Kan man bygga dagsturssäck av Haglöfs Victor?

Efter lite funderande byggde jag dagstursäck av sidofickorna på min Victor 90-100 när jag var uppe i veckan. Jag tog remmarna med spännen för isyxfästen och trädde dessa igenom "pinnarna" som ska sitta i hålbanden på sidofickorna, på den sidan där dessa sitter i korta band. Spännet på isyx-fäste-remmen såg jag till att ha från ryggen. Två lösa packremmar som jag har fick tjänstgöra som axelremmar och träddes innanför de undre banden samt knöts med dubbelt halvslag runt det övre så att de inte skulle glida runt. Jag tycker att det fungerade bra, även om det blev lite liten packvolym. Har inte kommit på något bra sätt att få med locket än... funderar på saken.

Jag gjorde en liknande sak med min Victor 90100, men använde 2 packremmar + locket istället. Jag korsade axelremmarna på bröstet så höll de sig på plats. Lockfickorna rymmer inte så mycket, men det gick utmärkt att få med sig en hyfsat stor kamera (EOS 3 + EF 28-105) + lite mat och kläder och jacka fastsatt utanpå för en tur till Kebnes sydtopp via västra leden.

// Oskar

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Köp en militär ryggsäck istället typ FJS Orginal eller en LK100, de håller bra och det går att lasta på hur mycket som helst.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips