Kåpa till vanlig cykel

Hej,
Efter att ha läst ett antal reportage om långfärdsresor på motorcykel där det i samtliga fall nämndes hur bra det var med en kåpa då främst mot fartvind. Efter en del googlande efter kåpa till vanlig cykel hittade jag ingenting förutom länkar till liggcyklar. Har svårt att tro att jag är den första som funderat på att ha någon form av kåpa eller ruta till en "vanlig" cykel. Givetvis är jag fullt medveten om att det är skillnad i fart mellan en mc och en cykel så effekten av en kåpa borde inte bli densamma.

Är det någon som testat? Finns det någon anledning förutom att det skulle se en smula lustigt ut att det inte sitter en kåpa på en cykel?

Tacksam för svar!
/J
 
Det blir antagligen ganska jobbigt vindfång, och vid sidvind kan det mycket väl bli instabilt.
Det finns de som spänner upp ett skydd över styret dock, för att skydda händer mot regn/vind, och sedan brukar sportslasögon lösa resten.
Självklart går det, men risken är att du förlorar en hel del hastighet/ork. Bästa du skulle kunna göra är ju att testa, såklart.
 
Cykelmarknaden är ganska konservativ. Dessutom är standardcyklar rätt ändamålsenliga. Finns många kåpkonstruktioner och cykelbilar från mitten av 1900-talet men det var bara krusningar på cykelhavet.

Thure
 
Jag har sett kåpa användas av de som har en barnstol fram på cykeln. Men den kåpan är väl då ca 40 cm hög
 
Det största motståndet när du cyklar en välpumpad cykel är vindmotståndet, vill du öka det och vikten du skall ha över backarna så varsågod.
 
Tänker mig en variant som främst styr undan vind från överkroppen vilket borde innebära att storleken på kåpan skulle vara måttlig och därmed även påverkan av sidvind.

Har helt för mig att en del gamla mopeder av typen max 30 Km/h hade en stor ruta och hastigheten var i paraitet med vad man kommer upp i med en cykel. Får jag fatt i ett lämpligt ämne så ska jag testa och se om det gör någon skillnad.
 

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Grundläggande aerodynamik ger att luftmotståndet mest påverkas av tvärsnittsarean på föremålet som trycks genim luften. En kåpa som inte är större än överkroppen bör då inte försämra läget. Tvärtom kommet de finare poängerna med formen förbättra läget. Sidovindar kanske blir ett problem vem vet. Snart kanske en riktig ingenjör uttalar sig så du får svar.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips