Kameraväska

Har märkt att när man har kameran nerstoppad i ryggsäcken så brukar det sällan bli några bilder på fjällturen. Detta börjar bli ganska tröttsamt. Jag har funderat på om det finns nån bra kameraväska man kan använda så man smidigt kommer åt kameran? En väska som man kan använda tillsammans med ryggsäck.
/Fredrik
 
Jag har ju ingen aning om vilken sorts kamera du har (system/kompakt/flera objektiv med mera), men ..

Om du vill ta mycket bilder så vore det kanske bra att fästa en liten kameraväska på bröstet, där är den ju inte så mycket ivägen. Men ibland vill man ju stoppa undan den (vid ihållande spöregn till exempel).

Kanske en toploader kan funka, den kan du säkert komma på flera lösningar hur du vill hänga den; på bröstet, på ryggsäcken, i locket på ryggsäcken, över axeln och så vidare. Exempelvis:
http://www.lowepro.com/pages/series/street/top65aw.htm

Längre ner på sidan finns massa andra alternativ att kika på (vid "Find Your Bag").
/Danne
 
Jag har de senaste 10 åren haft en liten Haglöfsväska som rymmer hus + 3 fasta objektiv + nån filmrulle fäst med två karbiner i axelremmarna på ryggsäcken, så den hänger över magen.
Aldrig upplevt att den skulle tynga eller hänga och slänga utan kameran är alltid redo sas...
Vid dåligt regn har jag bara dragit en plastkasse över.

Men nu har jag köpt en

http://www.ortlieb.com/_prod.php?lang=en&produkt=aquacam

,storlek M, som jag kommer att bära på samma sätt.
Ortlieb-väskan är nästan dubbelt så bred och djup som väskan jag använt innan men det blir nog inga större problem.

Pga felleverans (fick 2 st) har jag faktiskt en splitter ny, oanvänd Aquacam M till salu om någon är intresserad, för halva listpriset :)
 
Man skulle kunna skruva fast ett clips (typ såna som finns till mobiltelefoner och deras väskor) i stativgängan och haka fast kameran i ryggsäckens rem på bröstet, då får man den snabbt i handen vid tillfälle. Glöm ej att säkra kameran genom att knyta
fast remmen ordentligt på ryggsäcken med så pass mycket slack att du kan röra kameran fritt.
Denna metod kan ju även brukas om man har ett mindre kamerafodral som man fäster clipset i.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.