KAP-Arctic, priser och inköpsställen

Kul med uppmärksamheten för KAP-köket det är det absolut värt. Men komponenterna slits med användning och när kopplingen mellan bränslerör och bränsleslang började läcka för mig för drygt två år sedan fick jag ersätta hondelen på bränsleslangen för en dryg tusenlapp efter att ha fått hjälp från Odd med att identifiera modell och tillverkare dvs Walther Präzision Serie 06-003
Mitt kök är från 1987 och har lite äldre detaljer än det på bilden. Optimusbrännaren 207 har jag ersatt med Hippolitobrännaren.

Nu har jag för tillfället slutat använda mitt KAP-kök jag sliter i stället på en Optimus-Nova med tystbrännarhatt i mitt gamla Trangia 25 där jag ersatt kastruller och stekpanna med lättvikts HA aluminium.

Gillar den kombon också. I mina händer lika funkis som KAP-köket. Klar fördel är att det finns lättillgängliga reservdelar frånsett tystbrännarhatten.

Nostalgin och alla trevliga minnen gör att KAP-köket stannar hos mig (till typ döden skiljer oss åt).

Finns en hel del läsvärda äldre trådar här på Utsidan om KAP-köket och dess släktingar och konkurrenter.

Din hemsida om KAP-köket Peter Ask från typ 2001 gillade jag. Finns den tillgänglig?

Angående värdering så finns det nu en köpesannons med många siffror https://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=82392

Thure

Senast ändrad:
Nu har jag för tillfället slutat använda mitt KAP-kök jag sliter i stället på en Optimus-Nova med tystbrännarhatt i mitt gamla Trangia 25 där jag ersatt kastruller och stekpanna med lättvikts HA aluminium.

Gillar den kombon också. I mina händer lika funkis som KAP-köket. Klar fördel är att det finns lättillgängliga reservdelar frånsett tystbrännarhatten.

Thure
Jag har testat Polaris med tystbrännarhatt i Trangia som ersättning för Arctic, men jag är inte speciellt imponerad. Jag tycker att det brinner sämre när man drar ner lågan, slocknar till och med ibland på nivåer som Arctic hanterar fint. Det luktar mer (av oförbränt bränsle?) och funkar sämre i vind. Dessutom tycker jag att flipstop-avstängningen är krånglig och drar extra bränsle.

Kanske är Nova bättre?

Jag har testat Polaris med tystbrännarhatt i Trangia som ersättning för Arctic, men jag är inte speciellt imponerad. Jag tycker att det brinner sämre när man drar ner lågan, slocknar till och med ibland på nivåer som Arctic hanterar fint. Det luktar mer (av oförbränt bränsle?) och funkar sämre i vind. Dessutom tycker jag att flipstop-avstängningen är krånglig och drar extra bränsle.

Kanske är Nova bättre?

Jag har inte använt Polaris alls.

Om Nova verkar det finnas en del olika omdömen. Vissa gillar den äldre brännarmodellen mera, andra gillar nuvarande uppdaterade koppling mellan pump och bränsleslang.

Samma sak med val av bensin eller fotogen vissa föredrar det ena bränslet i Nova och jag känner mig tryggare med spritförvärmning och fotogen.

Thure

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Sålde ett kök i jan 2025 i mint condition, allt ingick inkl orginalkvitto, fraktlåda osv från ca 1994.
Såldes snabbt på Tradera till Tyskland för köplosspriset på 9900kr.

Sålde ett kök i jan 2025 i mint condition, allt ingick inkl orginalkvitto, fraktlåda osv från ca 1994.
Såldes snabbt på Tradera till Tyskland för köplosspriset på 9900kr.
Gratulerar till försäljningen! Kul också att detta är ditt första inlägg på forumet trots att du registrerade ditt konto för nästan 22 år sedan.

Gratulerar till försäljningen! Kul också att detta är ditt första inlägg på forumet trots att du registrerade ditt konto för nästan 22 år sedan.
Jo jag hade sett på div forum att dessa kök i bra kondition kunde gå för en hel del men jag blev positivt överraskad ändå.
Roligt att du noterade min något sena premiär. :) Har dock tittat till sidan och forumet si så där varannans år… det kommer ju ett email som jag skummar med utsidans uppdateringar.

Jo jag hade sett på div forum att dessa kök i bra kondition kunde gå för en hel del men jag blev positivt överraskad ändå.
Roligt att du noterade min något sena premiär. :) Har dock tittat till sidan och forumet si så där varannans år… det kommer ju ett email som jag skummar med utsidans uppdateringar.
Jag känner igen namnen på de som skriver ofta på Utsidan, så när jag ser ett namn jag inte känner igen brukar jag kolla när personen startade sitt konto.

Kanske är Nova bättre?
Min erfarenhet också. Polaris med hatt slocknade för mig under förhållanden som mitt Arctic klarar utan några problem.

Har aldrig kört Nova med hatt men däremot Polaris utan hatt, och Polaris brinner genomgående mer ojämnt på låg effekt än Nova. Min hypotes är att skillnaden har att göra med brännarens utformning som i sin tur är nödvändig för att Polaris ska fungera med gasol.

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips