Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse

Hej,

Väntar på en dubbelquilt från Enlightened Equipment i dun och kommer självklart att förvara den löst när den ej används - men funderar på att skaffa en komprimerbar drybag för att få ner volymen i ryggsäcken när jag vandrar, men undrar nu om någon har koll på huruvida komprimeringen under någon veckas vandring kan skada dunet?

Mina dunsäckar har levt i decennier det har aldrig syntetsäckarna gjort.
Se bara till att lufta och torka när du kan.

go tur

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag och alla jag känner packar våra dunsäckar/plagg i packningen i kompressionspåsar. Annnars skulle ju inget annat få plats.

go tur

Åtminstone de polska tillverkarna Roberts och Cumulus rekommenderar att inte komprimera sovsäcken till mindre volym än den bifogade packpåsens.
Är sovsäcken fuktig, ska man helst vara lite ännu snällare än så med komprimeringen.

Speciellt på vintern efter en tur på iaf en 3-4 dagar och uppåt.
Den kan kan vara ihopfrusen och ser fortfarande ut som en skogaholmslimpa när man tagit ut den , svår o få loft i..

Aktuellt

Vandra säkert i värmeböljan

Vandra säkert i värmeböljan
Sommarvandringar står på schemat för många, men värmen ökar risken för både vätskebrist och värmeslag. Med rätt planering kan du njuta av turen.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.
Kan du formulera om texten så att en korkad människa som jag förstår vad du menar.

Om en del av dunet är fuktigt så ska man helst låta bli att pressa ihop sovsäcken så att fukten inte sprids till resten av dunet. Normalt sett är det dunet närmast ytan på ovansidan eller nere vid fötterna där tältduken ligger mot som blir fuktigt/fuktigast.

Detta är särskilt viktigt vid kyla då det fuktigt dun riskerar att frysa till is. Att dun vid kyla blir fuktigt/blött är stort problem, som lätt kan bli ett CLM om man inte lyckas torka säcken.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.