Åkteknikfråga

Hallå Torpet, beskriv kängskaften...

som skomakaren fixade. Tack för inspirerande tips!
Systemet med kilar under klacken funkade. Vänstergrillan kanar inte iväg utåt längre.
Nu söker jag metoder att förbättra balansen. De där förstärkta skoskaften, som Du lät skomakarn fixa åt Din son, verkar intressanta. Hur höga skaft handlar det om? I äldre handbäcker som "Vita Friluftsboken" från 1963 rekommenderas att vristerna viras med flanellbindor innanför skoskaften.
Ortopederna tycks inte begripa sig på skridskoåkning, varför jag själv laborerar med inlägg i hålfötterna för att motverka proneringen. Mer på vänster än på höger fot.
Tacksam för fler tips. Jag jobbar vidare!
Isarna kallar!

Vi behövde aldrig skomakarhjälp. Kängorna vi skaffade gick upp på halva vaden. Gammaldags fjällkängor som hette Padjelanta om jag minns rätt. Många, många år sedan. Ta dina kängor till en 'riktig' skomakare och beskriv ditt problem.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Litet tips

Bra film, tack. Ett enkelt sätt få ihop fötterna är att snudda till med tån på hälen innan isättning. De gamla hastigehtsrävarnas Vikinggrillor brukar var rättså märkta på insidan av hälarna. Sedan är det bra få fram foten också, så isättningen inte hamnar bakom glidfoten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips