Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1)

Hej alla!
Jag funderar på om ett tält kan krympa? Jag har köpt ett, som det påstods, lätt begagnat enmanstält (ett Vaude Bivi 1). Tältet ser i alla fall superfräscht, helt och rent ut men jag har stora problem med att "orka" få på plats den längre bågen över huvudändan - man får ta i så man blir smått högröd i ansiktet, ja jag fixade det inte utan att ta hjälp av frugan(!).

Har provat att montera de två bågarna i olika ordning och med ventilationsfönstrets dragkedja öppen och stängd men jag klarar inte av det ensam...

Jag har kikat på några YouTubefilmer och det ser ut att gå lätt för de flesta att montera bågarna, det var väl i Vaudes egen filmsnutt där man i alla fall kunde se att killen som monterade tog i så hans armar skakade lite lätt men dom fick dit den.

Så kan ett tält krympa av att bara ligga i sin packpåse/av ålder?

Jag har lämnat det med bågarna i nu och får stå så några dygn, kanske att duken töjs lite grann(?) Eller är det någon som har något tips på hur man kan fixa problemet?

Cheers!
/Rikard

IMG_7378.jpg
 
Ja, väven - speciellt polyestervävar - blir med åren lite "styvare" och det är inte ovanligt det du beskriver - att det blir svårare att få in bågar i tältet.

Jag läste här på forumet om liknande problem med ett gammalt hillebergtält med samma problematik för några år sedan.

Vad man _kan_ göra är ju förstås att korta bågen, eller att byta ut den (och då är ju att korta bågen kanske det lättaste och billigaste alternativet - och om tältet inte varit jättedyrt kan det kanske vara den enklaste vägen att gå) mot en annan - likartad båge, antingen i ett lättare böjligare material eller en något kortare (förmodligen bara någon centimeter. Ett annat förslag är ju att försiktigt lossa själva hällan där änden på tältstången ska i - sy i någon cm av något lämpligt material emellan och fortsätta på samma båge med samma tält.

Du _kan_ försöka stretcha väven, och du lär då ha högre möjlighet att lyckas om du fuktar väven lite med t.ex. en duschflaska/blomspruta, så att väven börjar "sagga" lite - och sedan lämna tältet lite "småfuktigt" i några dagar - med bågarna i. Det kommer att - i alla fall temporärt - fungera vettigt.
Frågan är hur länge den "efterspända" formen håller - och det vet inte jag - och jag vet inte hur pass slitet tältet är eller hur mycket fibrerna i tyget kan spännas innan de går av. Var försiktig, så du inte pajar ditt fina tält.

Lycka till.
 
Jag har aldrig upplevt att ett tält krymper. Är båda stängerna lika långa, då den ena går över den andra borde den vara lite längre? Ser jag på bilden tycker jag den övre stången i nedre högra hörnet är böjd på ett ganska aggressivt och inte naturligt sätt. Kolla även med tillverkaren vilken längd stängerna skall ha.
Om inte tipsen ovan att lätt fukta tältet och låta det torka för att se om det återfår formen, hade jag övervägt att kapa stängerna någon liten bit för att undvika för stor påfrestning på materialen (både väv, fästen och stänger). Behöver du kapa, ta bort ändstoppen och stångresåren, kapa försiktigt med en fin röravskärare på de sidor ändstoppen sitter.
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig upplevt att ett tält krymper. Är båda stängerna lika långa, då den ena går över den andra borde den vara lite längre? Ser jag på bilden tycker jag den övre stången i nedre högra hörnet är böjd på ett ganska aggressivt och inte naturligt sätt.
Stången som går i längsled är bara hälften så lång så det går inte att blanda ihop dom...
/Rikard
 
Vad man _kan_ göra är ju förstås att korta bågen

Du _kan_ försöka stretcha väven, och du lär då ha högre möjlighet att lyckas om du fuktar väven lite med t.ex. en duschflaska/blomspruta, så att väven börjar "sagga" lite - och sedan lämna tältet lite "småfuktigt" i några dagar - med bågarna i. Det kommer att - i alla fall temporärt - fungera vettigt.

Lycka till.
Jag ska prova först med att fukta väven nu när det står uppsatt här hemma i vardagsrummet, att korta bågen en cm är ju ett alternativ också - jag ska kika på om det går att lossa metallpluggarna i slutet på pinnen i så fall.

Tack!
/Rikard
 
Jag ska prova först med att fukta väven nu när det står uppsatt här hemma i vardagsrummet, att korta bågen en cm är ju ett alternativ också - jag ska kika på om det går att lossa metallpluggarna i slutet på pinnen i så fall.

Tack!
/Rikard
Metallpluggarna (ändstoppen) brukar sitta relativt löst och bara hållas på plats av stångresåren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
Öhrnell Om att sy ett eget tält... Bo och sova 17
Bulldozer Behov av ett tält! Bo och sova 4
Sph1nx Lätta ett Hilleberg tält? Bo och sova 6
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
Maua Hur ventilera ett Taurus I tält? Bo och sova 3
abelmann Är fyra kg för tungt för ett tält? Bo och sova 18
Laura låter det här som ett bra tält? Bo och sova 13
Laura verkar det här som ett bra tält? Bo och sova 18
overkligheten Ett bra tält... Bo och sova 15
tango är detta ett bra tält: mountain hardwear nightvision? Bo och sova 3
Furre Hannah, ett tält! (faktist) Bo och sova 5
emparasso Vad tar kål på ett tält, åldern eller bruket? Bo och sova 6
Chrille74 Tips på om hur man sätter upp ett tält Bo och sova 2
ala Törs jag lita på ett Berguven tält? Bo och sova 21
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
nordmannen ett telt for mig? Bo och sova 1
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.