Kamerabatterier

Hej!

Jag har en fråga om kamerabatterier eftersom jag inte kan ett skvatt om det. Om jag har ett kamerabatteri som är på 7,2 V, går det då bra om man laddar upp det med ett externt batteri på 5 V? Eller kommer kamerabatteriet gå sönder eller skadas? Måste man ha exakt samma volt?

Tack på förhand :)
 
Tror nog att det ska funka.
Köpte en USB laddare till min kamera och det ger ju bara 5 v
Det är väl bara att det tar lång tid?
Vilken kamera är det?
 
Det torde vara praktiskt omöjligt att ladda upp ett batteri på 7,2 volt med ett batteri på 5 volt. Det bästa du kan åstadkomma (om det går alls) är att se till att båda batterierna har samma spänning (rimligen något under 5V), men inte mer.

Om du däremot har en del elektronik mellan batterierna så är saken annorlunda, men jag tror inte det finns något färdigt att köpa i handeln.

-----
Anledningen att det inte borde gå att ladda upp ett 7,2V-batteri med ett annat batteri på 5V är att om du kopplar ihop dem (minuspol till minuspol, och pluspol till pluspol) så kommer det att flyta ström (massor med ström) tills båda batterierna har samma spänning (antal volt). När båda batterierna har samma spänning finns det inget som driver strömmen, och då slutar det att flyta ström. Men då kommer ditt 7,2V-batteri inte att vara fulladdat, eftersom det bara laddats upp till strax under 5V.

Du behöver alltså något som kan få upp dina 5V till lite mer än 7,2V. Då behövs det lite elektronik mellan batterierna. Helst skall du ha något som inte bara drar upp spänningen, utan också som reglerar den, så du inte laddar fel. Som sagt, jag tror inte att det finns färdigt i handeln, och då blir det till att bygga själv.
 
Det går aldrig att ladda ett batteri på 7.2V med ett batteri på 5V oavsett hur länge du laddar. Spänningen i det laddade batteriet kommer aldrig att överskrida spänningen i det batteri som det laddas ifrån. Möjligen skulle du kunna seriekoppla två batterier á 5V så att du får 10V för att ladda batteriet på 7.2V. Men håll i så fall koll på det laddade batteriet så att det inte blir för varmt. Köp helst extra batterier som passar din kamera och ladda dem innan du ger dig ut till platser där du inte kan ladda dem. Sök på "npfw50" på nätet för din kamera.

I allmänhet är det bara dumt att försöka ladda ett batteri ifrån ett annat eftersom du alltid förlorar en del energi vid laddningen. Det är bara i fall där du inte kan byta batteriet som det är motiverat, vilket ofta gäller för moderna smartphones. Du måste då ha med dig ett extra batteri med större kapacitet än det du ska ladda för att det senare ska bli fulladdat.
 
Skall du ladda ett 7,4V batteri måste du ha en laddare eller annan likströms strömkälla, batteripack, med ett högre Voltleverans. Laddarna brukar variera mellan 8,5 och 9 V, det måttliga överläget är för att laddströmen inte skall hetta upp mottagaren för mycket. Sker det förstörs batteriet för gott.

Hur stor kapasitet batteriet har står på det i form av mAh eller om du talar om bilbatterier och liknande i Ah. Din strömkälla måste leverera tillräckligt många mAh eller Ah, det räcker inte med 1:1 utan pga förluster, värme etc, måste du skyffla in fler i ditt battre(pack). Det åstakomms genom att du multiplicerar laddarens mAh med tiden i timmar + kompensation för förlusterna.

Har du köpt en laddare med 5V ut och dina batterer vill ha 7,4 eller mer får du se till att byta ut batteriladdaren till en som duger.
go tur
 
Det går utmärkt, antar att du har ett portabelt batteri för laddning av mobila enheter?
Då kan du ladda batteriet i kameran (NP-FW50) via (micro) usb porten som vill ha 5v.
 
Jag har funderingar på att bygga en solcellsladdare för mobilens batteri, kanske även en för kameran. I princip behövs två anslutningar, plus och minus. Men de flesta batterier för moderna prylar har tre bleck, liksom de laddare man köper till. Har letat efter manualer för batterier resp. laddare där funktionen för dessa tre bleck förklaras och specifikationer ges. Men det är svårt att hitta. Någon som vet mer om detta?

Alternativet för mobilen är förstås att göra en anslutning från solcellerna med micro-usb. Det är väl enklare att hitta manualer för den anslutningen.
 
Jag har funderingar på att bygga en solcellsladdare för mobilens batteri, kanske även en för kameran. I princip behövs två anslutningar, plus och minus. Men de flesta batterier för moderna prylar har tre bleck, liksom de laddare man köper till. Har letat efter manualer för batterier resp. laddare där funktionen för dessa tre bleck förklaras och specifikationer ges. Men det är svårt att hitta. Någon som vet mer om detta?

Alternativet för mobilen är förstås att göra en anslutning från solcellerna med micro-usb. Det är väl enklare att hitta manualer för den anslutningen.

Det är bara en gissning från min sida, men jag tror att det tredje blecket är till för en temperatursensor inuti batteriet. Många moderna laddare kan ta hänsyn till hur varma battericellerna som skall laddas är, och då måste de på något sätt få den informationen.

En annan, men mindre sannolik, gissning är att det är för att du bara skall kunna använda "rätt" laddare till batterierna: det överförs någon typ av digital information via det tredje blecket, som ser till att laddare och batteri fungerar ihop bara om de kommer från samma tillverkare. Uttryckt på ett annat sätt: om du köpt en kamera (med tillhörande batteri) från XXX måste du köpa din ersättningsladdare från samma tillverkare när originalet går sönder.
 
Jag har köpt några reservbatterier till de kameror jag har med mig på resa/vandring, vilket är mycket enklare än att försöka ladda batterier i vildmarken. Jag har köpt mina batterier från www.24.se och de har fungerat bra. Till Sony a5000 är tydligen batteritypen NP-FW50:
http://www.24.se/ljud-bild-foto/fot...tterier/sony-batterier/batteri-till-sony-fw50

Instämmer - extrabatterier är alltid bättre än mer eller mindre krystade lösningar för att ladda i fält. Och om man inte är mån om att handla med stöd av svenskt konsumentskydd så kan man ju lika gärna köpa piratbatterierna från Ebay själv, i stället för att gå via en mellanhand som lägger på åtminstone 100% för besväret.

En del skulle påstå att din dyra kamera sannolikt exploderar samma sekund som du trycker in något icke-original i den, det finns väldigt lite faktiskt stöd för såna påståenden. Tvärt om skulle en förkrossande majoritet av alla som flitigt använt icke-original-batterier under lång tid (undertecknad inkluderad) vittna om att det funkat alldeles utmärkt och varit en god besparing.
 
Tvärt om skulle en förkrossande majoritet av alla som flitigt använt icke-original-batterier under lång tid (undertecknad inkluderad) vittna om att det funkat alldeles utmärkt och varit en god besparing.

Jag har tyvärr motsatt erfarenhet, av ett ersättningsbatteri till min Panasonic kompaktkamera (numera pensionerad). Köpt i svensk butik. Det var betydligt sämre kapacitet, och i kyla dog det nästan helt. Min kompis Anders har liknande dåliga erfarenheter av piratbatterier till sin Canon systemkamera. Vi köper bägge numera bara originalbatterier. Så jag antar att det finns olika kvalité på piratvarianterna. Svårt att veta vilka som duger.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.