Kamerastativ på staven

Jag vill kunna använda min telskopstav som kamerastativ. Finns den kombinationen redan att köpa? Är det någon som har en bra lösning på ett hemmabygge?

Kanske...

... jag kom på det nyss:
om det är plasthandtag och om den är ganska plan kan du kanske gänga ett hål (M6 eller vad det är under kameran) i handtaget och skruva ned en gängad M6 stång kanske 5 cm lång. Lås den med en mutter på ovansidan och skruva fast det på kameran därunder du vet.
Funkar det så borde jag ha medalj...
:)
Dan

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Finns Redan !

Meig veterligen finns det redan, fast det beror ju vilken sorts teleskop stav du menar ! Jag har i alla fall sett det på teleskop stavar ämnade för vandring där man helt enkelt skruvade av toppen på staven och sen va det bara att skruva på Kameran ! Problemet med hemma byggen är väll att du inte gärna vill ha en bult som sticker upp ur staven för jämnan. Gängor i plats är eligt min erfarenhet inte så hållbara utan jag tror att du då får fälla ner en mutter av rätt storlek.

Mvh Åke
[Ändrat av Nils-Åke 2001-04-24 kl 09:24]

Mitt hemmabygge

Tog en gammal vandringsstav (Gipron, trekker - 3 delad). Borrade genom plasten i handtaget, försänkte en mutter, låste fast eländet ordentligt med locktite, sedan var det bara ta fram en gängtapp, gänga en liten metallpinne som kompisen hade hemma vid sin metallsvarv (vet inte material, men det var inte så svårt att gänga den). För att sedan göra staven bekvämare att hålla i (och säkrare, ifall man faller med den i handen) gjorde jag ett "lock" som helt täcker överdelen av hela handtaget, i kork. Inte snyggt, men fullt funkis.

MVH

/Kotten

vandringsstav och kamerastativ i ett.

Kolla i scandinavian photo
gitzo 1560 monotrekk
enbenstativ. lättviktsstativ och vandringsstav i 3 delar med en liten kulled. Max längd 165 med en vikt på 430 gram.

Komperdell Guide Antischock är en tredelad teleskopstav där man kan skruva av korktoppen på staven och dra fast kameran. Fungerar alldeles utmärkt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips