Brukar erbjuda mig att dela bensin/elkostnaden på kostnaden (eller mer korrekt och enklare på schablonersättningen som ju inkluderar mer), men 9 av 10 vägrar - och då blir det gärna fika i stället, om ingen av oss har bråttom/måste passa någon tid. Ett mycket trevligt sätt att möta folk som man aldrig hade träffat annars.
Jag långliftade alla somrar i alla konstiga länder, så länge jag inte hade barn (och deras lite ängsliga pappa) att fixa en mer civiliserad semester för

. Det går såklart dramatiskt bättre om man är ensam. På den tiden var det mer vedertaget att lifta/ta upp liftare, och ingen förare förväntade sig någon ersättning.
Stämmer, fast man blir lite rutinerad på var man ska ställa sig på. Men det är ju de mer avlägsna sträckorna som är mest problematiska att sy ihop en fungerande kollektivtrafiklösning för.
Det kommer ju färre bilar på en ödslig norrländsk väg, men det uppvägs nog med råge av att
alla stannar. Även när man varken är särskilt välvårdad eller pratbar efter några veckor utan mänsklig kontakt, när man dyker upp vid vägkanten
Detta blir ju lite OT, men kanske ändå värt att lyfta liftandet som alternativ, så som det nu ser ut med tågeländet.