Kapa skridskor

Kör med Skyllermarks blå med BC-bindning. Upplever att skridskorna är något för långa framför tårna, känns som man måste flexa foten onödigt mycket innan isättning.
Funderar på att korta av dem en bit.

Tips / synpunkter på:
kapmetod ?
längd framför tån ?
minsta radie på uppslipningen innan det blir för bökigt i skravel ?

Magnus

Kapmetod

Jag kommer att kritiseras (sågas:)) för detta men jag har använt vinkelkap.

Hur tänkte jag då?

Stålet blir varmt på detta sätt vilket kan leda till att det tappar härdning. För att minska risken för detta lät jag det ta tid. Stål är en relativt dålig värmeledare varför det fort blir varmt, svalnar långsamt men å andra sidan sprids inte värmen speciellt långt längs skenan. Jag har gjort bedömningen att en förlust av hårdhet endast kommer att förekomma i uppslipningen och därför saknar betydelse.

Andra här på forumen har gjort andra bedömningar och använt wolframkarbid-blad på bågfil vilket förmodligen ger lite mer motion.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips