Kan det vara möjligt...

Att läsa om alla människors prestationer vad gäller HBB gör mig riktigt sugen på detta. Finns ett litet problem dock, Jag kan inte kalla mig själv paddlare. Har i ett par års tid funderat på att börja paddla, men tid har inte funnits.

Det känns iallafall som det skulle kunna vara en intressant utmaning att ta sig för detta. Hur lång tid av förberedelser tror ni man kan behöva för att som jag lära sig från grunden att paddla, för att sen klara av HBB?

I min fantasi räknar jag med två säsongers förberedelser.
I år: lära mig hantera kajak. Några helgturer.
2005: Ge mig ut på någon lite längre färd, typ en eller ett par veckor för att känna in lite av långfärdskänslan. för att sedan året där på ge mig i kast med HBB.

Låter detta som helt orimligt? Tar tacksamt emot reflektioner och idéer av alla slag.
 
mycket tid

Det är ju säkert ingen omöjlighet. Men du får nog räkna med att lägga ganska mycket tid på att lära dig bra teknik. Paddla en dag eller två är ingen fara även med halvkass teknik, men ska man paddla längre kan det sluta med en väldig öm kropp.
Så Lägger du mycket tid första året så tror jag det går.
 
Hej

Jag tycker att det verkar vara en konstig utgångspungt att innan man börjar paddla ha som mål en HBB-tur.
Som om anledningen till att man överhuvudtaget sätter sig i en kajak skulle vara att genomföra en sådan prestasion, som om målet är väsentligare än resan.
Är det inte istället kärleken till naruren ,havet ,kusten ,kajaken och den närvarokänsla som en kajaktur kan ge som borde vara drivkraften??
Därmed inte sagt att en HBB-paddling låter väldigt lockande , men var sak har sin tid.
Olle
 
Bara för att jag har som mål en HBB-paddling behöver det ju inte betyda att jag blint ska paddla på utan att ha någon glädje och njuting av det.

Däremot tycker jag att det är en intressant utmaning att ta sig an. Det tycker jag också att du kan respektera utan att klanka ner på mig. Jag tror inte att jag med mitt mål förstör dina fortsatta paddelupplevelser på något sätt.

Vi lever i ett fritt land och vi njuter alla av naturen på vårt eget sätt. Tråkigt att inte alla kan acceptera detta.
 
Hej

Förlåt Ulf!
Det var inte min mening att angripa dig , dina mål och planer personligt.
Jag tycker bara rent allmänt att det är för mycket prestasionstänkande (och det gäller överallt inte bara kajakpaddlin). Det kan ju vara intressant för en själv att ställa sig frågan: vad det är som är drivkraften, gör man något man verkligen vill göra eller om man gör det för att ha gjord det.

Hoppas du inte tar detta som ett personligt påhopp för det var inte meningen. Du får säkert många fina stunder och upplevelser på vägen mot dit mål.
Mvh Olle
 
Jag ser det som en skillnad att göra nåt för att ha gjort det eller att göra något för att se om man kan klara det.

Det förstnämda är för mig mer en fråga om att samla titlar och erövringar, det andra är att utmana sig själv, och det är just den delen jag är intresserad av. Att se OM jag har kapaciteten och viljan som krävs för att kunna genomföra detta. plus att samla på mig kunskap om att vistas i en anorlunda miljö än jag annars är van (fjäll och skog). Sen om det blir om två år, eller fem eller tio år som jag kan genom föra ett HBB vet jag inte, och det är lite därför jag bollar min tanke på detta forum, för att höra vad andra tror om detta.
 
Allt är möjligt.

Var skulle vi vara idag om ingen gjorde det svåra eller omöjliga. "Det är ju dom så kallade Idioterna som bygger & förändrar världen."

När den Norska skribenten/ äventyraren SteinP´fick ett erbjudande om att följa med på en rätt svår Svalbardtur i havskajak ställdes självklart frågan, om han kunde paddla kajak?
Efter att han fått reda på att turen skulle va minst en månad lång,(några veckor före avresan) kom svaret.

"Då har jag gott om tid att lära mig på och kommer att vara duktig när jag vi kommer hem igen."

Så skaffa ett par duktiga kajak kompisar/instruktörer och ha focus på planering,gott om tid och säkerhet.
Självklart kan du liksom andra paddla HBB.
 
umevargen; sa:
Jag ser det som en skillnad att göra nåt för att ha gjort det eller att göra något för att se om man kan klara det.

Det förstnämda är för mig mer en fråga om att samla titlar och erövringar, det andra är att utmana sig själv, och det är just den delen jag är intresserad av. Att se OM jag har kapaciteten och viljan som krävs för att kunna genomföra detta. plus att samla på mig kunskap om att vistas i en anorlunda miljö än jag annars är van (fjäll och skog). Sen om det blir om två år, eller fem eller tio år som jag kan genom föra ett HBB vet jag inte, och det är lite därför jag bollar min tanke på detta forum, för att höra vad andra tror om detta.

Du kan ju prova att göra som jag tänkt göra. Att prova att paddla i etapper först för att få en uppfattning om vilken typ av svårigheter det är som man möts av under en paddling av detta slag.

Om man paddlar ensam kanske inte den fysiska ansträngningen är det svåraste utan just att man är ensam och helt hänvisad till att själv fatta alla beslut av olika slag som ska fattas.

Under de senaste veckorna har en officiell hemsida för HBB öppnats. Där skriver några av de som genomfört HBB berättelser om hur de upplevt sina paddlingar av HBB.

Adressen är:
http://www.havspaddlarnas-bla-band.net
 
Kör på

Hej där kul att se att det finns folk med lite stake
Två år är tufft men inte omöjligt. Har du skidbakgrund eller simmarbakgrund lär det dock inte vara så svårt efterssom du i så fall redan har en stark och uthållig överkropp Vad gäller teknik
har jag ett direkt tips som jag vet kommer reta gallfeber på många. Har du inte paddlat förr och vill ha en bra och effektiv teknik fort skaffa dig då en wingpaddel med små blad. Vingpaddeln är byggd så att den beter
sig illa om man paddlar fel och är helt självstabiliserande om man gör rätt. Till skilnad från
flatpaddeln som ofta gör tvärt om. Det är mycket lättare att lära sig paddla med winge speciellt om man inte har paddlat så mycket tidigare. (Vad andra än säger) Anlednigen till att många paddlare inte gillar
wingen är på grund av att de börjat med flatpaddel och då tillåtits göra fel och på så sätt fått en dålig
teknik. Sedan när man provar winge kan man inte få
den att fungera pga sin dåliga teknik.

Nästa tips är kanot med roder och skädda. Rodret gör
att du kan paddla symetriskt när du ändrar riktning
något som gör att du i längden inte kommer slita lika mycket på kroppen. Skäddan gör att man kan trimma kajaken så att roderingrepp blir så sällsynta som möjligt.

Lycka till
 
Re: Kör på

Siven; sa:
Hej där kul att se att det finns folk med lite stake

wingen är på grund av att de börjat med flatpaddel och då tillåtits göra fel och på så sätt fått en dålig
teknik. Sedan när man provar winge kan man inte få
den att fungera pga sin dåliga teknik.


vi fårt se va dom andra tycker om tesen ?!!
Men jag har samma erfarenhet och "tror " du har rätt så rätt !!
Mors
Ronney Kull
[Ändrat av Ego 2004-02-28 kl 15:54]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.