Kan kajaken bågna?

har köpt en oasis exp. Och när jag lastar den på bilen lägger jag den på takräcket och spänner fast den med två spännband, fram och bak. En kompis till mig funderade om den inte kunde bågna av detta. Och jag blev funderar vad ni har för synpunkter på det....
Hasse
 
Det är klart att den kan deformeras om du drar åt hårdare än nödvändigt.
Lägg rörisolering om lastbågarna och dra bara så det sitter fast. Inte så det knakar.
 
"hinkplastkajaker" är tyvärr väldigt känsliga både för hur man förvarar dom och hur man har dom liggande på takräcket.
jag har en gammal Kiwi som hängt på vinden oanvänd i många år, upphängd rättvänd i några linor runt skrovet. den verkar ha klarat sej bra.
har man en Prijonkajak på biltaket nåt dygn så räcker det för att den ska vara bucklig när man lyfter ner den. men prijons material har ju "bra minne" och bucklorna rätar ut sej. en vanlig hinkplast lär ju buckla in sej minst lika mycket. men dom som är gjorda i 3-lagers sandwich verkar hålla formen betydligt bättre.
jag har sett skräckexempel på kajaker som hängt på konsoler så kort tid som några veckor, både vanliga rotationsgjutna och prijon, och sen varit riktigt intryckta. dom vanliga hinkplastkajerna rätar väl inte ut sej lika bra, som prijon. så tänk efter en gång extra när det gäller lastning under längre tid på takräck och framförallt förvaring.
jag såg förresten en hinkplast-K2:a i en affär. den låg på golvet och kajaken hade ganska mkt språng, så mittdelen av skrovet som den låg på var precis platt.
så kika under kajaken ibland å låt den inte ligga en hel vinter på ett "dumt" sätt. det klarar inte ens en prijon.

man behöver inte dra åt remmarna till man nästan spyr. kajaken sitter kvar (oftast) även om man spänner remmarna lite lösare. man kan ju använda både vanliga hållare att lägga kajaken i och sen höjdlastarpinnar brevid. då kan man ju nöja sej med att spänna rätt löst. för du finns det ju ingen möjlighet att kajaken kan vrida sej åt sidan.
 
Oki. tackar. Då antar jag att jag kan ha den liggande på takräcket, bara jag är lite försiktigt med spänningen.
Var inne på om jag var tvungen att köpa "specialräcke" typ thule. Men då slipper jag ju det.
Tack igen.
 
ska precis inhandla min första glasfibers kajak, just nu har jag platskajaker, en lagers och tre lagers. hur förvarar jag min nya kajak på bästa sätt? förvaringen är alltså när den inte används på ett tag, exempel vinterförvaringen.

upponed på gräsmattan? inte upponed?
hängades under balkongen med spännband + stöttor under? så syns den inte hehe..

tips för hur man förvarar den så att den inte pajar.
 
Låda

Ett tag hade jag en låsbar låda av tryckt virke. Fick ha den hos en båtklubb året runt. Gubbarna brukade sitta och drick kaffe på den efter fisketuren. Jag plastade insidan med åldersbeständig byggplast.
Nu hänger kajaken i garagetaket, ett snöre i vardera stäv. Hade ett par gamla gf- kajaker liggande på marken en vinter med en pressening över...det blev inget bra. Skitigt blev det och jag fick frostsprängningar på några ställen där kondensvatten ansamlats.

D.
 
Mina kajaker hänger antingen i remmar i ett mellanbjälklag, eller ligger på ett grenställage monterat på väggen. Dvs de som ligger sämst är väl de som ligger på två "ställagearmar" per kajak, och de tar ingen skada av det. Armarna har lite "padding" men det är för att undvika repor.
En del ligger rättvända, på skrovet och andra ligger "skavfötters" på sidan.
 
varför inte i en specialbeställd extralång vattensäng : )

eller paddla året runt så inte kajaken ligger å blir skev : )

jag har mina glasfiber hängande UNDER konsoller, i linor, som går runt skrovet

glasfiber K2a ligger på 2 fotpallar

vkv lisa hänger i linor som är bundna i hålen i ändskeppen.

anita k2 hänger i lina i hålet i aktern och band runt skrovet framtill. skulle tagit lina i främre hålet om inta kajaken varit så lång

yoo-a-kim hänger i lina i hålet baktill och en i lina i främre hålet och den andra i ett band runt skrovet framtill. ibland står dom bara på vkvs vagn väldigt länge. jag har inte märkt att det händer nåt då med dom.

korta rotationsgjutna förvarar jag stående på fören. ja utom den gamla nästan oanvända kiwin på vinden som hänger i snören runt skrovet.

prijonkajakerna ligger på 2 eller 3 fotpallar, eller på liggunderlag på golvet, eller på en ganska mjuk skiva som ligger på 2 fotpallar och som böjer sej lite efter bottenformen på kajaken. dom blir fula om man lägger dom lite dumt. det har jag sett riktiga skräckexempel på. det är bara att kolla hos nån firma hur kajakerna ser ut om man kikar i botten på dom. så "hinkplastkajakerna" är jag väldigt noga med hur dom förvaras.
planen är att sätta upp skenor på lagom avstånd, med konsoller, och lägga på några lagom svajiga hyllor, å sen kajakerna på hyllorna. tanken är att hyllorna ska böja sej lagom mycket så dom följer bottenformen och inte påverkar kajakens form. det borde bli väldigt bra....kanske???
 
Mina hänger i Julleband i garagetaket jämt, när de inte är ute på tur. Vet ni inte vad Julleband är ! Det är vita breda nylonband från jobbet , ca 50 mm breda. Har haft så i 4 år nu, och det gäller en Tahe glasfiber o en egensnickrad Isfjord.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Stabilaste kajaken? Paddling allmänt 41
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Marie K flytta sitsen framåt i kajaken Paddling allmänt 4
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
GertF Säkrare kvar i kajaken Paddling allmänt 26
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
Test005 Hund i kajaken Paddling allmänt 13
Jesperr97 Cykelkärra till kajaken. Paddling allmänt 8
laed Frakta kajaken vintertid Paddling allmänt 10
Gorrgel reservpedal till kajaken, ex. kanotpaddel Paddling allmänt 4
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Kal-P-Dal Vad packar ni i kajaken för en vecka? Paddling allmänt 11
josohl Vad stortvättar ni kajaken med? Paddling allmänt 3
NattaZatta Tips på lekar med kajaken/kanadensaren Paddling allmänt 3
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
thomas_member.se Kajaken drar snett Paddling allmänt 9
Tavy Skicka kajaken med Flyget?? Paddling allmänt 9
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
BadCash Gissa kajaken! Paddling allmänt 37
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
Sir Roger Elakt märke i kajaken Paddling allmänt 42
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
henkealf Billiga kajaken Freeline 525 från kanotbutiken.se? Paddling allmänt 9
Brune Nationsflagga på kajaken Paddling allmänt 1
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
surfban Någon som känner till Nordkap kajaken från 70/80-talet Paddling allmänt 8
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
deeppowder Stativ på kajaken Paddling allmänt 8
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
Pask Såg ni trimaran-kajaken? Paddling allmänt 7
kajakmicke Ta kort från kajaken? Paddling allmänt 49
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
jonzzon GPS på kajaken? Paddling allmänt 4
fafner Luckor i Kajaken Paddling allmänt 5
NiklasStrand Fästa grejor på utsidan (av kajaken...) Paddling allmänt 4
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
Hjuken Tipsa mig om hur jag ensam kan lasta kajaken på bilen Paddling allmänt 8
Åsa T Kompass på kajaken?! Paddling allmänt 18
skrime Erfarenheter av Garkast (kajaken) Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...