Kan ni ge eran syn på följande sammansättning av komponenter?

Tjena,

Jag ska cykla Istanbul till Peking på min nästa resa och behöver införskaffa en ny hoj.
Har precis fått en offert på en cykel men vill gärna ha eran feedback gällande komponenterna, om det är nåt uppenbart jag bör byta eller om det är nåt jag verkligen inte behöver.


Ram: Surly, Long Haul Trucker trekkingram inkl. gaffel
Styrlager: Cane Creek, S-3 styrlager 1 1/8" threadless, svart
Styrstam: Ritchey, WCS 4-axis styrstam 31.8mm, 84°, 130mm
Nav Fram: Shimano LX 761 FHM-580
Nav Bak: Shimano LX 761 FHM-580
Fälg, fram: Sun, Rhyno Lite 26", 36H, svart/silver
Fälg, bak: Sun, Rhyno Lite 26", 36H, svart/silver
Ekrar fram: DT, Revolution, silver, 266mm.
Ekrar bak: DS DT, Revolution, silver, 262mm.
Ekrar bak: IDS DT, Revolution, silver, 264mm
Däck, Fram: Schwalbe Marathon XR Spezial
Däck, Bak: Schwalbe Marathon XR Spezial
Slang: Michelin, C4 AirComp 45x2=90
Fälgband: Shwalbe
Kassett: Shimano, XT (CS-M770) kassett, 11-34T
Vevparti: Shimano LX 761 48/36/25
Pedaler: Shimano PDM 324 (spd och vanlig)
Kedja: Shimano CN-HG93
Bakväxel: Shimano, LX (RD-M581)
Växelreglage: Shimano LX 580
Framväxel; Shimano, LX (FD-M581A) 63-66°
Bromsreglage: Shimano, XT (BL-M770) bromsreglageset, v-broms
Broms, Fram: Shimano, XT (BR-M770) v-broms, fram
Broms Bak: Shimano, XT (BR-M770) v-broms, bak
Gaffelspacer: Cane Creek, Interlok spacer-kit 1 1/8''
Cablehanger: Problem Solvers, Cable hanger, fram, svart
Skärmar bak: Planet Bike, Recumbent bakskärm 26'' x 50mm, svart
Skärmar fram: Planet Bike, Recumbent framskärm 26'' x 50mm, svart
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Synpunkter

Ramen verkar vara för liten (130 mm styrstam) men det beror kanske på att du vill hålla dig till max 54:an för att kunna använda 559 hjul?
Ekrarna är för klena. DT Competion är ett betydligt bättre val. Eller kanske till och med DT Alpine III bak.
Naven är ju inte precis "high end". Att bara spendera samanlagt 410:- på naven verkar dumsnålt om man ska cykla så långt. Hjulstul är inte kul.
Personligen skulle jag aldrig kunna tänka mig att spendera så många timmar i sadeln per dag på en cykel med rakt styre. Bockstyre ska det vara enl. min uppfattning.
Den som designats LHTs geometri har tyvärr tänkt sig att man ska lasta den allra mesta och tyngsta packningen bak. Om man går upp till 56:an får man 72 graders styrvinkel vilket något förbättrar saken.

Bengt
 
Ramen verkar vara för liten (130 mm styrstam) men det beror kanske på att du vill hålla dig till max 54:an för att kunna använda 559 hjul?
Ekrarna är för klena. DT Competion är ett betydligt bättre val. Eller kanske till och med DT Alpine III bak.
Naven är ju inte precis "high end". Att bara spendera samanlagt 410:- på naven verkar dumsnålt om man ska cykla så långt. Hjulstul är inte kul.
Personligen skulle jag aldrig kunna tänka mig att spendera så många timmar i sadeln per dag på en cykel med rakt styre. Bockstyre ska det vara enl. min uppfattning.
Den som designats LHTs geometri har tyvärr tänkt sig att man ska lasta den allra mesta och tyngsta packningen bak. Om man går upp till 56:an får man 72 graders styrvinkel vilket något förbättrar saken.

Bengt

Tack!
Jag kommer be dom ändra till comp ekrar då detta verkar vara ett mycket bättre val.
Kan du rekommendera några nav?

Personligen har jag aldrig gillat bockstyre men kanske slänger på ett touringstyre (fjäril) istället.
Gällande ramen så stämmer det att jag vill köra på 559mm hjul även fast jag är ganska lång.
 
Senast ändrad:
Shimano XTR om du har råd. Se till att hjulbyggaren använder mässingsbrickor vid ekerskallarna. MTB nav har lite större ekerhål än landsvägsnav.

Bengt
 
Naven är ju inte precis "high end". Att bara spendera samanlagt 410:- på naven verkar dumsnålt om man ska cykla så långt.

Jag har annars god erfarenhet av LX-nav. Jag har kört med mitt LX-baknav till vardags vinter som sommar i snart 10 år. Jag tror att jag har gjort service på det en gång, men det var nog mest för att kolla så att det var OK inuti.
 
Håller med om att hjulstrul ska förebyggas. Vad man har för ekrar spelar mindre roll, fast dt comp är ändå ett bättre val än dt rev för ditt ändamål. Det viktiga med hjulen är det som man inte kan köpa för pengar - nämligen hantverket som hjulbyggaren gör. Att hitta en bra och välrenommerad hjulbyggare som kan se över hjulen ordentligt och förstår vad en långfärdscyklist behöver tycker jag borde vara prio 1. Vad gäller komponentval så är shimanos billiga nav ned till Deore riktigt bra. Jag hade nog valt 36-håls LX själv. Jag hade också valt en styvare och tyngre fälg bak. Sun Rhyno (inte light alltså) är ett bra val. Du kan förresten läsa mer om hur jag och min bror gick tillväga när det gällde val av utrustning och hjulbygge för en liknande tur i en artikel här på utsidan http://www.utsidan.se/cldoc/1059.htm. Utrustningsdelen har vi lagt sist i artikeln.

Hur som helst - du kan se fram emot en kanontur.

Hälsningar Mange
 
Senast ändrad:
Tack Magnus!
Jag har läst eran tur flera gånger nu, väldigt bra läsning.

Gällande cykel så kommer jag köpa en Marin MTB 26" med tillhörande stålram som passar mig fint sen få 2 hjul byggda av en duktig hjulbyggare med robusta fälgar, ekrar och LX nav.

Kommer köra på dom deore komponenterna som redan finns på cykeln då deore verkar vara slitstarka även fast dom inte är lika fina som LX och XT komponenter, men prio är helt klart hållbarhet och där verkar Deore funka bra. Priset blir 50% billigare från ovannämnda sammansättning och jag tror det funkar minst lika bra.
 
XTR nav ar onodigt.

Jag har iaf cyklat 2300 mil med tung packning pa skitvagar pa mina LX (elllr ar det Deore? Hjarnslapp. Iaf inte XT) och de nada problem. Funkar fint.

Sen kanske det ar en bra ide med Schwalbe Marathon XR Evolution istallet for de du namner. En serie av Marathondacken ar feltillverkade och haller inte mattet...

nu ska jag kopa en flaska vin och "fira" att det ar slutcyklat for manga manader framover

buhuhu..

/Lars

www.lostcyclist.com
 
För egen del skulle jag byta ut
Cane Creek styrlagret mot Chris King, el FSA
LX-naven mot XTR,
LX-växeln mot XTR el XT, samt
Sun-fälgarna mot Mavic med ceramic belägg på bromsytan (håller oändligt mkt bättre, fälgarna blir inte uppätna av bromsarna i nedförbackarna).

Överlag skulle jag försöka lägga mig på XT-nivå, för en så lång resa, XT är stryktåligt, gjort för att få stryk.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips