Kan man bygga dagsturssäck av Haglöfs Victor?

Hej!
Funderar på att köpa en haglöfs Victor 7585. Har hört att man kan koppla ihop sidfickorna och locket så det blir en dagstursäck. Någon som vet?

Valet av rygga står mellan en McKinley Tundra och en Victor, Vilken skall jag ta?

Ryggsäcken skalk anvädas till Backpackig, Vandring m.m,
 
Om det går som du skrev överst vet jag inte...

Men för mig är valet en Viktor själv klart. har själv en viktor 50 och är mycket nöjd.

//Gustaf
 
Hur hade du tänkt dig att det skulle fungera?

Som sagt jag har en viktor 50, alltså utan sidofickor. Men jag har köpt till två sidofickor från gamla climber. Viktor 50 skiljer sig från de övriga ( ej 35) Med att det är ett fast bärsystem.

//Gustaf
 
Ix; sa:
Hur hade du tänkt dig att det skulle fungera?

Som sagt jag har en viktor 50, alltså utan sidofickor. Men jag har köpt till två sidofickor från gamla climber. Viktor 50 skiljer sig från de övriga ( ej 35) Med att det är ett fast bärsystem.

//Gustaf

Jag mailade Haglöfs och frågade. De hade aldrig hört talas om att det skall gå och bygga en dagstursäck. Tråkigt att försäljaren på Intersport hittar på sådana där saker.
Men nu vet jag hur det ligger till.
Tack för hjälpen.

Frågan är om jag ändå skall köpa en victor. Skall ut och backpacka, så en dagstursäck är inte fel. Någon som vet om någon annan cool rygga som man kan bygga om till dagstursäck?


/Johannes
 
Dagstursäck

Jag köpte en Lundhags V8 >70 förra året och är helnöjd. Dock saknar jag möjligheten att bygga en dagstursäck för eventuella bestigningar som man kan tänkas vilja göra i fjällen. Nu såg jag i ett reklamhäfte från Stadium att de säljer en liten dagstursäck (Travel BP, 99:) i tunnt material med breda axelremmar och som går att komprimera till nästan ingenting. Kanske inte något för dig eftersom ryggsäcken är väldigt enkel men det kan vara ett tips till andra. Man får dock räkna med ganska dålig komfort och undvika att packa för mycket i den.

Olle
 
Du bör titta på Lundhags V12 > 70. Den kan byggas om till dagturssäck med hjälp av ytterficka och sidofickor. Verkar grymt bra! Min pojkvän funderar just på att köpa en sån, och väljer mellan den och Victor.
/Ulrika
 
Bygga om

Norröna (kolla deras hemsida) har ett par säckar som går att bygga om. Tror att det är någon stor, grön ryggsäck. Har för mig, osäker, att man kan göra detta på Berghaus Vulcan också. http://www.berghaus.com

Själv har jag gått på toppturer med min Haglöfs climber 80. Det går ganska bra, man tar bara av locket och snör ihop den på sidorna. Det sitter hålband där, så det är bara att trä i ett snöre och dra ihop, som ett par skor ungefär.

Annars kan du väl ta en gammal Konken eller någon lätt löpar-säck med dig. Tar inte så mycket extra plats. Billiga skräp-ryggsäckar från IKEA mm väger ingenting.
 
På Berghaus Vulcan och Berghaus Atlas kan sidofickorna kopplas samman till en dagstursäck på 20 liter. Axelremmar medföljer. Dessa säckar är stora - volym på 100 liter.
 
Bergans Alpinist och Viking

... har bägge sidofickor och lock man kan bygga ihop till dagstursäck. På den gamla modellen av Alpinist var det bara sidofickorna som man satte ihop men nu kan man även ta locket. Har fått för mig att man kan välja lite hur stor säck man vill göra, antingen alla tre eller bara någon del, men jag vet inte vilken del som har bärremmarna.

Har ingen Alpinist själv men skulle gärna vilja ha en, kanske lite tung dock.

Kolla själv på http://www.bergans.no/.
Fast jag vet inte om de skriver nå´t om att det går att göra dagstursäckar av delarna.

/H
 
Plumsis; sa:
Hej!
Funderar på att köpa en haglöfs Victor 7585. Har hört att man kan koppla ihop sidfickorna och locket så det blir en dagstursäck. Någon som vet?

Valet av rygga står mellan en McKinley Tundra och en Victor, Vilken skall jag ta?

Ryggsäcken skalk anvädas till Backpackig, Vandring m.m,

Det fungerar perfekt. Ta av sidofickorna och skaffa lite hålband. Sätt hållbandet mellan sidofickorna så du har en sidoficka sedan hålband och sedan nästa sidoficka. Skaffa sedan två remmar och trä in dem i de fästen som redan finns bakpå sidofickorna.

Detta upptäcktes av mig 99 då jag var ute med fieldtest av Victor 7585 i Europa och det har fallit i glömska på Haglöfs.

MVH
Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
Dan B Hur långt kommer man. Transportera 6
fredrik91 val av ryggsäck, vad skall man titta efter/undvika mm. Transportera 42
såg Varför har man delvis sluta tillverka ramsäckar Transportera 50
desireman Hur ska man packa en ryggsäck? Transportera 10
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Jamte Vilka packpåsar ska man välja? Transportera 16
dabac vad gör man av gammal ryggsäck? Transportera 10
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
Skipper_ Hur ställer man in sin ryggsäck, vilka belastningar är rätt? Transportera 17
sledman Tips på hur man kan fästa spade på Hagöfs victor 90100 Transportera 0
Schneeberger Volym - mindre än man tror. Transportera 0
Tidenztand Gungner var hittar man den. Transportera 0
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
PaulPersson Varför får man gamnacke Transportera 3
Hiza Hur många ryggor behöver man... (egentligen)? Transportera 90
lllusion Var hittar man Vaude försäljare? Transportera 6
sleget Instruktion för hur man använder ryggan? Transportera 10
hagafors Hur får man tag i en begagnad LK70? Transportera 8
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
modan Var köper man Arcteryx Ryggor i Kanada? Transportera 1
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
Fredrik2 Vad skall man tänka på vid köp av beg. ryggsäck? Transportera 2
Nyman Var kan man hitta billiga militärcyklar? Transportera 2
Var kan man köpa Svensk plastskalsrygga? Transportera 1
Nyman VAr kan man köpa m/90 uppdragssäck? Transportera 8
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0
Var köper man Berghaus? Transportera 2
Stalefish Backpackerryggsäck med dagsturssäck Transportera 10
Erikk Dagsturssäck Transportera 11
blip Dagsturssäck i flygformat... Transportera 11
madir Smart dagsturssäck? Transportera 1
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
paxel Extra skidhållare till dagsturssäck Transportera 7
venne Dagsturssäck för långa personer? Transportera 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.