KAP-Arctic, priser och inköpsställen

Kul med uppmärksamheten för KAP-köket det är det absolut värt. Men komponenterna slits med användning och när kopplingen mellan bränslerör och bränsleslang började läcka för mig för drygt två år sedan fick jag ersätta hondelen på bränsleslangen för en dryg tusenlapp efter att ha fått hjälp från Odd med att identifiera modell och tillverkare dvs Walther Präzision Serie 06-003
Mitt kök är från 1987 och har lite äldre detaljer än det på bilden. Optimusbrännaren 207 har jag ersatt med Hippolitobrännaren.

Nu har jag för tillfället slutat använda mitt KAP-kök jag sliter i stället på en Optimus-Nova med tystbrännarhatt i mitt gamla Trangia 25 där jag ersatt kastruller och stekpanna med lättvikts HA aluminium.

Gillar den kombon också. I mina händer lika funkis som KAP-köket. Klar fördel är att det finns lättillgängliga reservdelar frånsett tystbrännarhatten.

Nostalgin och alla trevliga minnen gör att KAP-köket stannar hos mig (till typ döden skiljer oss åt).

Finns en hel del läsvärda äldre trådar här på Utsidan om KAP-köket och dess släktingar och konkurrenter.

Din hemsida om KAP-köket Peter Ask från typ 2001 gillade jag. Finns den tillgänglig?

Angående värdering så finns det nu en köpesannons med många siffror https://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=82392

Thure

Senast ändrad:

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Nu har jag för tillfället slutat använda mitt KAP-kök jag sliter i stället på en Optimus-Nova med tystbrännarhatt i mitt gamla Trangia 25 där jag ersatt kastruller och stekpanna med lättvikts HA aluminium.

Gillar den kombon också. I mina händer lika funkis som KAP-köket. Klar fördel är att det finns lättillgängliga reservdelar frånsett tystbrännarhatten.

Thure
Jag har testat Polaris med tystbrännarhatt i Trangia som ersättning för Arctic, men jag är inte speciellt imponerad. Jag tycker att det brinner sämre när man drar ner lågan, slocknar till och med ibland på nivåer som Arctic hanterar fint. Det luktar mer (av oförbränt bränsle?) och funkar sämre i vind. Dessutom tycker jag att flipstop-avstängningen är krånglig och drar extra bränsle.

Kanske är Nova bättre?

Jag har testat Polaris med tystbrännarhatt i Trangia som ersättning för Arctic, men jag är inte speciellt imponerad. Jag tycker att det brinner sämre när man drar ner lågan, slocknar till och med ibland på nivåer som Arctic hanterar fint. Det luktar mer (av oförbränt bränsle?) och funkar sämre i vind. Dessutom tycker jag att flipstop-avstängningen är krånglig och drar extra bränsle.

Kanske är Nova bättre?

Jag har inte använt Polaris alls.

Om Nova verkar det finnas en del olika omdömen. Vissa gillar den äldre brännarmodellen mera, andra gillar nuvarande uppdaterade koppling mellan pump och bränsleslang.

Samma sak med val av bensin eller fotogen vissa föredrar det ena bränslet i Nova och jag känner mig tryggare med spritförvärmning och fotogen.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips