Problem med spännen till min Berghaussäck

Jag har en Berghaus Cyclops Atlas sedan ett par år tillbaka som jag är mycket nöjd med förutom ett litet problem. Spännena vid övergången mellan den vaderade delen av axelremmarna till de nedre remmarna känns lite opålitliga.

Remmarna på båda sidor har en tendens att glida ur fästena i spännet. Fästet har en glipa mitt på av någon anledning? Jag tror mig inte ha sett detta på någon annan ryggsäck, men jag är iof inte så insatt i olika modeller. Jag har haft ganska normala laster i säcken (18-20 kg) när jag märkt detta.

Jag undrar om någon har upplevt samma problem som har en Berghaus Cyclops Atlas? Funderar på att helt enkelt byta spännena och sy fast ett par andra solida. Välkommnar gärna tips på var man kan få tag på bättre spännen.

Hoppas att min förklaring av problemet är tolkningsbar, det kändes lite svårt att förklara! *skratt*
 
Förstår nog inte...

Jag har en sådan säck, men den remmen jag trodde mig förstå att du menade går inte att knäppa loss även om jag vill.

Remmen är fastsydd ungefär vid infästet av höftbältet. Går sedan upp till nedre delen av den vadderade axelremmen och genom spännet som är fäst där.
Och för att resten av remmen inte ska hänga och fladdra hur som helst så sitter det i änden en tillplattad plastring (nåja) som har en öppning i mitten som gör att den går att trä tillbaka på remmen. Men denna ring tar ju inte upp några krafter annat än vikten av en 20 centimeter lång rem och det ska den väl klara utan problem så jag antar att du menar något annat....

Leif...
 
Berghaus Atlas - spännen

Även jag är ägare till en Berghaus Atlas, jag har haft problem med spännet uppe vid axlarna som hoppat ur då de mer än en gång fastnat då säcken tagits ur förvaringsskåp. Tyvärr har det varit en aning besvärligt att sätta tillbaka spännet igen. Anledningen till glipan i spännet måste vara att man vid tillverkningen vill kunna sy fast bandloopen utan spännet isatt. Spänne med glipa fungerar alldeles utmärkt som reservdel, om spännet skulle gå sönder slipper man sprätta upp och sy. Orginalet borde vara utan glipa.

En annan sak som jag inte är så nöjd med, är nötningståligheten i tyget som inte är den bästa.

Jag har problem med spännet till kompressionremmen under locket, som deformerades när jag spände hårt - var försiktiga - och numera släpper på ena sidan när man drar åt och är svårt att öppna. Tips om var man kan köpa ett nytt spänne som tydligen heter "Mojave" (från National Molding) mottages tacksamt, då jag inte vill sprätta upp och sy för att ersätta honan som det inte är något fel på.

Mycket nöjd är jag däremot med det flytande locket som ju även kan tas loss och användas som huvudkudde, om man som jag brukar förvara fleece-tröjan där.
 
hmm.

Menar ni att ni har en glipa i själva spännet?
Jag har inte kollat alla mina spännen, men de som sitter längst ner på de vadderade axelremmarna undersökte jag noga igår. De har inga glipor och är alltså omöjliga att ta loss utan att sprätta upp sömmarna eller klippa sönder spännena.

Leif...
 
Det är just dom spännena som det är en glipa i på min säck (spännena i den nedre delen av den vadderade axelremmen)!! Jag köpte min säck sommaren -99 på Fliesbergs i Örebro, men den affären finns inte kvar nu. Inför nästa vandring så kommer jag nog fundera på att byta ut spännena. Tack för era svar, jag har inte hunnit med att läsa dom tidigare!
Bra tips med locket som huvudkudde. Själv så har jag testat med att använda kudd-delen från en luftmadrass. Funkar helt ok, och väger inte alltför mycket.
 
Spännena tål inte kyla

Kanske inte riktigt samma problem, men på min Berghaus Laser, som är några år, har knäppspännena till locket samt det på bröstremmen gått sönder. Alltid i stark kyla (för en sörlänning dvs), minus 20-25 grader kallt. Vet inte om det är åldern på säcken som ställer till det, plasten åldras väl, men jag tycker det är lite kass att en så dyr säck som en Berghaus inte ska tåla lite nordiska vintrar.

Så till saken: Var kan jag köpa nya spännen till ryggsäcken, jag vill ogärna sprätta upp och sy igen, det är ju bara hanen som pajat. På bröstremmen spelar det kanske inte så stor roll, men lockspännena och eventuellt även de som håller emot undre locket (Laser är en delad säck) känns det tryggast med orginalskick på sömmarna.
 
Olika kvalité på spännen

Det är olika kvalité på spännen och olika mått på till synes lika spännen.
Om det ät bra kvalité brukar tillverkaren tordas sätta ut sitt namn. Billiga och dåliga spännen är oftast ”namnlösa”. Vissa tillverkare av ryggsäckar köper så många spännen att dom får sitt namn på spännena, och då vet man inte vem tillverkaren av spännet är.

ITW Nexus och National Moulding är tillverkare som törs stoltsera med sitt namn på sina spännen, och de har förmodligen bättre köldegenskaper än många omärkta spännen.
Inget av mina spännen från ITW Nexus och National Moulding som jag bytt till har gått sönder i kyla, som vissa ”namnlösa”.

Per Brune /sprättare
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelar79 ryggsäcks problem Transportera 2
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4
brillone Bra väska för rygg/axel problem. Transportera 9
pelka problem med Arcteryx Bora !?? Transportera 11
ludde__mannen problem med fjällräven råstu 75L Transportera 1
maka problem med passning (Ryggsäck) Transportera 1
alven Problem med Haglöfs barnbärstol Transportera 2
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
da_flower Spännen till ryggor Transportera 2
nicko Spännen Transportera 0
jonteliner Sy kapell till pulka Transportera 8
jonw Posta/skicka vandringsväska (inkl utrustning) till Skottland? Transportera 7
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Scaramanga74 Regnskydd till äldre ramryggsäckar? Transportera 11
Scaramanga74 Extra väskor till höftbältet? Transportera 10
vandrafjäll Från Uppsala till Ritsem med Sj Transportera 7
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
rikard500 Damryggsäck till en kille? Transportera 7
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
maaacus Köpa topplock med midjebälte till Xenith 88 Transportera 3
avslutmedlemskap0904 Skaklar till pulka Transportera 9
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
spillevink Stockholm till Kindla Transportera 2
Glännman Vilket flygbolag till Katmandu, Nepal? Transportera 2
niklaz Bra ryggsäck till tvååring? Transportera 19
DoktorGlas Underhålla kapell till Segabadenpulka Transportera 6
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Newlin Till Nordkap Transportera 6
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
B.M.F Kompressionsremmar till Klättermusen Gungner?? Transportera 1
FarmerJoe Extern stretch ficka till ryggsäck Transportera 2
¤hej¤ Bra ryggsäck 35-40L till dam Transportera 11
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
jonkandonkan Extra fickor till ryggsäck Transportera 2
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
Gun-valld Haglöfd Rand 28 till helgturer/kort fjälltur? Transportera 0
asfaltsbarn Ryggsäck till ovan tjej Transportera 2
John Stark FJ Raven Gyro - Hur få till själva gyroeffekten Transportera 7
Ayrin Alternativ till LK 70 Transportera 15
d95nis Takbox till Fjellpulken Transportera 3
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
storfamiljen Reservdelar till ryggsäck? Transportera 15
schiz Vad används remmarna till? Transportera 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.