddling allmänt 2
soarus Bra kapell till point- 65 Paddling allmänt 4
Fischer Kapell till VKV Off-Shore/Elite samt vinterhandskar Paddling allmänt 11
Hutt Varning-Kanuk kapell Paddling allmänt 0
pby Läckande kapell Paddling allmänt 1
svenake söker: kapell till Klepper 2-mans 70-tal Paddling allmänt 0
svenake söker: kapell till Klepper 2-man 70-tal Paddling allmänt 1
Hellmansö Kapell i Gore-Tex? Paddling allmänt 1
calypso63 Kajaksport kapell som går sönder......... Paddling allmänt 1
larz Är det obligatoriskt med kapell? Paddling allmänt 4
jaketoad Kapell Paddling allmänt 0
mielo Kapell med blixtlås...? Paddling allmänt 0
XLF Kapell Paddling allmänt 5
Läckande kapell Paddling allmänt 2
Kapell Paddling allmänt 0
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
Trikåmannen Åsikter Kokatat Surfskin/Reed Chillcheater/ tunn neopren? Paddling allmänt 4
PatricS Tvätta Neopren Paddling allmänt 2
Granstubbe Köpa neopren Paddling allmänt 3
Hutt Var kan man köpa Neopren? Paddling allmänt 2
Kalle E Neopren eller "poogies" Paddling allmänt 8
matsli Synpunkter på neopren Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.