Kanothelg Rejmyre

Senaste nytt angående kanothelgen den 6-8/6.

Vi är sju stycken som sagt att vi ska med och eventuellt en till. Tre kanoter är bokade. En av oss paddlar egen kajak. Blir vi ytterligare en person får vi lösa det på lämpligt sätt.

Vilken tur det blir får vi avvakta med på grund av att de ska ta reda på vilka vatten som är farbara.

Förslagsvis........

....åker Annika + Yra, Chantal och Oskar med Calle och Dennis plockar upp mig och Sara. Sedan ses vi alla vid Kanotbasen i Rejmyre kl 0930.

Oskar - har du tillgång till den där jättepresseningen som vi använde i Tunaberg?

Dennis - tar du med din pressening? Vad har den för storlek?

Jag tar med min pressening, vilken i alla fall några av oss kan trängas under om det skulle behövas.

Hmmm.....tror inte det var ngt mer just nu.

Själv åker jag till Tyskland och kommer hem på söndag. Hörs nästa vecka.

/Mattias
 
Absolut. boka gärna kanot till oss. Betalar vi på plats, eller ska jag överföra pengarna till dig?
Kanske bra att dela plats i bilar på vägen ditt om någon annan är sugen? Vi har plats för 2-3 till, eller kan också gärna hänger med i någon annas bil.

Vi har bara ett litet vattentät väska. Vet du om de hyra de på kanotplatsen? Annars blir det väl en del soppåser!
 
Förlåt, missade ditt sista inlägg! Jag har presenningen här i norrköpping så den tar vi med, samt lite snörre för att hänga upp den.
 
Vi betalar pa plats. Jag vet inte om de hyr ut vattentäta pasar. Kan fraga nar jaG PRATAR MED DEM NASTA VECKA OM JAG KOMMER IHAG. Sa fa bilar som mojligt kanns bra. Hors mer nasta vecka.

/Mattias
 
Samåkning!

Hej!

Jag tänkte passa på att följa med till helgen! Det låter skitkul, och vädret ser ju ut att hålla i sig!
Jag har pratat med Mattias, och har ordnat med det det vattenburna transportmedlet. Däremot undrar jag om det fortfarande finns plats i någon bil till Rejmyre?

Jag bor i Linköping, och kan givetvis ta mig till lämpligt upplockningsställe!

Vi ses på fredag!!

/Tor
 
Nu har jag pratat, med han som hyr ut kanoterna.

www.kanotguiden.se finns Rejmyreturen o Börgölsån som två angivna turer. Han menar att vilken vi än väljer (jag tycker det är lämpligt att ta en av de beprövade) så bör det vara lagom för den tid vi avsatt, då ska det inte behöva bli ngn stress.

Rejmyreturen lär dock pga vattenståndet vara lite mer svårforcerad, man får hoppa ur och dra kanoten lite, det kan vara gyttjigt på botten, lite skitigt, lite vass att kämpa igenom, lite "Indiana Jones" som han uttryckte det. Här är fyra korta lyft.

Börgölsån borde vara lite borde vara lite mer lättframkomlig. Här är 4 lyft varav ett är på 1,4 km på grusväg.

Vi kan bestämma vilken tur vi väljer på fredag, då omständigheterna med vattenstånd kan ha förändrats.

Kartor, vagnar, några vattentäta påsar och vattentäta packtunnor ingår i priset. Det finns inte obgränsat antal dock.

3 kanoter är bokade och en reserverad.
Pris 400 kr/kanot för två dygn
Transport: totalt 300 kr (för alla) om vi hämtas vid slutet av Börgölsån i Lotorp, annars mindre

Tid och plats: Småbåtshamnen i Rejmyre kl 0945 på fredag. Åk in i samhället, innan/vid glasbruket finns en gul kiosk på höger sida. Sväng höger direkt och åk ca 600 meter. Tar ca 45 min att åka lugnt från Norrköping.

Vi är 8 stycken som följer med. En paddlar kajak så på ngt vis får vi fixa kanoterna med 7 personer. En esampaddlare eller 3 personer i en kanot. Fundera på det.

Resa: Jag föreslår att Oskar, Chantal, Annika och Calle åker en bil. Jag, Sara, Dennis och Tor i en. Ett alternativ är att Annika och Tor åker direkt från Linköping i en bil (kanske är smidigare).

Mat, tält och dylikt är var mans ansvar.

Chantal/Oskar - glöm inte presseningen.
Dennis - tar du med sågen?

Hmmmm.......annat?

/Mattias
 
Vatten

Hej Mattias,

Vet du någonting om vatten längs rutten, dvs var det är lämpligt att fylla på? Undrade hur stor vattenbehållare vi behöver?

Vädret ser strålande ut för helgen!

/C.
 
bil ifrån norrköping

Hej igen. Funderade på bilen ifrån norrköping på fredag. Vems ska vi ta och var blir alla upphämtade? Vi har en Renault Megane kombi, dvs plats för 5 + någon packning, men kan också åka med någon annan. Enligt Mattias ska Annika och Calle samåka med oss. Det kanske blir nog lättast att hämta varandra hemifrån med tanka på utrustningen?
 
Samåkning! (igen)

Hej alla!

Jag och Annika åker i min bil direkt från Linköping vid 08-tiden. Enligt mina "beräkningar" tar det 1h att åka till Rejmyre (c:a 8 mil).

Vi funderade också över vattenfrågan. Jag tar väl det jag har i vattenreningsväg (tabletter och droppar). Jag har ingen vattensäck. Kanske har dom det på uthyrningen?

Ha det bra, så ses vi!
/Tor
 
Vatten..?

Sjövatten till matlagning och kaffe, vätskebalansen i övrigt sköter Carlsberg om...
Ska jag hämta upp dej Mattias?
 
Vatten

Haha! Jo jag har ju föresten en BiB med mig, men då måste vi tömma den först innan vi kan använda den som vattensäck! ;)
 
Succé!

Hej alla!

Vilken succétrip det blev! Tack till ni som hade planerat det!!

Solen hettar i skinnet och glassen ligger kall i magen. Snart kommer även bilderna ligga i datorn och då ska jag försöka dela med mig av det som var ngt att ha.

Det var skitkul att träffa er alla och jag hoppas det blir fler gånger!

/Tor
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.