Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse

Hej,

Väntar på en dubbelquilt från Enlightened Equipment i dun och kommer självklart att förvara den löst när den ej används - men funderar på att skaffa en komprimerbar drybag för att få ner volymen i ryggsäcken när jag vandrar, men undrar nu om någon har koll på huruvida komprimeringen under någon veckas vandring kan skada dunet?

Mina dunsäckar har levt i decennier det har aldrig syntetsäckarna gjort.
Se bara till att lufta och torka när du kan.

go tur

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag och alla jag känner packar våra dunsäckar/plagg i packningen i kompressionspåsar. Annnars skulle ju inget annat få plats.

go tur

Åtminstone de polska tillverkarna Roberts och Cumulus rekommenderar att inte komprimera sovsäcken till mindre volym än den bifogade packpåsens.
Är sovsäcken fuktig, ska man helst vara lite ännu snällare än så med komprimeringen.

Speciellt på vintern efter en tur på iaf en 3-4 dagar och uppåt.
Den kan kan vara ihopfrusen och ser fortfarande ut som en skogaholmslimpa när man tagit ut den , svår o få loft i..

Kan du formulera om texten så att en korkad människa som jag förstår vad du menar.

Om en del av dunet är fuktigt så ska man helst låta bli att pressa ihop sovsäcken så att fukten inte sprids till resten av dunet. Normalt sett är det dunet närmast ytan på ovansidan eller nere vid fötterna där tältduken ligger mot som blir fuktigt/fuktigast.

Detta är särskilt viktigt vid kyla då det fuktigt dun riskerar att frysa till is. Att dun vid kyla blir fuktigt/blött är stort problem, som lätt kan bli ett CLM om man inte lyckas torka säcken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips