Dags att skrota min gyroram??

  • Trådstartare i95_lab@lector.kth.se (Jakob Larsen)
  • Start datum

i95_lab@lector.kth.se (Jakob Larsen)

Gäst
Hej


JAg står inför ett stort problem, då min gamla fjällräven gyrosäck (ramryccsäg, där avbärarbältet sitter fästat långt "fram") som varit mig kär i många år, nu börgar ge upp. Säcken håller helt enkelt på att ge upp.


Samtidigt stundar en två månaders luff i centralamerika, varför jag behöver en "softpack" av något slag. Jag funderar nu på att investera i en ny ryggsäck av softpacktyp, som kan uppfylla alla mina krav, dels en lämplig luffar-rygga, och dels en bra vandrings- och turåknings-rygga.


Är det någon som har några tips. Jag har även möjlighet att köpa en måttligt begagnad Shosho 70 liter(gamla bärsystemet). Den känns otroligt säckig och jag tycker att den är stor. Finns det någon lämplig softpack som inte känns säckig? Provade just en Victor 60, som känns mycket stabilare. Säckar den ihop sig efter en stund?


Föresten, vad har foll 100-liters rycggsäckar till? JAg har vandrat mycket, både på vinter och sommar, och tycker att en 60 liter räcker gott? Brukar folk packa tält och dylikt innuti sina 100-literssäckar??


Tack för all hjälp.
 
Kolla på Klätter musen!!

Jag har en haglöfs climber #80 som jag är nöjd med! Har kollat på victor säckarna och tycker inte dom håller samma klass! (sedan är ju loggan så ful:()
så om du kan hitta en "gammal" Climber är det mitt tips!
annars kan du ju Kolla på klätter musens ryggsäckar!
Kan man förlika sig med rullstägningnen så är dom värd sitt pris men inte prisvärda!


//Patrik
 
Mjölner

Jag skulle inte rekommendera Shoho från Haglöfs just pga säckigheten och bärsystemet (Har sålt den).
Själv använder jag numera en Mjölner från Klättermusen och är hel-nöjd med den, den är iofs dyr men jag tycker den var värd.
Så jag rekommenderar, om du är villig att lägga så mycket slantar, en Mjölner och då självklart så stor så att du får plats med allt i säcken.
/Marcus
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Även andra märken

Ja, man brukar ha tälten i ryggsäcken, det är att rekomendera om man vill att det ska sitta ihop.


Nej, Haglöfs Victor och föregångaren Climber säckar inte ihop. Du kan bära mer än du någonsin vill utan någon risk för detta. (Fråga Göran Kropp) Sho-sho är däremot för mjuk.


Du kan behöva större säck än 60 liter om du köper softpack eftersom den är lite sämre att packa utanpå. Haglöfs säckar har ganska många fäsren på utsidan, det är bra. 80 liter räcker till 2-veckorsturer om du har fästen på utsidan.


Kolla också Arcteryx (hos t.ex Tierra i Stockholm,, bra men dyra), Norröna (tunga, men bra som fan). Lowe (billiga på sportsnet.se) Bergans (även på globetrotter.de)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.