Kan man inte åka tåg till fjällen längre?

De flesta av er som har planerat Sarekvandringar har säkert redan noterat detta: Bussarna från Ritsem (och därmed Salto) slutar gå redan den 5 sep i år. Jag upptäckte det först nu, får planera om en del. :(

/M.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Brukar erbjuda mig att dela bensin/elkostnaden på kostnaden (eller mer korrekt och enklare på schablonersättningen som ju inkluderar mer), men 9 av 10 vägrar - och då blir det gärna fika i stället, om ingen av oss har bråttom/måste passa någon tid. Ett mycket trevligt sätt att möta folk som man aldrig hade träffat annars.

Jag långliftade alla somrar i alla konstiga länder, så länge jag inte hade barn (och deras lite ängsliga pappa) att fixa en mer civiliserad semester för :p . Det går såklart dramatiskt bättre om man är ensam. På den tiden var det mer vedertaget att lifta/ta upp liftare, och ingen förare förväntade sig någon ersättning.

Stämmer, fast man blir lite rutinerad på var man ska ställa sig på. Men det är ju de mer avlägsna sträckorna som är mest problematiska att sy ihop en fungerande kollektivtrafiklösning för.
Det kommer ju färre bilar på en ödslig norrländsk väg, men det uppvägs nog med råge av att alla stannar. Även när man varken är särskilt välvårdad eller pratbar efter några veckor utan mänsklig kontakt, när man dyker upp vid vägkanten :)

Detta blir ju lite OT, men kanske ändå värt att lyfta liftandet som alternativ, så som det nu ser ut med tågeländet.
2025 kørte jeg bil fra Danmark til Suorva. 2 måneder forud annoncerede jeg efter rejsekammerater til hele eller dele af turen - ingen betaling, bare køre bilen noget af vejen. Men ingen meldte sig, så jeg måtte køre 2000 km selv.
Hvis jeg havde kendt utsidan dengang var det måske lykkedes at få en skåning som chauffør.

Det er en alt for lang køretur for mig, så i år ville jeg med tog til Kvikkjokk og bus hjem fra Ritsem. Men ikke som togene kører i år!
I stedet bliver det fly København-Stockholm-Gällivare og bussen til Saltoluokta.

Hvis togforbindelserne er lige så dårlige næste år, så bliver det formodentlig Norge i stedet for.

Åka tåg till fjällvandring är för mig en del i avkopplingen. För min del till Arlanda och bli förnedrad i kontroller osv är inte min grej.
Max en hel dag på resa på vart håll inte 1 dygn med detta skakande och gnisslande,ont om vatten och utebliven städning stenhårda bäddar och osäkert om man kommer fram ens med 5-6 h försening.
Ok på 70 talet inte 2026.
Det är antalet dagar på resmålet som är semester inte i 60 tals vagnar dragna av lok från 70 talet med räls byggd på 1800 talet.

Är det någon som får tag i tågbiljetter i år? Hur åker ni och vad kostar det?
Jag tittade på tåg till Abisko slutet av augusti, byte i Boden då, sedan ersättningsbuss från Gällivare eller Kiruna för Abisko...
Överväger flyg som passar med flygbussen direkt till Abisko, samma pris.

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Ett dilemma tornar upp sig inför framtida fjällresor. Med tåget allt mer otillgängligt, bökigt och opålitligt går tankarna oftare mot flyg. Men då jag är långt ifrån ensam om det ställs jag inför avgångar som blir allt mer eftertraktade, dyrare. Traditionellt sett har då bilen (diesel) varit lösningen. Men i augusti byts den mot en elbil. Plötsligt dras mina blickar mot Norge istället, där laddinfrastrukturen är mer välutbyggd och behovet av minutiös planering mindre. Sannolikt inte ensam om det heller.
Gillar verkligen den norska fjällvärlden men har ju hjärtat i den svenska. Dessutom vill jag ju stödja våra lokala näringslivsintressen och STF. Tycker på riktigt det här är sorgligt och det borde inte behöva vara så här.

Så blev det med Uffe vid makten i 4 år - inga satsningar på järnvägen norr om Stockholm.

Senast ändrad:
Jag tar tåg och buss till och från Sarek även i år. Så mitt svar på trådfrågan är jo, man kan det, åtminstone om man som tidigare accepterar buss på slutet.

Plötsligt dras mina blickar mot Norge istället, där laddinfrastrukturen är mer välutbyggd och behovet av minutiös planering mindre. Sannolikt inte ensam om det heller.
Den är kanske bättre utbyggd på andra sidan gränsen, men så svårt tycker jag inte att det har varit, baserat på ett par turer i hyrd elbil till västerbottens- och norrbottensfjällen.

De nyaste liggvagnarna BC4 är byggda 1985-86 så de är 40 år gamla.
Bra att trafikverket upphandlat nya vagnar i år då, men det borde skett +10 år sedan.
Var har du hittat info om att nya vagnar är på gång på Google så står det att upphandlingen är avbruten både på vagnar och lok.
Flyg passar ju enbart från GBG el Sth till Kiruna och vidare till Keb.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.