Anders M
Avstängd
Jag tipsade om boken "På hundsläde genom Kamtchatka" i en annan tråd. Nu kom jag att tänka på att Bergman skriver om Kamtjatkas "fjäll". Boken är skriven 1924 och då var tydligen "fjäll" fortfarande en synonym till "berg". Det finns en gammal tråd som behandlar definitionen av ordet fjäll. Nuförtiden är det kanske inte så många som talar om de österrikiska fjällen eller högfjället K2.
Till min fråga: Vad är kalfjäll, högfjäll och lågfjäll?
Är kalfjäll berg ovanför trädgränsen? Gäller det även platt tundra vid havet? Vilket är Sveriges sydligaste kalfjäll?
Vad är högfjäll? Måste det finnas snö året om, eller glaciärer? Kommer i så fall högfjällen att försvinna om glaciärerna försvinner? Måste det vara en viss höjd över havet? Eller en viss höjdskillnad från basen? Eller väldigt brant? Vilka är Sveriges sydligaste respektive nordligaste högfjäll?
Är lågfjäll ett kalfjäll som inte är högfjäll? Eller ett trädbevuxet fjäll?
Kom igen med era definitioner eller uppfattningar! Det finns nog inget rätt eller fel, men vad tycker ni?
[Ändrat av Anders M 2007-02-09 kl 09:17]
Till min fråga: Vad är kalfjäll, högfjäll och lågfjäll?
Är kalfjäll berg ovanför trädgränsen? Gäller det även platt tundra vid havet? Vilket är Sveriges sydligaste kalfjäll?
Vad är högfjäll? Måste det finnas snö året om, eller glaciärer? Kommer i så fall högfjällen att försvinna om glaciärerna försvinner? Måste det vara en viss höjd över havet? Eller en viss höjdskillnad från basen? Eller väldigt brant? Vilka är Sveriges sydligaste respektive nordligaste högfjäll?
Är lågfjäll ett kalfjäll som inte är högfjäll? Eller ett trädbevuxet fjäll?
Kom igen med era definitioner eller uppfattningar! Det finns nog inget rätt eller fel, men vad tycker ni?
[Ändrat av Anders M 2007-02-09 kl 09:17]