Kallt som fan, sy eget sovsäcksöverdrag?

Ett mindre extremt alternativ än ovanstående är att köpa en påse dun , öppna säcken vid dragkedjan, fylla, och sy igen. Bara säcken har väggar mellan inner och yttertyg och inte är genomsydd så går nog att få den ganska mycket varmare. Huvan och fotboxen blir krångliga men de kvittar nog lika.
 
Bra där, jag har funderat på detta. Men 100 gram dun kostar ca 150 kr. Kan du beskriva för mig på något sätt hur mycket det räcker till? 100 gram låter väldigt lite för så mycket pengar. Ett halvt kilo dun kostar ju 778 kr!

:)
 
Men summa summarum, den är för kall och hade jag bara satt mig in i hur man ska läsa siffrorna hade det nog blivit rätt... Men vad innebär siffrorna egentligen och varför skriver dom tre olika? Hur är det meningen att man ska läsa siffrorna?

Generellt fryser kvinnor mer än män. Komforttempen på säckarna är dessutom beräknat på ett medelvärde för män och kvinnor. Är man kvinna och frusen av sig så behöver man nog plussa på några grader för att få egen komforttemp. En tre säsongers säck för fjällen behöver tåla några minus och är man dessutom frusen så skulle jag sätta på ca 5 grader på säcken. I en bra säck med komfort -9 skulle jag gissa att du sover som en prinsessa i. Gå in till en riktig utebutik så är chansen stor att du hittar kunnig personal som hjälper dej. Personligen är jag förtjust i marmot säckar så de rekommenderar jag varmt.

Sen är det ju viktigt att säcken är rätt storlek och gärna anpassad för damer (annan skärning och ofta mer fyllning vid fötterna och huvudet).
Flera bra tips för att sova gott var redan uppe så jag tänker inte dra dem igen.
 
Bra där, jag har funderat på detta. Men 100 gram dun kostar ca 150 kr. Kan du beskriva för mig på något sätt hur mycket det räcker till? 100 gram låter väldigt lite för så mycket pengar. Ett halvt kilo dun kostar ju 778 kr!

:)

Nja...100 gram av det där dunet motsvarar väl (nästan) ett av skikten på min inte allt för märkvärdiga sommarsäck som jag klarar ca 5-6 plusgrader i, alltså halva den sovsäcken. 100 gram extra är ändå rätt mycket om man utgår från en säck som har säg 250-400-gram dun.

500 gram är väldigt mycket :)
 
Pajak har på sin polska hemsida en bra utläggning om detta. Tyvärr ingen engelsk version, så här kommer ett sammandrag:

" Vill du ha en varmare sovsäck, så stirra dig inte blind på dunvikten, utan leta efter en säck med längre distansband (dvs avstånd mellan ytter- och innerskal, min anm).
Exempel 1: En sovsäck med t ex 6 cm distans, fylld med 2 kg 900 cuin-dun, kommer att vara betydligt kallare än en sovsäck med 16 cm distans, fylld med 1 kg 750 cuin-dun.

Exempel 2: En sovsäck fylld med samma volym 700 cuin- resp. 900 cuin-dun uppvisar vid test enligt EN-normen i stort sett samma värden för bägge dunkvaliteterna (testptotokoll skickas på begäran). 900-säcken blir naturligtvis något lättare vid samma volym, men för att öka säckens prestanda räcker det inte att byta dun - måste man även öka distansen.

Exempel 3: Två sovsäckar med identisk konstruktion fylls med 600 cuin- resp 900 cuin-dun, precis så mycket att duncellerna inte faller ihop. Nu visar EN-testet, att 600 cuin-säcken isolerar betydligt bättre, än den, som fyllts med 900 cuin-dun! 600 cuin-säcken kommer naturligtvis att väga betydligt mer och inte kunna packas ner i en lika liten påse, men den kommer garanterat att vara mycket varmare."

Tänker man efter och inser vad cuin-talet står för, så är inte ovanstående särskilt anmärkningsvärt.
 
Generellt fryser kvinnor mer än män. Komforttempen på säckarna är dessutom beräknat på ett medelvärde för män och kvinnor. Är man kvinna och frusen av sig så behöver man nog plussa på några grader för att få egen komforttemp. En tre säsongers säck för fjällen behöver tåla några minus och är man dessutom frusen så skulle jag sätta på ca 5 grader på säcken. I en bra säck med komfort -9 skulle jag gissa att du sover som en prinsessa i. Gå in till en riktig utebutik så är chansen stor att du hittar kunnig personal som hjälper dej. Personligen är jag förtjust i marmot säckar så de rekommenderar jag varmt.

Sen är det ju viktigt att säcken är rätt storlek och gärna anpassad för damer (annan skärning och ofta mer fyllning vid fötterna och huvudet).
Flera bra tips för att sova gott var redan uppe så jag tänker inte dra dem igen.

Jo, jag var åxå inne på en ca -10 säck. Hittade en Marmot Never Summer som jag tror kan vara vettig... kostar dock 3200 ca, men jag hatar att frysa.... så... Vad tror du om den? Är ganska lång (175) så jag har lite svårt att få plats i en tjejsäck för jag tror dom brukar vara lite kortare...
 
Jo, jag var åxå inne på en ca -10 säck. Hittade en Marmot Never Summer som jag tror kan vara vettig... kostar dock 3200 ca, men jag hatar att frysa.... så... Vad tror du om den? Är ganska lång (175) så jag har lite svårt att få plats i en tjejsäck för jag tror dom brukar vara lite kortare...

Marmot gör även long version på sina damsäckar. Tex Marmot W Tenton Long skulle kunna vara ett ännu bättre alternativ för dej. Bättre komfort än Never Summer till samma vikt och pris pga att den är optimeradför kvinnor.

Jag har själv en Hydrogen fill 900 som tresäsongers och en Col fill 875 som vintersäck. De har fått hänga med bra mycket och jag är supernöjd med båda.
 
Jo, jag var åxå inne på en ca -10 säck. Hittade en Marmot Never Summer som jag tror kan vara vettig... kostar dock 3200 ca, men jag hatar att frysa.... så... Vad tror du om den? Är ganska lång (175) så jag har lite svårt att få plats i en tjejsäck för jag tror dom brukar vara lite kortare...

Titta även på Marmot Wm Teton long, vilket är den "tjejvarianten" av Never Summer. Ligglängden på "long" versionen är 178cm så den bör passa dig perfekt:)

En annan finess Marmot har på sina dyrare säckar är den dubbla footboxen som jag uppskattar mycket (titta på bilden under fliken "Technology"). Men dessa säckar är förstås dyrare:
http://marmot.com/products/wms_pinnacle?p=117
 
Kul att ni gav samma sovsäckstips =)

Kommer att hålla utkik efter en Teton, den verkar vara riktigt bra. Gäller att hålla sig aktiv på div sidor för att kolla efter bra pris =) Tack!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.