Kapa Skyllermarks blå ?

Hej!

Har just införskaffat den blåe i längd 51 cm.
I detta forum har jag läst en del om att kapa
skridskon några cm framtill. Nu undrar jag, kan man verkligen kapa utan att riskera att skenan lossar
från plattan ? I varje fall blir det väl en försvagning ? Det sitter ju 2 st svetspunkter (eller
vad det är) och den främre blir ju borta vid kapning.
Tacksam för synpunkter.

Hälsningar // Lasse

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
det går jättebra att kapa men problemet är att härdningen blir oduglig om du inte har en vattenkyld kap, stansningarna som är gjorda håller perfekt om du låter dom vara kvar, nita gör nog ingen större skillnad(om vi pratar popnit el dyl) och limma då måste du plocka bort hela skenan innan så då får du ett svagare resultat än att bara kapa efter nitarna, den aggresiva uppslipningen kommer inte att göra så himla stor skillnad om du inte tänkte komplettera med bättre skor och bindningar...
Jag lyckades köpa loss råmaterial direkt av devex för ett par kronor mindre än vad dom blåa kostar, då är dom inte blåa än, men ska du kapa så kommer du slipa bort det blåa i vilket fall...
[Ändrat av newcence 2005-10-16 kl 22:21]

pekvirk; sa:
Det är inte lätt att borra "hardened steel"

Glömde skriva det, man skall alltså inte använda svängborr utan mitt råd är en elektrisk borrmaskin och det borr som det tipsas om i länken jag hänvisade till. Nit bör vara massiv, borde jag kanske oxå specat.

-Palle

newcence; sa:
det går jättebra att kapa men problemet är att härdningen blir oduglig om du inte har en vattenkyld kap,

Jag kapade med ett tungstensblad i en vanlig bågfil. Det gick på ett par minuter och skenan blev inte mer än fingervarm. Ingen fara för härdningen där inte. Sen putsade jag uppslipningen med en bänkslipmaskin, men är man bara lätt på hand så blir värmeutvecklingen rätt liten, både till temperatur och utsträckning.

Lätt att kapa för mycket!

Jag har åkt flera säsonger på kapade Skyllermark utan att råka ut för något haveri.

Om du nu ska kapa skridskorna, kapa inte för mycket, så att skridskorna får svårt att klättra över ojämnheter.

Denna bild visar en i mitt tycke för kort uppslipning, den är också felaktig på så sätt att den är platt i framkant vilket kan orsaka tvärstopp.
http://hem.bredband.net/bersto/Indexfiler/Uppslip.jpg

Denna uppslipning är bättre, skridskon klättrar bra och kurvans linje går ända upp till fotplattan samt att den tillåter "droppad" fot vid återhämtningen.
http://hem.bredband.net/bersto/Indexfiler/mjuk.jpg

Lycka till / Bertil S

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips