kan nån tipsa om en bra skaljacka?

Vad ska du ha den till och vad menar du med bra pris?

Själv har jag en Tierra Conrad Kain jacka som jag tycker är mycket bra. Den fungerar bra året runt och dessutom tycker jag att den är snygg. Jag använder den när jag åker skidor och den hänger även med på fjällvandringarna.

/Jocke

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har en Solid Long från Haglöfs som jag är mkt nöjd med. Den är mjuk och följsam och har bra fickor. Direkt billig tyckte jag väl däremot inte att den var, men allt är ju relativt. Jag har den till vardags samt på fjällvandringar och hittills har den fungerat alldeles utmärkt.

Vad skall du använda den till??

Detta är den viktigaste frågan att vara klar över INNAN man köper skal jacka. En jacka kan omöjligt vara bra till allting. koncentreradig till vilka specifikationer du vill ha:

2 eller 3 lagers?
Lätt eller slitsark?
Ventilation eller vattentäthet?
Sommar eller vinter?

Dessa anser jag är de viktigaste punkterna sedan utifrån detta skall man prova jackor för att titta lite extra på finesser och passform. Smaken är ju bekant som baken.

Själv äger jag som personen ovan en Tierra konrad cain. Vilken jag tycker är en mycket bra jacka. Jag valde denna jacka i materialet paclite (lätt-lätt) efter som jag mestadels använder den vid sommarfriluftsliv och inte klättrar så mycket alpint. Sedan tål den ju även lättare vinterväder då den har en mycket bra huva. (har i och för sig försärkt min huva med en hemsnickrad lösning...)
[Ändrat av cjonsson 2002-08-15 kl 16:24]

skaljacka

jag ska änvända den till vandringar,kayakpadling och även hemma den ska ha vattenavisande material och vara vindtät har kollat på haglöfs nansen fjell jacket och på lunshags slynan anorak tror jag den heter är det nån som har dom jackorna?

skaljacka

jag ska änvända den till vandringar,kayakpadling och även hemma den ska ha vattenavisande material och vara vindtät jag ska ha den åretrunt. Har kollat på haglöfs nansen fjell jacket och på lunshags slynan anorak tror jag den heter är det nån som har dom jackorna?

jacka

En av de viktigaste detaljerna är passformen, det värsta som finns är en "bylsig" jacka. Även om man inte klättrar el dyl så är det alltid viktigt.

Köp en klättermusen Bifrost. Det är mitt råd.

Klättermusen Njal

Eftersom du inte behöver en vattentät jacka, kolla in klättermusen Njal. Den tål en del regn och är vindtät samt inte lika dyr som en goretexjacka. Dessutom har den bättre "andningsförmåga". Nackdelen är att den är smal i passformen om du är grovt byggd och vill ha massa tröjor under.

Huvan är suverän och fickorna enorma. Men för rent vinterbruk skulle jag välja något annat. Titta på begagnat här på utsidan!

[Ändrat av Vandrare 2002-08-19 kl 20:33]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips