Kalsonger som i första hand andas och inte värmer.

Hej
jag är ute efter kalsonger som ska ha till huvuduppgift att hålla mina ädlare delar torra även då det är varmt och det är lite jobbigt.

Värmen i dom kan vi helt bortse ifrån eftersom jag löser det med långkalsonger utanpå kortkalsongerna vid behov. Ju mindre värme destå bättre blir det i det här fallet.
 
Jag kör med tunna Craft kalsonger. Svettas rätt bra men heligheterna är torra och fina även en solig, varm dag på fjället.

Peter
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
dajo; sa:
Hej
jag är ute efter kalsonger som ska ha till huvuduppgift att hålla mina ädlare delar torra även då det är varmt och det är lite jobbigt.

Värmen i dom kan vi helt bortse ifrån eftersom jag löser det med långkalsonger utanpå kortkalsongerna vid behov. Ju mindre värme destå bättre blir det i det här fallet.

Brynje. Finns en modell med nät på utsidan av benen och mjukt tyg runt utrustningen.

//J
 
joru; sa:
Brynje. Finns en modell med nät på utsidan av benen och mjukt tyg runt utrustningen.
Om du menar modellen med vindtätt tyg runt utrustningen så kan du glömma svettransporten, dina ädlare delar kan du lika gärna lägga i en plastpåse med varmvatten.

Själv har jag tyckt att Crafts material transporterar svett sämre än coolmax och polartecs Powerdry, två material som förekommer i en hel del olika fabrikat. Dessa kallingar är dock aningen dyrare, men det kan det vara värt (med tanke på hur otrevligt det kan vara med p*ngsvett och p*ngskav).

Har själv kört Newlines Coolmaxkallingar som var bra, samt Houdini Speed Boxer (Powerdry) som också var bra. Jag prioriterar helt klart svettransport före värme i kalsongerna.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Strykarräven; sa:
joru; sa:
Brynje. Finns en modell med nät på utsidan av benen och mjukt tyg runt utrustningen.
Om du menar modellen med vindtätt tyg runt utrustningen så kan du glömma svettransporten, dina ädlare delar kan du lika gärna lägga i en plastpåse med varmvatten.

Själv har jag tyckt att Crafts material transporterar svett sämre än coolmax och polartecs Powerdry, två material som förekommer i en hel del olika fabrikat. Dessa kallingar är dock aningen dyrare, men det kan det vara värt (med tanke på hur otrevligt det kan vara med p*ngsvett och p*ngskav).

Har själv kört Newlines Coolmaxkallingar som var bra, samt Houdini Speed Boxer (Powerdry) som också var bra. Jag prioriterar helt klart svettransport före värme i kalsongerna.
Houdini Sped Boxer verkar intressant men hur är dom i storlekarna?
Jag är ganska storväxt och ligger mllan XL och XXL.Houdini finns väl bara i XL som störst (vad jag sett på nätet i alla fall) vilket i och för sig kan funka om dom är stora i storlekarna.

Jag har hittat 2 kandidater till på nätet...
Haglövs Actives 020 Boxer
Haglövs Actives 010 Boxer

Någon som har erfarenhet av dom?
Är 020 för varm eller är 010 för kall?

Tänkte mig även T-shirt av samma modell.
 
Var köper man egentligen vettiga kortkalsonger i annat material än bommul?

Sportaffärerna har mest långkalsonger. Kan ha dyra boxer i bommul.

Jag hittade tre par i höstas, runt 100kr styck vilket är absoluta smärtgränsen. Tror det var två par på H&M och ett par på Coop. Materialet är som cykel-/bad-byxor. De sitter mer eller mindre illa, ett par har knappt någon resår och de vanliga byxorna halkar omkring, mest neråt. Får dra åt skärpet hårt om de ska sitta utan moderiktigt gällivarehäng, ett mode jag inte gillar. Kankse får skaffa hängslen, måste vara 25 år sedan jag använde det.

Om jag vill ha några i annat material än bommul, sköna, bra passform. Måste jag verkligen beställa utomlands för 20£/$/€ paret + frakt?
 
Jag kör med Craft, har både med och utan vindskydd i front. De med vindskydd används på vintern i kombination med mjukskalsbyxor, annars väljer jag de vanliga.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.