Kanadatips sökes

Jag ska åka nästa sommar till Kanada och söker tips om intressanta platser som "måste att se" i Brittish Columbia. Alla tips är välkomna.
 
Kanada

Hej!

Skoj att höra att du ska till Kanada! Det är ett fantastiskt land, jag skulle gärna bo i B.C. Jag har aldrig var där på sommaren men här kommer ändå några tips:

* Nelson. Otroligt trevlig stad mitt i B.C. Om du åker runt kommer du säkert att passera. Se till att stanna ett tag! Hyr MTB, häng med hippiesarna (det finns MÅNGA), käka gott (The Outer Clove) och bo på Kanadas finaste vandrarhem (The Dancing Bear).

* Squamish. Sprickklättringsmecka 1,5 h norr om Vancouver.

* China Town i Vancouver. Världens näst största China Town utanför ja, Kina. Störst är San Fransisco.

* Vancouver Island. Regnskog och grejer. Boka långt i förväg för att gå leden men om jag inte kommer ihåg fel ska det vara möjligt att gå en annan snarlik men inte alls lika populär led. Hmm... kommer inte ihåg.

* Ut och vandra. Finns många höga berg.

Ähh... det kanske inte var så bra tips. Men ett resetips ska du få: lifta! Funkar superbra och är ett trevligt sätt att lära känna folk. Åka flak med ett gäng gråhundar är också ganska coolt, fast efter en timme eller så blir det lite ansträngande. Speciellt när bilens hastighet sjunker i samma takt som bilens förare stiger, if ya know what I mean. Allt till härligt komp av The Grateful Dead.


Pär
 
Jeg har själv fått tips om Kanada på utsidan och själv skrivit tips efteråt. Läs här http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=4295
Om du ämnar stanna i BC och inte åka till Rocky Mountains skulle jag satsa på att åka norrut längs kusten. Där finns massor av natur och relativt folktomt. Jag har inte själv varit där så eksakta tips kan jag inte ge. Hemifrån hade vi sett på Garibaldiområdet (nära Whistler och inte alls långt från Vancouver). Det blev dock inte av, då snögränsen i månedskkiftet juni/juli låg under trädgränsen i kustbergen. Inte så fint för vandring altså. Kustbergen bör tydligen beses senare.
En fin vandring nära Vancouver är Howe Sound Crest Trail somt utgår från Cyprus Bowl skidanläggning. När man lämnat pisterne bakom sig är det fin skogsvandring med vyer över fjorden då och då.
 
Paddling Vancouver Island

Gillar du att paddla havskajak kan jag rekommendera
Clayquoat sound på vancouver islands västkust. Där finns paddling för olika grader av avancerade paddlare. Från vacker paddling inomskärs mellan öarna eller mer exponerat på utsidan av öarna. Många fina stränder att campa på. Vi var där en vecka (Augusti månad), fiskade och levde Robinson liv.
Tofino är närmaste staden/samhället, där kan man hyra kajaker. Söder om Tofino ligger också Long Beach som ska vara Canadas bästa surfingställe. Vattnet är dock ganska kallt även i Augusti.
Här är ett bra ställe att hyra kajak/fika/köpa utrustning/böcker och bo på. Supertrevlig personal!
http://www.tofino-kayaking.com/

mvh

Ida
 
Planerna börjar kristallisera

Tack för alla som svarat, nu börjar det se ut så här.

Den 21 juni startar vi med husbil från Vancouver och åker norrut via Cassiar Highway ändå till Whitehorse, Yukon. Vi ska använda en vecka för resan dit, så det finns gåt om tid för ridning, paddling, björnspanig, fiske osv. Sen ska vi stanna ca. en vecka runt Whitehorse, farbror sköter om aktiviteter där.

Sen en vecka tillbaka via Alaska Highway, genom Jaspers och Banfs nationalparker, där vi kanske hinner att vandra och klättra lite. I slutet av juli får ni höra om vi klarat os levande.
 
Drömresan gjort

Allt gick bra och vi klarade oss levande tillbaka. Husbil visade sig att vara ett mycket bra sätt att åka runt Kanada, om man bara trivs med amerikanska pensionärer i campingplatser. Vi fick ett ganska bra intryck om hela British Columbia, södra Yukon och kanadensiska Klippiga Bergen. Vi såg totalt sju svartbjörnar, men ingen Grizzly, en flock av bison och kojot utöver vanligare djurliv. Naturen är rent otroligt, men det finns också trakter man kan passera ganska snabbt, särskilt Alaska Highway mellan Prince George och Fort Nelson och efter Liard Hot Springs ännu till Dease Lake. Vi hann också klättra lite och rida genom ett riktig vildmark nära Athabasca River och Klippiga Bergen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive SPARSAMT besökt skogsområde sökes Naturområden 8
Olaa Rullstens strand i Östergötland sökes Naturområden 7
Dataprogram sökes! Naturområden 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.