Kan man inte åka tåg till fjällen längre?

Har en gång för många år sedan åkt buss hem från Guoledisjávrre rastplats till Kalix när bussen gick över till/från Norge men det var en hel del "hoppande". Tre bussbyten dvs fyra olika linjer men det gick åtminstone. Har funderat på att ta bilen upp men vill helst starta där och sluta "någonannanstans" för en rundvandring där känns lite begränsande. Dessutom finns det en hel del fiskevatten om man går tvärsöver.
Har nu bokat resan! Hoppar över flyget enl #28.
Tar nattåget till Umeå, vidare till Arjeplog via Jörn. Kostnad 1500:-enkel, ombokningsbar.
Arjeplog med länstrafiken till Sandviken RV95, därifrån skjuts för 150:- till startpunkt vid Guoledisjavrre.

Vill ta oss från Sundsvall till Padjelantaleden denna sommar och tåg med sovvagn är dubbelt så dyrt som flyg och tar ju lite längre....
Ska göra exakt det samma, konstaterar att det blir tyvärr två resdagar eftersom flyget landar efter bussen har gått från gällivare?! Så först en dag med flyg, sedan övernattning införlivade för att sedan ta bussen till kvikkjokk… samma reda hem så är man redan uppe totalt fyra resdagar…

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Ska göra exakt det samma, konstaterar att det blir tyvärr två resdagar eftersom flyget landar efter bussen har gått från gällivare?! Så först en dag med flyg, sedan övernattning införlivade för att sedan ta bussen till kvikkjokk… samma reda hem så är man redan uppe totalt fyra resdagar…
Jo är lite otur med timingen.... Om det ändå är två resdagar skulle jag hellre ta bilen och va lite mera flexibel men nu har vi så dålig bil att jag inte vill sitta i den så länge :D Får se vad som händer...

Detta verkar vara den nya prisnivån. Jag åker som pensionär och betalar nästan 6000 kr t o r Lund - Ritsem (men det hade inte blivit mer än marginellt billigare om jag utgått från Stockholm). Förra året kostade fjällresan ca 4000 kr t o r. Inte identiskt samma resa men skillnaden i resmål var liten.

Att vi skåningar bara har marginellt dyrare resor till Norrbotten är ju en ljuspunkt (för oss) men det finns kanske någon lag eller förordning som reglerar detta. Så har det nog varit länge.

Nytt för i år är tydligen att nattågen går till Umeå, sedan blir det buss vidare därifrån. Inga nattåg går längre än till Boden. Men vid vår bokning fick vi inte ens det alternativet, möjligen pga banarbeten.

Slutsats: Jämfört med förra året har transportservicen blivit betydligt sämre, samtidigt som min kostnad för resan har höjts med ca 50%. ☹️ Men vad gör man inte för att återse sina kära fjäll?
Från där jag bor är det tex 322 mil ToR Kiruna 18h med bil enkel vid 18 kr/L 1L mil med min stora Volvo 940 ca 5800 skr med bil som drar mindre klart alt kan j u kombinera med att hälsa på folk och se ställen man ej varit på som höga kusten tex Alt el bil med stort snabbladdningsbart batteri med 4-5 stopp men tar ju 4 d själv men med 2 st p 2 d ok om man kan sova när den andra kör.

ingen som provat att lifta upp till fjällen?

hade man varit lite yngre kunde man gjort det, eller hoppat på nåt malmtåg till kiruna ..ha ha

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!
ingen som provat att lifta upp till fjällen?

hade man varit lite yngre kunde man gjort det, eller hoppat på nåt malmtåg till kiruna ..ha ha
Jodå, delsträckor, ett antal gånger. Även i Norge när bussarna slutat gå, för jag vandrar uppenbart senare in i hösten än norrmännen. Går fint, men man ska ju ha gott om tid. Räknar kallt med att få göra det även i år med tanke på tågkaoset. Och jag är inte ung ;)

Har även åkt Inlandsbanan (värt att göra det oavsett), tältat första natten på Gällivares fina camping, och trasslat vidare med bussar och/eller tumme.

Jodå, delsträckor, ett antal gånger. Även i Norge när bussarna slutat gå, för jag vandrar uppenbart senare in i hösten än norrmännen. Går fint, men man ska ju ha gott om tid. Räknar kallt med att få göra det även i år med tanke på tågkaoset. Och jag är inte ung ;)

Har även åkt Inlandsbanan (värt att göra det oavsett), tältat första natten på Gällivares fina camping, och trasslat vidare med bussar och/eller tumme.
Intressant, brukar du betala nåt eller bjuda på mat eller så om du får lift?

Har liftat två ggr i min ungdom, ena gång bara nån mil och andra ggn med långtradare och bjöd honom på fika sen på rasten.

Nog svårare att få lift första biten från storstan, än från nån liten parkering i fjällvärlden.

Intressant, brukar du betala nåt eller bjuda på mat eller så om du får lift?

Har liftat två ggr i min ungdom, ena gång bara nån mil och andra ggn med långtradare och bjöd honom på fika sen på rasten.
Brukar erbjuda mig att dela bensin/elkostnaden på kostnaden (eller mer korrekt och enklare på schablonersättningen som ju inkluderar mer), men 9 av 10 vägrar - och då blir det gärna fika i stället, om ingen av oss har bråttom/måste passa någon tid. Ett mycket trevligt sätt att möta folk som man aldrig hade träffat annars.

Jag långliftade alla somrar i alla konstiga länder, så länge jag inte hade barn (och deras lite ängsliga pappa) att fixa en mer civiliserad semester för :p . Det går såklart dramatiskt bättre om man är ensam. På den tiden var det mer vedertaget att lifta/ta upp liftare, och ingen förare förväntade sig någon ersättning.
Nog svårare att få lift första biten från storstan, än från nån liten parkering i fjällvärlden.
Stämmer, fast man blir lite rutinerad på var man ska ställa sig på. Men det är ju de mer avlägsna sträckorna som är mest problematiska att sy ihop en fungerande kollektivtrafiklösning för.
Det kommer ju färre bilar på en ödslig norrländsk väg, men det uppvägs nog med råge av att alla stannar. Även när man varken är särskilt välvårdad eller pratbar efter några veckor utan mänsklig kontakt, när man dyker upp vid vägkanten :)

Detta blir ju lite OT, men kanske ändå värt att lyfta liftandet som alternativ, så som det nu ser ut med tågeländet.

Det verkar sådär att nattågen förändras och i min mening lite sämre än förut. Just i skrivande stund funderar jag att åka till Alperna istället. Visst kan det vara mer folk, men det finns vyer där med.

Hej på er!
Jag chansade på att SJ hinner ikapp Trafikverket (som publicerat detaljerade redogörelser för när och var de kommer begå underhåll för flera månader sedan) och bokade in mig och dottern på SJs vanliga nattåg (med byte i Boden pga underhåll). Kruxet är att eftersom SJ inte släppt sina biljetter till den resan än (”banarbete planeras”), så bokade jag resan med SJ via Vy, som har den bokningsbar i sin reseplanerare.
Lite dyrare kanske, men vi behöver bara byta i Boden och Stockholm, vilket är långt mycket bättre än 25h+ som SJ ”erbjuder”.

Har för mig att ett bussbolag skulle köra från Umeå till Gällivare via Jokkmokk pga allt strul med tågen i sommar, har för mig att det var på lokala nyheterna i Norrbotten.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.