Första "Kvalitétsrapporten" på Haglöfs SEC

Haglöfs webbplats

Vad jag inte fattar är varför Haglöfs inte har publicerat någon information om sina nya säckar på sin webbplats.

Det vore ju skoj att kolla in säckarna, men eftersom det är tentavecka hinner jag inte sticka ned på stan. I själva verket borde jag sluta hänga på Utsidan och börja plugga...

Re: Haglöfs webbplats

orchid; sa:
Vad jag inte fattar är varför Haglöfs inte har publicerat någon information om sina nya säckar på sin webbplats.

Haglöfs är ju inte direkt berömda för sin Internetstrategi, utan verkar ha en inställning som är ganska 1996: "vi kan väl lägga ut nåt när vi får tid, det är väl ändå ingen som kollar där?".
Senaste ändringen var väl när de lade ut sina "höst nyheter" (höstnyheter, alltså).

Men de har i alla fall tagit bort sina större Shosho-säckar. Alltid nåt. :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det var som jag trodde: Haglöfs Q finns i större storlekar, också i butikerna. Såg en hos Naturkompaniet i Sthlm. Så ryggan vi såg hos KG i Solna var nog en 65 Q. Skönt att skallen är med.

Vad gäller dragkedjornas "klenhet" så är det ungefär samma dimension som på till exempel sidfickorna hos Victor. Det som skiljer är att Sec har den nya typen med vattenskydd vilket kanske gör att de ser klenare ut. Men själva kedjan är ungefär lika grov som vanligt, och snäppet grövre än på sidfickorna till min monstersäck Vulcan!
Så någon aftonklänning passar de nog inte i... om man inte är värsta bikerbruden ;-)

Något som dock är en smula oroande är att "aluminiumskenorna" i ryggen verkar vara i plast!

Hantverkargatan

Den "riktiga" butiken, på Hantverkargatan.
Även KG Jonsson (Johansson?) i Solna har stora Q-säckar.

Gör en jämförande titt på dragkedjor när du håller på ;-)

Ok, när jag var på Naturkomaniet för ca 1 vecka sen fanns den inte där (Hantverkargatan).
Jag har kollat på dragkedjorna 2 ggr och det räcker. Värst vad folk irriterar sig på mitt uttalande om att de ser ut att höra hemma på en kjol *hahaha*:)

Plastskenor och finkjolar...

Nordesjo (Martin Nordesjö) skrev,

"Något som dock är en smula oroande är att "aluminiumskenorna" i ryggen verkar vara i plast!"

Aluminiumskenorna i SECen är av samma typ som i fjolårets Shosho.
Ända skillnaden är att ytan är behandlad och har en svart nyans.
Haglöfs hade väll inte satt i en plastskena i en nyutvecklad ryggsäck.

-----==-----

Angående dessa dragkedjor.......
Jag har packat de nya slimmade sidfickorna till max, det finns absolut inget att oroa sig för.
De håller garanterat för det de är ämnade för.

Nordesjo (Martin Nordesjö) skrev,

"Gör en jämförande titt på dragkedjor när du håller på ;-)"

Att jämföra dragkedjor i en butik ger jag inte mycket för...
Skall man se vad saker och ting håller för tror jag man gör klokast
i att pröva dem i sin rätta natur.
Att stå och slita och dra i en butik kan väll ge en fingervisning,
men jag tror knappast det räcker frör att verkligen veta att grejerna håller.
By the way, äger du en SEC själv Martin...?

M3tess (Marie-Therése Hallén) skrev,

"Jag har kollat på dragkedjorna 2 ggr och det räcker.
Värst vad folk irriterar sig på mitt uttalande om att
de ser ut att höra hemma på en kjol"

Ja det tror tusan! Jag har en ryggsäck på ryggen, ingen finkjol ;)

"By the way, äger du en SEC själv Martin...? "

Nope. Jag kör Vulcan. :)

Vad jag menade med "jämföra dragkedjor" var att jag hävdar att Sec har ungefär samma grovlek på kedjor som alla andra (vilket M3tess ju inte tyckte). Det handlade alltså inte om att slita i dem utan titta på dem.

Bortsett från detta - visst går det att jämföra dragkedjor i butik! Alla utom de värsta Kalle Anka-tillverkarna använder ju samma leverantör (YKK), så det är bara att kolla grovleken för att gissa vad de tål.

Men som sagt, det är i fält dragkedjor visar vad de går för, det har jag aldrig sagt emot.
I och för sig har jag inte pajat en dragkedja sedan 80-talet, och då var det på just Kalle Anka-grejor.

M3tess; sa:
Okej, här kommer de:
- Ha Vissa gemensamma intressen
(Bilar, friluftsliv, resa, träna m.fl.)
- Vara snäll och omtänksam
- Ha ett "trevligt" utseende :)

Det är väl inte så många/höga krav? Ändå ska det vara så svårt. Jag hoppas att du kan göra något åt saken nu :)

Ehm - här är en till med liknande krav... (byt ut "bilar" mot "hundar" så stämmer det :) )

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips