Kaninerna i hufvudstaden?

SBL

Är det inte så att försökskanninerna på SBL har rymt ?
Solna ligger inte så lång från där jag sett dessa kaniner och på SBL finns de massor i burar och på området.
 
Det låter ju...

...ganska logiskt att det skulle vara förrymda försökskaniner! Det är nästan så man hoppas lite :).
 
Det är nog inte vildkaniner.
Jag bor på Kungsholmen, och de kaniner man ser här ser exakt ut som tamkaniner. Olika storlekar, olika färger, men ofta små och gosiga.
Jag tror att det är folk som släpper ut sina kaniner när barnen tröttnar.

Men det finns ett gäng harar också, som är precis lika orädda som kaninerna. De springer omkring här vid Konradsberg.
Vilken sorts harar det rör sig om vet jag inte, men harar är det.
 
Kaniner

Nordesjö; sa:
Det är nog inte vildkaniner.
Jag bor på Kungsholmen, och de kaniner man ser här ser exakt ut som tamkaniner. Olika storlekar, olika färger, men ofta små och gosiga.
Jag tror att det är folk som släpper ut sina kaniner när barnen tröttnar.

Men det finns ett gäng harar också, som är precis lika orädda som kaninerna. De springer omkring här vid Konradsberg.
Vilken sorts harar det rör sig om vet jag inte, men harar är det.

Vildkaniner har också olika färger. Vilda djur trivs i städer eftersom det är varmt där och så ser vi ju till att djuren har massor av mat. Det var ett inslag på hjärnkontoret om det nu i veckan...
 
Mitt i naturen hade ett inslag i våras om dem vid Klarastransleden. Någon expert som de intervjuade pekade då på det faktum av att de olika teckningar och färger som finns så verkar de enfärgade klara sig bättre i det fria. Nästan ingen av de som fanns där var spräcklig.

och JA, det är lössläppta tamkaniner inget annat.

mvh Christian
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.