Kampen om laponia har börjat...

Det är nog en definitionsfråga. Att påstå att majoriteten av Jokkmokksborna aldrig lämnar samhället är nog inte riktigt sant.

Var vänlig och läs brigas inlägg i denna tråd igen. Du har nog inte uppfattat vad hon säger.

Jag är rätt så övertygad om att Kebne skulle vara ganska lite besökt om man var tvungen att vandra hela vägen dit från Kiruna. Att det finns väg och boende är en förutsättning för att Sarri ska kunna driva Nikkaluokta. Vägen skulle förmodligen inte finnas utan vattenkraftsexploateringen.

Samma gäller vägen till Ritsem.

Ska det komma turister så måste det finnas vägar och järnvägar och andra kommunikationer. Besöken rill Kebnes topp skulle nog halveras om helikoptern mellan Nikka och fjällstationen slutade flyga.

Det ska givetvis få finnas olika slags turism, också fjällen. Kebneturismen är av ett visst slag, Padjelantaturismen av ett helt annat, fisketurismen ett tredje, osv. Turismen innebär möjligheter men kan också innebära problem. Det är bra med en fortgående diskussion om den, inte bara på Utsidan utan också bland politiker och i näringslivet.

Att vägarna vid exempelvis kraftverksdammarna har ökat tillgängligheten för turister är ju riktigt. Men det kan inte vara ett skäl för att bygga en nya vägar utan tanke på konsekvenserna. I så fall kan det ju sluta med att man argumenterar för en gruva i Ruotevare norr om Kvikkjokk. Det blir ju enklare för turisterna att nå södra Sarek då...
 
Om och i så fall hur fjällvärden ska exploateras ytterligare har diskuterats länge, men om man nu använder en turism exploatering som argument för att stoppa gruvetableringar så är det dags att gå från ord till handling. För jobben behövs. Även för samerna eftersom rennäringen lik all annan näring effektiviseras.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=353560
 
Dubbelmoral

Angående dubbelmoral som du nämnde tidigare så tycker jag att man mycket väl kan vara emot en viss gruva och samtidigt acceptera gruvbrytning någon annanstans i Sverige. Det handlar ju inte om att vilja stoppa alla gruvor i landet. Det jag saknar från politikerna är en plan för gruvbrytning som är hållbar ur alla aspekter. Nu verkar t ex kommunpolitikerna i Jokkmokk så desperata efter jobb och inkomster att de kan tänka sig gruvbrytning till varje pris. Det är olyckligt.
Det är ju det som är dubbelmoralen.
Man (Renägarna) vill ha fördelen (metaller till olika slags hjälpmedel) av en mineralutvinning, men inte själva kunna "Bjuda till", utan istället låta gruvbrytningen ske någon annanstans, så att det inte berör dom personligen.

Och nu är det ju faktiskt även så att, alla idag befintliga järngruvor i Sverige, inte räcker till för att tillgodose efterfrågan på järnmalm, utan det förekommer även gruvbrytning på platser runt om i världen, där miljölagstiftningarna är betydligt mildare än i Sverige. Är det då inte bättre att gruvbrytningen sker där det är en hårdare miljölagstiftning och med en tillsynsmyndighet som sannolikt inte är lika lätt att muta, för att komma runt miljöprövningar mm.?
 
Vad jag vill säga är att det kan skapas många arbetstillfällen genom turismen, jobb som bevarar både naturen och samernas renskötsel.
Men det jag vill säga är att trots en eventuell gruvbrytning i Kallak, så går det ju ändå bra att utveckla turismen i Jokkmokk.. Och detta med en god hjälp av dom positiva effekterna av en lönsam gruvnäring.

Sen så tror jag inte att en eventuell gruvbrytning i Kallak, skulle göra att Jåkkåkaska sameby lägger ner all sin renskötsel. För allt detta handlar inte om det, utan om helt andra saker, som framförallt, vem ska ha rätten till dom ekonomiska vinsterna som gruvnäringen, vattenkraften, vindkraften, skogen mm. skapar i Lappland?
Och då har nu Kallak blivit den stora symbolen, som nu samerna samlas under.
 
Det är ju det som är dubbelmoralen.
Man (Renägarna) vill ha fördelen (metaller till olika slags hjälpmedel) av en mineralutvinning, men inte själva kunna "Bjuda till", utan istället låta gruvbrytningen ske någon annanstans, så att det inte berör dom personligen.

Aha, du tänkte på just samerna/renägarna när det gällde dubbelmoral. Jag tänkte nog att du menade fler än så. Bra att få det utrett.

Det som slår mig i inlägg från flera personer i denna tråd (inte bara du) är att samernas/renskötarnas motiv blir ett slags rött skynke. Eller är det bara samerna i just detta fall, Jåhkågasska sameby? Är det fult att de vill skydda sin renskötsel? Är det fult att de vill utveckla samisk turism och tjäna pengar genom den? Är det fult att de får utnyttja samma tekniska hjälpmedel som alla andra i Sverige? Måste de offra en renflyttningsväg för att med gott samvete få köra snöskoter och åka helikoper? Jag får intrycket att många icke-samer känner sig hotade av tanken att samer skulle få ökat inflytande och starkare kunna påverka både sin egen utveckling och samhällets.

Ifråga om turism får jag väl för tydlighetens skull upprepa mig: Jag anser inte att en gruvbrytning i Kallak står i motsättning till turism (detta sagt utan att jag känner till om det finns turistverksamhet just där). Vad jag menar är att de arbetstillfällen som en gruvbrytning skulle kunna medföra kan man på sikt kunna få genom att utveckla turismen.
 
Det som slår mig i inlägg från flera personer i denna tråd (inte bara du) är att samernas/renskötarnas motiv blir ett slags rött skynke. Eller är det bara samerna i just detta fall, Jåhkågasska sameby? Är det fult att de vill skydda sin renskötsel? Är det fult att de vill utveckla samisk turism och tjäna pengar genom den? Är det fult att de får utnyttja samma tekniska hjälpmedel som alla andra i Sverige? Måste de offra en renflyttningsväg för att med gott samvete få köra snöskoter och åka helikoper? Jag får intrycket att många icke-samer känner sig hotade av tanken att samer skulle få ökat inflytande och starkare kunna påverka både sin egen utveckling och samhällets.

Det är ingen som har hävdat det du påstår. Bara att Kallak har blivit en symbolfråga i kampen för att få ILO 169 ratificerat och att det är dubbelmoral att köra skoter samtidigt som man är mot järnmalmsbrytning.

Det vore bra med mer utvecklad sameturism. Det är andra som utvecklar turismen idag och dom blir snarare motarbetade.

Samerna har en särställning i Sverige för att påverka sin egen utveckling. Det finns ingen annan grupp som har ett eget folkvalt parlament med uppdrag att bevaka deras frågor.

Sametinget spelar en avgörande roll i det som sker i Kallak, det är en symbol för att driva utvecklingen mot mer samiskt självstyre på samma sätt som Alta-konflikten i Norge. Så för tillfället är det inte längre fråga om att få inflytande utan att kämpa för självstyre.

http://www.sametinget.se/61172

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alta-konflikten
 
Rött skynke?

Det som slår mig i inlägg från flera personer i denna tråd (inte bara du) är att samernas/renskötarnas motiv blir ett slags rött skynke. Eller är det bara samerna i just detta fall, Jåhkågasska sameby? Är det fult att de vill skydda sin renskötsel? Är det fult att de vill utveckla samisk turism och tjäna pengar genom den? Är det fult att de får utnyttja samma tekniska hjälpmedel som alla andra i Sverige? Måste de offra en renflyttningsväg för att med gott samvete få köra snöskoter och åka helikoper? Jag får intrycket att många icke-samer känner sig hotade av tanken att samer skulle få ökat inflytande och starkare kunna påverka både sin egen utveckling och samhällets.
Det är inte alls fult att samerna vill skydda sin näring, men att bara säga NEJ till gruvan i Kallak, bara för att dom påstår dom skulle gå under, tror du verkligen på detta?
Men samtidigt som man vill ha en massa olika hjälpmedel, som är framställda av mineraler, så vill man inte ha gruvbrytningen på sin "Egen bakgård". Det är detta som man med fog, kan kalla dubbelmoral. Samebyar i andra gruvkommuner har och kommer att överleva trots gruvbrytningar. Se och lär säger jag bara.

Det är Inte heller fult att dom ges möjlighet till att utveckla samisk turism, ingen har påstått nåt annat. Men tror du verkligen att det är det dom ute efter det i första hand?
Och om det vore så, tror du verkligen att Kallak är det enda ställe som det inom samebyn går att utveckla samisk turism i?

Ifråga om turism får jag väl för tydlighetens skull upprepa mig: Jag anser inte att en gruvbrytning i Kallak står i motsättning till turism (detta sagt utan att jag känner till om det finns turistverksamhet just där). Vad jag menar är att de arbetstillfällen som en gruvbrytning skulle kunna medföra kan man på sikt kunna få genom att utveckla turismen.

Du verkar tro att Kallak är A och O, för att kunna utveckla sameturismen i Jokkmokk. .
Är helt övertygad att om det blev en gruva i Kallak, som inte ens skulle täcka 1% av hela Jokkmokks kommun, så finns det ändå plats över för att utveckla turismen.
Sen så finns det idag något som kallas "Gruvturism".
Både i Kiruna och Gällivare (Aitik), så finns det möjlighet att besöka gruvorna, vilket faktiskt lockar en hel del människor. Men i vissa ögon är säkert denna "Gruvturism" inte fin nog. Men detta bryr sig inte lokalbefolkningen om, så länge det också genererar pengar och sysselsättning.

Upprepar mig än en gång, Kalak har blivit en symbolfråga, där frågan är, vem har rätten till alla inkomster från Gruvor, Vattenkraften, Skogen mm.
Det är detta som saken handlar om. inte om att en enskild sameby påstås gå under på grund av en gruva.
 
Senast ändrad:
Sametinget spelar en avgörande roll i det som sker i Kallak, det är en symbol för att driva utvecklingen mot mer samiskt självstyre på samma sätt som Alta-konflikten i Norge. Så för tillfället är det inte längre fråga om att få inflytande utan att kämpa för självstyre.

Du får det att låta som det verkliga problemet inte är gruvbrytningen utan dels samerna, dels aktivisterna. Inte i något av dina inlägg i denna tråd kan jag se att du tycker att det är problematiskt med den planerade gruvbrytningen i Kallak. (Kan ju vara bra att veta var vi har varandra.)

@ Akkajonte. Inte heller du verkar se några problem med själva gruvverksamheten i Kallak. Inte heller verkar du tro på att samerna menar vad de säger när de talar om problem för renskötarna (=samebyn). Utan att de har en annan agenda. Men jag orkar inte bemöta allt du skriver, så det får räcka med det.
 
Du får det att låta som det verkliga problemet inte är gruvbrytningen utan dels samerna, dels aktivisterna. Inte i något av dina inlägg i denna tråd kan jag se att du tycker att det är problematiskt med den planerade gruvbrytningen i Kallak. (Kan ju vara bra att veta var vi har varandra.)

@ Akkajonte. Inte heller du verkar se några problem med själva gruvverksamheten i Kallak. Inte heller verkar du tro på att samerna menar vad de säger när de talar om problem för renskötarna (=samebyn). Utan att de har en annan agenda. Men jag orkar inte bemöta allt du skriver, så det får räcka med det.

I och med att det tänkta gruvområdet i Kallak inte är något viktigt renbetesområde för samebyn, utan "Bara" att gruvan skär av samebyns flyttväg för sina renar, så har jag mycket svårt se att just detta skulle medföra att samebyns existens står på spel.

Vill man, så kan man lösa detta problem, men då krävs det givetvis att man sätter sig ner och för sakliga diskussioner, OM man nu som sagts tidigare, verkligen vill lösa just detta.
Men istället är det nog så att man vill driva denna symbolfråga till sin spets, för att se vad utfallet av detta blir.
 
Du får det att låta som det verkliga problemet inte är gruvbrytningen utan dels samerna, dels aktivisterna. Inte i något av dina inlägg i denna tråd kan jag se att du tycker att det är problematiskt med den planerade gruvbrytningen i Kallak. (Kan ju vara bra att veta var vi har varandra)

Inte i något inlägg har jag skrivit något positivt om gruvbrytningen i Kallak. Man måste inte måla in sig i ett hörn innan man har diskuterat klart.

Det innebär att man ser på saken ur olika håll och funderar på vilka drivkrafter som finns.

Det innebär att man vrider och vänder på argument för att se vad som är hållbart.

Det innebär också att man ifrågasätter motiv och metoder.

Metoden att skapa publicitet genom att konfrontera enskilda poliser tycker jag innerligt illa om, det räcker för att jag ska känna att jag under inga omständigheter vill sympatisera med miljöterroristerna. Den metoden är så utstuderat cynisk att den riskerar att ge omvänd effekt. Jag hoppas verkligen att så är fallet.
 
Kallak är inte slutet...

Jag personligen är egentligen mest emot Kallakgruvan pga att det blir en öppning för någonting större. Jokkmokk Mining District. Öppnas infrastrukturen hit så kommer de olika utländska bolagen att köra på. Läs länken och underlänkarna.

OM det nu ändå skulle bli en gruva så är det absurt att det endast stannar 0,5 promille i Sverige i form av mineralskatt. Infrastrukturen till Pajalagruvan har vi alla betalat 1,4 Miljarder kronor för... Skattemedel... I Pajala rinner just nu i skrivande stund skitigt vatten rakt ut i Muonioälven...
Det handlar med andra ord inte enbart om direkta ekonomiska kostnader. Miljökostnaderna slår på de som kommer efter oss...

Om man satsar samma pengar på turism och annan kreativ småföretagsamhet (1,4 Miljarder i Pajala) så tror jag att vi får en betydligt bättre utveckling och dessutom mycket hållbarare på sikt. Såväl ekonomiskt som miljömässigt.

Jag blir ganska ledsen när jag ser hur många här ovan vänder sig mot det samiska. Är själv inte same och förstår att de inte gör allt rätt eller har gjort allt rätt. Men faktum kvarstår att de kommer att drabbas. Hur mycket går ju inte att säga. Gruvnäringen är en påverkansgrej. Turism, skogsbruk, vattenkraft är några andra.

Personligen så tycker jag att det är synd att de hamnade på frontlinjen. Det blir lätt att de som folkgrupp får ta smällen. Hur kan de köra skoter och ändå vara emot en gruva? Och??? Ja...vem sa att det var lätt? Jag använder toapapper och är emot att det huggs massor av skogar överallt. Jag kör skoter och är också emot en gruva!

Jag är för att begränsa resursanvändandet för att därmed minska miljöpåverkan.

Detta ÄR komplexa frågor utan tvekan!

Mvh
/ Matti i Jokkmokk
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...