Kapacitet Jetboiler

Är det någon som vet om det går att koka mer än en halvliter vatten åt gången i en Jetboiler?

Funderar på att köpa en till sommarens vandring, men det vore praktiskt om man kan vara två pers per kök. Då är det smidigt att kunna koka upp till en liter åt gången ( = 2 påsar realmat).

Jag vet att det finns ett större kärl, som ser ut som en kastrull. Ändå undrar jag om någon vet vad som händer om man kokar en hel liter i standardkärlet. Är markeringen till för att amerikanerna inte ska bränna sig och stämma tillverkaren, eller finns det någon praktisk poäng med att bara fylla behållaren till hälften?

Syftet är nog att ingen ska bränna sig, oavsett stämningsmöjligheter. Jag har fyllt köket över maxlinjen emellanåt, och det har hänt mer än en gång att det kokat över. Problemet är att det inte finns så mycket att göra i det läget: har man satt fast kastrullen som man ska, går det inte att stänga av köket (utan att bränna sig förbannat) eftersom det rinner kokande vatten över reglaget. Det slutar med att man får försöka tippa köket snabbt så att nivån minskar, vilket också kan leda till brända fingrar.

Så räkna inte med att kunna koka mycket mer än en halvliter. Dessutom tror jag inte man tjänar så mycket total koktid genom att koka mer åt gången. Och är det verkligen hela världen om den ena får sin mat två minuter innan den andra?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Med det större klärlet försvinner ju lite av jetboilens finess. Jag skulle hellre koka två vändor a max 2 minuter än en större och långsammare än 4 min.

Jo då!

Ja, det går bra att koka upp till en liter i Jetboil. Det gäller dock att hålla koll så att man drar ner värmen när det börjar närma sig kokpunkten. Annars bubblar det över.

Att koka upp de 7-8 dl som behövs för två påsar Real är inga problem tycker jag.

(Baserat på 1,5 års använding)

polkovodets; sa:
Och är det verkligen hela världen om den ena får sin mat två minuter innan den andra?
Det tycker inte jag, så på sommarens vandring kommer vi att vara två som delar på ett Jetboil. Jag tänker lite tvärt om, varför ska man köpa en stor kastrull bara för att man blir fler än 1 person, när det är så lätt att koka upp vattnet i två omgångar? Jag kan förstå att man behöver den större kastrullen om man lagar mat, men om man använder sitt Jetboil som vattenkokare ser jag ingen större vits att ta med en större och tyngre kastrull när man blir två.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips