Kan ordet "ultralätt" vara lagbrott?

Man får väl använda sitt eget omdöme.

Vad ska man säg om produkter som deklareras som
särskilt lätta, men utan viktsangivelse?
Verkar väldigt vanligt.


Medtag våg! Eller bojkotta butiker utan.
 
Utifrån att Marknadsföringslagen är tämligen tandlös skulle jag inte fundera särskilt länge över detta "case".
 
"Är detta okunnighet eller medvetet vilseförande?"

Det spelar egentligen ingen roll. Det är i alla fall inget att bli upprörd över. De som inte vet att en 700-gramsjacka är relativt tung ska nog inte ha något lättare (=ömtåligare) i alla fall.
 
(Ultra-)lätt filosofiskt

Kan det vara ett brott mot marknadsföringslagen att kalla en 700-gramsjacka "ultralätt"?

Jörgen har grävt och funderat på ordets definition och dess betydelse för oss konsumenter:
http://www.fjaderlatt.se/2007/06/vad-r-en-ultraltt-produkt.html
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-07-08 kl 21:46]

__________

Fredag em och jag känner mig filosofiskt lagd... annars hade jag nog inte orkat ge mig in i det här...
Efter att ha jobbat inom gebitet mätteknik de senaste dryga 15 åren och med specialinriktning på bl a vikt de första 7 åren så känns det väldigt obehagligt att folk börjar blanda in absoluta begrepp som "definition" och "betydelse" när man pratar om vikt.

Låt oss börja med att konstatera att begreppet "vikt" är relativt medan "massa" som är det korrekta uttrycket är absolut, dvs definierat. Grundenheten för massa är kg (kilogram) och definieras av världskilogrammet som befinner sig vid BIPM (Bureau International de Poids et Meassures) i Paris. Här i Sverige har vi en kopia med nr 11 (om jag inte missminner mig...).

Massan är alltid konstant och kan därmed bestämmas och meddelas objektivt.
Vikten däremot är den nedåtkraft som en viss given massa utövar på underlaget (eller bäraren i det här fallet). Vikten är beroende av många faktorer, t ex jorden dragningskraft och Archimedes princip.
Det innebär t ex att en viss massa väger mer i Lainio än i Malmö. (Eftersom klotet är tillplattat vid polerna och därmed befinner man sig närmare jordens medelpunkt och därmed påverkas man mer av dragningskraften.)
Som ex kan man säga att vid en massa på 15kg så ökar vikten med ca 5g mellan nämnda orter.
Det skulle då t ex innebära att om jag vandrar på Österlen så kan jag ha tandborsten med mig men om jag ska till Sarek så får den stanna hemma.....
Till detta ska även läggas att om något är tungt eller inte är en subjektiv bedömning och (som ett tidigare inlägg påpekade) beror på en oändlig variation av vad man jämför med. Allt tal om att definiera vad som är tungt eller lätt faller alltså på sin egen orimlighet. Dessutom skulle en sådan gränsdragning vara flytande eftersom materialutveckling mm ständigt skulle göra att mer och mer hamnar under gränsen för vad som är "lätt" och på det viset urholka begräppet på kort tid.
Dessutom är det ju så att det är inte massan allena som gör upplevelsen av vad som är tungt och vad som är lätt. Om jag packar ryggan med 15kg så är det inte speciellt ansträngande att vandra en eller två mil om dagen men ska jag bära det i en låda i famnen så blir det helt plötsligt väldigt tungt.... För att råda bot på detta måste vi alltså ta med ytterligare en faktor i beräkningen, dvs konstruktionen på ryggsäcken.
Så här kan vi fortsätta i oändlighet och till syvende och sist så kommer det ändå att finnas lika många som tycker att min "lagom" tunga packning är alldeles för tung som det finns folk som tycker att "den där väger ju nästan ingenting".

Missförstå mig nu inte! Även jag strävar efter att bära så lätt som möjligt men jag definierar själv vad som är lätt eller tungt. Ingen annan kan nämligen göra det. Och att hänga upp sig på marknadsföringstekniska finter, det orkar jag bara inte med. Tänk själv. Det är enda sättet att få en "lätt" packning.


Gut Pfad!
 
Det är så längesen jag läste teoretisk fysik, men borde man inte ta hänsyn till vandrarens hastighet
och därav orsakad Lorentz-faktor också?
 
"Är detta okunnighet eller medvetet vilseförande?"

Det spelar egentligen ingen roll. Det är i alla fall inget att bli upprörd över. De som inte vet att en 700-gramsjacka är relativt tung ska nog inte ha något lättare (=ömtåligare) i alla fall.

Naturligtvis inte. Dessutom tror jag uttrycket "ultralätt" mår bäst av att enbart förknippas
med den totala packningen, inte med dess enskilda detaljer.
 
Finns den här tråden på riktigt?

Snälla nån som vet; Gud, Tomten eller nån känd från TV, tala om för oss hur det blir med klassificeringen av den där jackan, innan vi har att stå i en kollektiv identitetskris.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...