Kallingar utan skav?

kanske är ett lite tråkigt tips men efter att ha cyklat en hel del enhjuling där det lätt blir väldigt mycket skav mot insidan låren i början, och det är nått som drabbar nästan alla enhjulingscyklister i början..
Det stående rådet är att "Det går över." för det gör det, huden blir ltie tjockare och man går inte lika lätt skav, med tiden.. bara man låter det läka mellan gångerna, men hemskt äre!
 
Min son är 17 år, han tränar styrka, powerwalks, springer etc. Han är en stadig kille, han är runt 1.86 och väger runt 105 ungefär. Hans problem är att kallingarna ger skav på låren. Det blir nästan sår i skrevet. Eftersom jag är kvinna har jag inte mycket kunskap i ämnet... Kan ni män ge lite tips på bra underklader??


Jag säger tvärtom till vad alla säger här !
Kallingarna ska inte sitta tight .!

Har trott sedan ungdomen 15 år att jag haft samma storlek i kallingar hela tiden eller ja hoppat upp en under 15 år. Är 30 nu. Men nej! Jag har xl eller nästan xxl nu beroende på ! Alla Kallingar är inte samma i storlekar från olika tillverkare.
Internationellt kalling mått på xl är 95 till 99 cm runt midjan och xxl är 100 till 104.

Men typ nike kallingar vissa andra är xl 102 till 107.

Stora kallingar är svaret ! Knida skin mot skin är ingenting jämfört med att kallingremmen som är på varje sida glider upp och sågar mellan pungsidorna !

30 år och äntligen blivit av med bekymret !

Köp efter midjemåttet! Eller större ! Tänk på att kalsongerna krymper efter flera tals tvättar!
Utom elastiska remmen som håller kallingarna på plats en bra sådan är i samma storlek!
En dålig sån rem blir mer slapp ! Och sämre elastisk !

Alla här har fel ! För små kallingar så sågas det i skrevet och det blir sår och varigt !
 
Jag säger tvärtom till vad alla säger här !
Kallingarna ska inte sitta tight .!

Har trott sedan ungdomen 15 år att jag haft samma storlek i kallingar hela tiden eller ja hoppat upp en under 15 år. Är 30 nu. Men nej! Jag har xl eller nästan xxl nu beroende på ! Alla Kallingar är inte samma i storlekar från olika tillverkare.
Internationellt kalling mått på xl är 95 till 99 cm runt midjan och xxl är 100 till 104.

Men typ nike kallingar vissa andra är xl 102 till 107.

Stora kallingar är svaret ! Knida skin mot skin är ingenting jämfört med att kallingremmen som är på varje sida glider upp och sågar mellan pungsidorna !

30 år och äntligen blivit av med bekymret !

Köp efter midjemåttet! Eller större ! Tänk på att kalsongerna krymper efter flera tals tvättar!
Utom elastiska remmen som håller kallingarna på plats en bra sådan är i samma storlek!
En dålig sån rem blir mer slapp ! Och sämre elastisk !

Alla här har fel ! För små kallingar så sågas det i skrevet och det blir sår och varigt !
Syntet, ej bomull. Sedan ska de gå ned en bit på låret. Tränar man på gym så har man väl shorts på sig och då lär det funka. Inga fladderkallingar, utan sådan som sitter lite tightare, men ej för små såklart.
Fast jag tränar alltid i korta tights, utan kallingar under. Funkar bra tycker jag. Alltså inga shorts.
 
Det tar emot att svara på en 10år gammal tråd men men efter att ha haft väldiga problem med att sömmarna på kalsonger skaver upp sår i samband med löpning så löste runderwear alla bekymmer. https://www.runderwear.co.uk De har lagt sömmarna utanför skavområdet och är helt fantastiska.
 
Oavsett märke så handlar en stor del om ventilaiton och torra, rena kläder. Öppen gylf rekommenderar jag de som vandrar i värme. Vid paus kan man dra ner övre byxorna för att lufta kallingarna och är man rejält svett så byt kalsonger, precis som man byter fuktiga strumpor. Torka torrt och använd om möjligt rena underkläder, torkad svett lär inte minska skavsåren.
Jag får mindre skav om jag har kalsonger med lite längre ben och "halt, glansigt" tyg, liten friktion tyg mot tyg. Hud mot tyg ger mer skav.
Förebyggande kan man puddra sig med barnpuder/talk - dock inte för mycket då blir det som cement. Behandlingen stavas inotyol (småbarnsföräldrar använder ofta till röda bebisrumpor):

/Patrik,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.