Kan man lämna kvar bränsle i köket?

Lämna kvar

Nu har jag själv inget Optimus Hiker utan ett KAP. Men jag har skruvat i ett par Hiker och om jag inte missminner mig så finns det packningar som kan torka ut i Hiker. De var gjorda av läder tror jag. Men Hiker har ju varit med i några år så det kan kanske variera med årgångarna. Mina packningar i KAP-pumpen har hållit i 10 år utan att jag förvarat den tom. Jag skulle ha kvar fotogenen i köket. Om detsamma gäller bensin vet jag inte för jag använder enbart fotogen (efter att ha startat ett läckande Hiker med just bensin i).

/Tommy

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Borde inte vara några problem.

Hejsan.

Jag har ett gammalt troget Hiker som jag köpte i slutet av 80-talet. Så vitt jag minns har jag aldrig tömt köket på bränsle, förutom de gånger då det har följt med på flyget. Och än så länge håller det tätt och funkar utan minsta problem.

Men då hör det i och för sig till saken att jag dels alltid kör med bensin (som borde vara värre) och dels att Optimus naturligtvis har ändrat lite här och där på konstruktionen sedan dess.

Men min gissning är att du utan att beskymmra dig allt för mycket kan ha kvar fotogenen i köket när du kommer hem.

/ Stefan

att lämnar bensinen inne brukar går bra men däremot är det bra att lämna ut trycket då det belaster packningar rätt mycket och det är nog inte så skönt att har en massa bensin i skorpet helt plötsligen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips