Kan detta funka till frukost?

Polarnatt; sa:
Raskesven; sa:
Jag trodde du mixade torrmjölken med det övriga och hällde allt i den påse du sedan häller kokhett vatten i. En del gör det. Min kalla mjölk får jag av uppvispad, eller i flaska skakad, skummjölkspulver och kallt vatten. Raskesven

Okej, nu hänger jag med. Hmm, det är ju alltid en tanke, lite mera disk men det kanske det är värt :)

Be careful out there /Joel

mera disk?

lika mycket disk, påse eller katrull

whats the difference
 
Åt under sommarens vandring en dundergröt bestående av: Snabbhavregryn, mjölkpulver, torkad frukt (mango, annanas, russin mm) och nötter om man vill (och vatten förståss). Istället för sylt hade vi flytande honung.
Vet inte hur det skulle funka med en matlagningspåse.

/Ulf
 
Re: Min standardfrukost

Kamvandraren; sa:
Jag kör den variant som du nämner. Jag äter dock i matkåsa inte i påse. Varför ska man ha en återanvändbar påse? Du måste ju ändå diska den.

MIN FRUKOSTMIX 160 gram
20 gram nötblandning (pinjekärnor, hasselnötter)
20 gram russin
50 gram fiberhavregryn
10 gram cornflakes
10 gram vassleprotein vaniljsmak
10 gram maltodextrin
30 gram pulvermjölk
10 gram pulvergrädde
Kanel

Blandar ihop alla ingredienser för så många dagar som jag tänkt vara ute och fördelar dom i portionspåsar. Häller i 3,5 dl varmt vatten tillsammans med innehållet i en portionspåse i kåsan. Låter det dra i ett par minuter och äter sedan upp det tillsammans med tunna "finnkex" kommer inte ihåg vad dom heter, smör och som pålägg parmesanost eller torkat renkött + kaffe.

Man står sig ett tag på den här frukosten.

Det låter som en nästan vetenskaplig meny. Spännande. Jag går i samma tankar, hitta det som är mycket energi i. Kan du redovisa varför du valt ingredienserna? Det skulle vara kul att höra ditt resonemang. En breakfast for dummies. Jag blev förvånad över cornflakes, ser inte det som speciellt "nyttigt", men det är bara okunskap. Att köra allt i mixer är ju smidigt och sparar bränsle.
Jag tänker köra kokos i min blandning i sommar , del för smaken men mycket för fettet och energin. Klurar på fruktsocker också dvs fruktos, för att få riktigt långsamma kolhydrater. Gillar att skiva en halv banan över min morgon gröt, och funderar på om det skulle gå att torka och sedan lägga i blöt på kvällen för att avnjuta på morgonen. Har någon erfarenhet av torkade bananer?
/Henrik
 
Polarnatt; sa:
Raskesven; sa:
Om havregrynen är finmalda, t.ex från mixern, fungerar det säkert bra. För egen del gillar jag att hälla på kall mjölk, men smaken är ju olika.
Raskesven

Jag föredrar också kall mjölk :) men det är ju inget man precis släpar med sig ut på längre turer.

Hur pass finmald bör grynen vara? Bör havregrynsflarnen vara slagna till småsmulor eller ungefär hälften/3-del/4-del av normal storlek?

Be careful out there /Joel

Det går bra utan att finmala grynen, bara låt stå några minuter så får du bra konsistens :).

Varför ska du använda en påse som du diskar? Verkar enklare att blanda direkt i kastrullen ;)..?

//J
 
Re: Re: Min standardfrukost

bensson; sa:
Kamvandraren; sa:
Jag kör den variant som du nämner. Jag äter dock i matkåsa inte i påse. Varför ska man ha en återanvändbar påse? Du måste ju ändå diska den.

MIN FRUKOSTMIX 160 gram
20 gram nötblandning (pinjekärnor, hasselnötter)
20 gram russin
50 gram fiberhavregryn
10 gram cornflakes
10 gram vassleprotein vaniljsmak
10 gram maltodextrin
30 gram pulvermjölk
10 gram pulvergrädde
Kanel

Blandar ihop alla ingredienser för så många dagar som jag tänkt vara ute och fördelar dom i portionspåsar. Häller i 3,5 dl varmt vatten tillsammans med innehållet i en portionspåse i kåsan. Låter det dra i ett par minuter och äter sedan upp det tillsammans med tunna "finnkex" kommer inte ihåg vad dom heter, smör och som pålägg parmesanost eller torkat renkött + kaffe.

Man står sig ett tag på den här frukosten.

Det låter som en nästan vetenskaplig meny. Spännande. Jag går i samma tankar, hitta det som är mycket energi i. Kan du redovisa varför du valt ingredienserna? Det skulle vara kul att höra ditt resonemang. En breakfast for dummies. Jag blev förvånad över cornflakes, ser inte det som speciellt "nyttigt", men det är bara okunskap. Att köra allt i mixer är ju smidigt och sparar bränsle.
Jag tänker köra kokos i min blandning i sommar , del för smaken men mycket för fettet och energin. Klurar på fruktsocker också dvs fruktos, för att få riktigt långsamma kolhydrater. Gillar att skiva en halv banan över min morgon gröt, och funderar på om det skulle gå att torka och sedan lägga i blöt på kvällen för att avnjuta på morgonen. Har någon erfarenhet av torkade bananer?
/Henrik

Tycker att frukosten är otroligt viktig när man ska anstränga sig och därför försöker jag packa den med fett, långsamma kolhydrater men även lite snabba. Genom att man tillsätter kanel och fett(nötter), gräddpulver så sänker man GI lite på russin och maltodextrin. Jag körde den här mixen i somras och tycker att den funkar riktigt bra
Fruktos är ju bättre än maltodextrin(betydligt långsammare) men det är så jävla sött. Testade fruktos för ett par år sen men kunde nästan inte få ner mixen efter 5-6 dar.
Vassleproteinet kör jag med för att få lite extra protein i frukosten, dessutom smakar vaniljvarianten bra ihop m. kanel.
Bananer är ju gott men innehåller väl mycket dextros om jag inte är helt ute och cyklar. Försöker få ett så lågt GI värde som möjligt i början på mixen. Däremot så kan man ju byta ut maltodextrinet mot banan, ska testa det.
Cornflakes är mest för att få lite müslikänsla över det hela + smakar gott inte pga näringsvärdet.
Kokos skulle boosta mixen rejält gällande energivärdet men jag gillar inte kokos så mycket så det går bort. Har dock funderat på att öka nöthalten.

NY MIX?
30 gram nötblandning (pinjekärnor, hasselnötter)
20 gram russin
50 gram fiberhavregryn
10 gram cornflakes
10 gram vassleprotein vaniljsmak
10 gram torkad banan
30 gram pulvermjölk
10 gram pulvergrädde
Kanel

vad tror du?
 
Gröt för småbarn!

Jag har tidigare kört med havregryn som jag har klippt i mixern för att få snabbgröt.

Men det finns ju faktiskt en färdig produkt som antagligen är minst lika bra, nämligen gröt för småbarn. Den har inbyggd mjölk och är trimmad med frukt och fruktjuice (inget socker) och smakar faktiskt helt ok. Går såklart att trimma med nötter, rötter och russin precis som man vill ha den.

Finns i barnmatshyllan och är inte så fruktansvärt dyr (men såklart dyrare en hemkört).
 
Utan gröt då?

Det mest fundamentala för mig kvarstår: hur får man till det om man för allt i livet inte kan äta gröt? Försöker jag forcera ner gröt leder det till nettoförlust, det är nåt med konsistensen...

Det bästa jag kommit på hittills är Varma Koppen frukt- eller blåbärssoppa med en müsli baserad på Start kompletterad med olika slags nötter och torkad frukt. Om man slevar i sig den fort som bara f-n (max 2 minuter) så hinner det inte bli gröt av det... Blir dock inte några långa mysfrukostar...


EDIT:
Ja det har varit trådar om detta förut, men där brukar det trots allt sluta med tips som lutar åt gröthållet...
[Ändrat av alven 2007-02-20 kl 11:13]
 
Re: Re: Re: Min standardfrukost

Kamvandraren; sa:
NY MIX?
30 gram nötblandning (pinjekärnor, hasselnötter)
20 gram russin
50 gram fiberhavregryn
10 gram cornflakes
10 gram vassleprotein vaniljsmak
10 gram torkad banan
30 gram pulvermjölk
10 gram pulvergrädde
Kanel

Det ser ut som en bra blandning! Bra balans mellan snabb och långsam energi, fett, bukfylla osv.

Min enda invändning är att att portionen blir förhållandevis tung - 170 gram. För några dagar går det väl an, men en längre tur på 10 dagar innebär 1.7 kg bara i frukost.

Hur skulle man kunna komponera en välbalanserad frukostblandning under 100 gr/måltid?

Be careful out there /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Boreal Detta är gott! Friluftsmat 0
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Johan123 Nyttiga och goda icke-animaliska pålägg till smörgåsen? Friluftsmat 23
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
moa_k40 Lunch till lång Sarektur Friluftsmat 23
bebben_ericson_hotmail.com Ta med vandringsmat till Island? Friluftsmat 2
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
såg Jägarsnus med mer nötter i till lunch. Friluftsmat 14
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
UnderEnTarp Behållare till sylt? Friluftsmat 15
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
idamartinssons Vin till gryta! Friluftsmat 36
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
wojo Alternativ till ölkorv? Friluftsmat 23
SLUGGA Kaymak cream till sås? Friluftsmat 5
Kanii Alternativ till grötfrukost Friluftsmat 2
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
RayIV Mjölk till gröt och choklad? Friluftsmat 15
Grönställ Proteindryck till lunch? Friluftsmat 60
dr4ug1 Choklad fondue till efterrätt Friluftsmat 3
peter1959 Folie ä bra till allt säger Träpekka i dag Friluftsmat 4
jakerlund Gas-tillsats till Trangia.... Friluftsmat 3
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Agneta H Mat till kanotläger för konfirmander? Friluftsmat 10
Alternativ till Real Meal Friluftsmat 12
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
ViVi Mat till utedagar i skogen Friluftsmat 12
dabac Filmburk till krydda? Friluftsmat 20
grodanbolle Mat till dagsturer? Friluftsmat 11
CFFS Alternativ till dyr mat! Friluftsmat 4
way Flytta till storbritanien! Friluftsmat 5
thureb Bra stekpanna till Trangia? Friluftsmat 6
Maria Habermann Gott till couscous Friluftsmat 0
Svartkjelen Mest möjlig energi till lägsta möjliga vikt - HUR??? Friluftsmat 9
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
PeAv Gas till Primuskök på Gotland Friluftsmat 0
Texas Bensin till Primus Friluftsmat 5
Kalle E alternativ till pulversoppa till lunch? Friluftsmat 6
Multifuelbrännare till Trangia? Friluftsmat 5
KAP till "lilla" Trangian Friluftsmat 2
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
vindskydd till primuskök Friluftsmat 4
Bränslemängd till Primus MFS Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.