Kalsonger i merino?

Tänkte införskaffa mig ett underställ i merino från ullmax men har bara kalsongen i syntet. Var hittar man prisvärda kalsonger i merino? Är less på svettlukten och kalla syntetplagg.

Hittade lite trådar men de var rätt gamla.

Hittade Devolds på www.nordicwool.se. Ca 250-300kr. Bra? Finns billigare även med kvalitet?

Ska man köpa active (blandning av synetet/merino tror jag) eller multisport (bara merino)?

Lite knapphändig information på hemsidan.
 
Jag har två par Icebreaker kalsonger från Nya Zeeland. Gissar att de ligger runt 400 kr och sälj nog lite här och där. Bland annat på Naturkompaniet. Bra kallingar för övrigt. Bra att ha både ull och syntet i garderoben.

/ Daniel
 
Har erfarenhet av ylle-underkläder och jag tycker de är mycket bra att vandra i. Vid raster tar man bara på sig någon vindtät skjorta, så fryser man inte om det blåser även om man är fuktig. Enda nackdelen är att 100% ylle har dålig rivstyrka! Jag har tyvärr dragit sönder ett par ylle-underställströjor när jag skulle ta av mig den fuktiga tröjan, för att tvätta mig. stora hål blev det. Gick att laga när jag kom hem igen.
Jag tror att en blandning av ylle och syntet är optimalt får både värme och rivstyrkans skull. Det får bli mitt val vid nästa inköp.
 
Jag har använt kalsonger i merino ett antal säsonger och är mycket nöjd. Enda problemet är slitstyrkan. Jag har slitit ut två Smartwool-kalsonger på alldeles för kort tid, särskilt med tanke på vad de kostar. De Icebreaker jag nu använder verkar slitstarkare, men jag får vänta ett tag med den slutliga bedömningen. Är dock väldigt nöjd med slitstyrkan hos en tröja Kent från Icebreaker. Icebreaker känns lite "hårdare" och glansigare i ytan än Smartwool, trots att båda är 100% merino.

När det gäller syntet/ull-blandningar så har jag hört att 60% ull är nedre gränsen för "luktfrihet".

Har nyligen inhandlat ett par kalsonger från BPL.
http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/beartooth_merino_wool_short.html

Eftersom jag använder mina kalsonger som kortbyxor/shorts vid varmt väder är det trevligt att slippa gylfen. Det blir liksom mindre påtagligt att man går i runt i kalsonger då. BPLs merino shorts är avsedda att kunna användas som tights, saknar gylf och har också en liten ficka för bilnyckeln under joggingrundan. Får se hur slitstyrkan är under nästa barmarkssäsong.

Jörgen
 
Icebreaker känns lite "hårdare" och glansigare i ytan än Smartwool, trots att båda är 100% merino.

XX klipp XX

Eftersom jag använder mina kalsonger som kortbyxor/shorts vid varmt väder är det trevligt att slippa gylfen. Det blir liksom mindre påtagligt att man går i runt i kalsonger då. BPLs merino shorts är avsedda att kunna användas som tights, saknar gylf och har också en liten ficka för bilnyckeln under joggingrundan.

Jag tycker också att Icebreakers trosor/kalsonger verkar tåligare än Smartwools. "Hårdare" och "plattare" tyg liksom, samma känsla som Jörgen säger.

Klart intressant med gylf-fria kalsonger/tights! Får undersökas!

Devold är åtminstone ganska prisvärda på tröjor, om man jämför med Icebreaker/Smartwool. Och en del ganska pigga färger! Har dock inte provat deras underkläder förutom en ull-/syntet-BH, men den är mer fleece-aktig än ullig.

Men som alltid! Varning för att en del ullkläder äts upp av vanligt tvättmedel och vanliga tvättprogram. Går snabbare med de stickningar som inte är "blanka/hårda", säger min (dyrköpta) empiriska erfarenhet. Underkläder vill man ju kanske tvätta hyfsat ofta, men det kan vara värt ett särskilt ulltvättmedel. Jag köpte från ett företag som heter Minimundus, men det finns säkert andra företag/tvättmedel också. Obs, jag har inget med detta företag att göra, men rekommenderar dem gärna.
Här kan du läsa om ullskötsel, köpa tvättmedel och även kläder:
http://minimundus.se/valkommen.htm
 
Jeg lever hele vinteren igjennom med ullboxer. Altså hver dag. Har fått prøvd en hel del forskjellige:

www.janus.no De har vært veldig bra egenskaper på de og de er slitstarke. Tror de er å fåtak på i Sverige.

www.devold.no Boxer i multisport serien. Bra. Ganske billige, vel allt er vel relativt men..

Smartwool. Dyre, liten slitstyrke. Er ikke imponert ellers i egenskapene.

Icebreaker sine boxer er bra men koster jo nesten det dobbelte av hva devold sine koster og er de så dobbelt så bra? Nei.

www.aclima.no Fine boxere, bra passform, slitstarke.

Når jeg nå leser dette lurer jeg på om jeg skal begynne som selger for merinoboxere...

Anders
 
Bulingen - Precis det jag menar! Så fort man stannar så fryser man. Men man får nog vara lite försiktig, men jag brukar sällan slita sönder grejer i första taget.

Jörgen - Skönt att använda dem som tights! Smart! Jag har för övrigt fått en del ideer från din bok. Mycket (bra-å-ha) kunde strykas från packlistorna. Höjdpunkten var nog att ersätta locket på triangian med en pajform! Då trillade polleten ner (som en jackpot på enarmad bandit). Jag hade aldrig tänkt tanken att bara ta med delar av triangian, trots att jag sällan använder mer än bara kastrullen. Även om jag inte är en extrem gramjagare fick jag många tips.

MonicaKa - Tack för tipset och tvättråd. På minimundus.se fanns kalsonger från janus för 218 kr.

Anders - ska du starta en kalsongklubb kanske? Jag kan ta en prenumeration! ;-)
 
Jeg lever hele vinteren igjennom med ullboxer. Altså hver dag. Har fått prøvd en hel del forskjellige:

www.janus.no De har vært veldig bra egenskaper på de og de er slitstarke. Tror de er å fåtak på i Sverige.

www.devold.no Boxer i multisport serien. Bra. Ganske billige, vel allt er vel relativt men..

Smartwool. Dyre, liten slitstyrke. Er ikke imponert ellers i egenskapene.

Icebreaker sine boxer er bra men koster jo nesten det dobbelte av hva devold sine koster og er de så dobbelt så bra? Nei.

www.aclima.no Fine boxere, bra passform, slitstarke.

Når jeg nå leser dette lurer jeg på om jeg skal begynne som selger for merinoboxere...

Anders

Jag har sett att även Ulvang ( http://ulvang.no/ ) gör underkläder i ull. Men materialet kallas "Ulvang-ull", vilket djur kan det komma från? Jag antar att det inte är Vegard som har fått extrem hårväxt?

Tillägg:
Nu ser jag att det tydligen kommer från ulvang sauer !
 
De enda jag provat är Lundhags, och hittills har de fungerat och hållit bra. Bekväma, ganska långa, aningen tjocka är de, men på vintern är det ju ungefär vad man önskar. Själv skulle jag kanske föredra något kortare och tunnare för sommarbruk. Priset på 340kr är förstås hårresande, men det ligger ju i linje med övriga tillverkares... Kolla Lundhags Outlet i Järpen om du har vägarna förbi, 30% rabatt på kallingarna och bra sortiment.

Nu ser jag att det tydligen kommer från ulvang sauer !
Och frågan infinner sig: Är detta den berömda Ulven i Fårakläder?

:)
 
Senast ändrad:
Har nyligen inhandlat ett par kalsonger från BPL.
http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/beartooth_merino_wool_short.html

Eftersom jag använder mina kalsonger som kortbyxor/shorts vid varmt väder är det trevligt att slippa gylfen. Det blir liksom mindre påtagligt att man går i runt i kalsonger då. BPLs merino shorts är avsedda att kunna användas som tights, saknar gylf och har också en liten ficka för bilnyckeln under joggingrundan. Får se hur slitstyrkan är under nästa barmarkssäsong.

Jörgen
Hur är det med dessa shorts, gäller det unisex-storlek??
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...