Kaninerna i hufvudstaden?

Har kommit hem från Stockholm där jag åter igen förundrats över alla kaniner som springer runt intill motorvägen. Kan någon berätta varför det finns så inihilvitti många kaniner överallt? Hur har de kommit dit? Varför trivs dom där? O.s.v...
 
re:

välansade gräsmattor.. mjuka fina ljudvallar som e lättgrävda.. int så mycke rovdjur,, finns säkert fler faktorer..

ha:et gott
/henke
 
på en soptipp söder om stan, en del som blivit "återställd" med jord o gräs finns det massor med kaniner. När manser hur dom ser ut, bruna o vita, små, stora, ja massor med olika sorters, så tror jag att det är folk som släpper ut sina kaniner där.
 
Har ni varit i Västra (kanin)Skogen utanför Solna? Rena invasionen, helt sjukt. Svårt att ta dem med hagelbössa, men salladsfällor borde väl funka. (Om de nu är till skada)
 
Vid Klarastrandsleden finns en stor koloni som har klarat sig i många år nu och som även grävt ut hålor. Som någ skrev, ursprunget är nog utsläppta kaniner, men de verkar klara sig bra trots det.

mvh Christian
 
Tyskar

Hej,
Jag bor i Västerås och här finns gott om harar i city. Dessa är bruna och kallas även tyskharar och skiljer sig från inhemska raser enligt någon som vet. Kan varit någon som planterade in dessa för länge sedan för att jaga och sedan har de spridit sig mycket (harar som kaniner). Med ett växande antal harar kommer även rävar som jag sett inne i stan på affärsgatorna. Jag tror dock inte att rävarnas huvudsakliga föda i stan är hare utan matrester från människor för det finns ju i överflöd inne i city.
Någongång någonstans har jag läst om rävar i London, det kan ha varit här på forumet, någon som vet mer?

Niklas
 
Re: Tyskar

niki; sa:
Hej,
Jag bor i Västerås och här finns gott om harar i city. Dessa är bruna och kallas även tyskharar och skiljer sig från inhemska raser enligt någon som vet.
....
Niklas
Tyskharen, eller fältharen, är större än vår svenskhare, eller skogshare, och byter inte färg på vintern. Fältharen planterades in i slutet av 1800-talet, och tränger tyvärr allt mer undan vår inhemska skogshare.
 
Svenskhare/Tyskhare

Skilnaden mellan hararna märks mest på vintern då den svenska byter päls till vit, Svenskharen är mindre och blir lätt utkonkurerad av den större, tuffare tysken.

Raskesvenns svar slog mig med en minut...
 
Re: Svenskhare/Tyskhare

greendanger; sa:
Skilnaden mellan hararna märks mest på vintern då den svenska byter päls till vit, Svenskharen är mindre och blir lätt utkonkurerad av den större, tuffare tysken.

Raskesvenns svar slog mig med en minut...
Touché:) Vi får hoppas på snörika vintrar framöver, så räven lättare får syn på "Tysken" än "Svensken".
 
Vildkanin

Det är antagligen vildkaniner (Oryctolagus cuniculus) och de härstammar inte från utsläppta kaniner utan är en vild ras, vanligt förekommande i tex Skåne. De senaste decennierna verkar de ha spridigt sig norrut. Jag bor på Hisingen i Göteborg och där har de funnits i 15-20 år, För ca 10 år sedan slog kaninpesten till och stammen reducerades kraftigt. Någon sade att de följt järnvägen norrut. Ett kriterie för att de skall kunna föröka sig är att jorden är lämplig att gräva bohålorna i.
Vildkaniner har betydligt kortare öron än hararna och saknar den svarta spetsen. Kroppen är också betydligt mindre.

/Hans
 
Vad jag har hört...

...så härstammar i alla fall kaninerna vid Klara Strandsleden från utsläppta tamkaniner. Tydligen får nån kommunalgubbe sopa upp ett antal påkörda små rackare varje morgon, så det var stor uppståndelse för ett tag sen om en ev. skjutning. Räddningsaktion drogs igång av ung dam, men hon lyckades visst inte rädda så många. Tydligen lyckades de inte skjuta så många heller, för sist jag åkte förbi såg jag ett antal kaniner där.

Det finns förvilade tamkaniner i Skarpnäcksskogarna också, där skjuter de varje år, men det tar bara till nästa år så är det fullt igen.
 
Gift

Läste att de lägger ut gift numera för att decimera antalet kaniner. Det var på Kungsholmen de skulle göra det samt skjuta lite vilt omkring sig.

På tal om räv... I england har de ju mycket räv inne i storstäderna. Faktum är att jag såg en räv i Albano (strax norr om STHLM innerstad) häromdagen. Så de finns precis utanför tullarna numera.

Läste att det "häckade" en rävfamilj i Berigianska (åxå det strax norr om STHLM innerstad) för nåt åre sen.

Rävarna kanske får nåt att äta när kaninerna är så många.

Stalle
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.