Kalfjäll, högfjäll, lågfjäll

Anders M

Avstängd
Jag tipsade om boken "På hundsläde genom Kamtchatka" i en annan tråd. Nu kom jag att tänka på att Bergman skriver om Kamtjatkas "fjäll". Boken är skriven 1924 och då var tydligen "fjäll" fortfarande en synonym till "berg". Det finns en gammal tråd som behandlar definitionen av ordet fjäll. Nuförtiden är det kanske inte så många som talar om de österrikiska fjällen eller högfjället K2.

Till min fråga: Vad är kalfjäll, högfjäll och lågfjäll? :)

Är kalfjäll berg ovanför trädgränsen? Gäller det även platt tundra vid havet? Vilket är Sveriges sydligaste kalfjäll?

Vad är högfjäll? Måste det finnas snö året om, eller glaciärer? Kommer i så fall högfjällen att försvinna om glaciärerna försvinner? Måste det vara en viss höjd över havet? Eller en viss höjdskillnad från basen? Eller väldigt brant? Vilka är Sveriges sydligaste respektive nordligaste högfjäll?

Är lågfjäll ett kalfjäll som inte är högfjäll? Eller ett trädbevuxet fjäll?

Kom igen med era definitioner eller uppfattningar! Det finns nog inget rätt eller fel, men vad tycker ni?

[Ändrat av Anders M 2007-02-09 kl 09:17]

öringen; sa:
GustavOh; sa:
Högfjäll måste väl vara de fjäll som åsyftas i "narkotika på fjället"?
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=41748

Lågfjäll är förmodligen övriga fjäll, då. Utom de som hamnat under havsnivån, sk fiskfjäll.

Kalfjäll hittar du mest i göteborg.

Haha, jag tycker vi kan sätta punkt här :)

Fast med ett tillägg. Min farfar talade sig alltid varm om "fjällor", han verkade uppriktigt förtjust i en mängd sådana; vad kan det vara? ;)

Anders M

Avstängd
GustavOh; sa:
Håller inte med. Nedåttjack då, det borde väl vara lågfjäll?

"Enligt en mkt intressant bok (av Ewa Hellström-Boström)"Svensk klättring Pionjärerna" sid 13. Här beskriver en man vid namn Olof Rudbeck(1660-1740) i sin dagbok att han upplever bergen här i norden mer sluttande än i de sydliga länderna och att de var alldeles glatta som en fisk, varför de då också kallades för fjäll."
http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=16354

alven; sa:
öringen; sa:
GustavOh; sa:

Lågfjäll är förmodligen övriga fjäll, då. Utom de som hamnat under havsnivån, sk fiskfjäll.

Kalfjäll hittar du mest i göteborg.

Haha, jag tycker vi kan sätta punkt här :)

Fast med ett tillägg. Min farfar talade sig alltid varm om "fjällor", han verkade uppriktigt förtjust i en mängd sådana; vad kan det vara? ;)
Är du säker pâ stavningen, sâ det inte var fjällkor han var intressserad av?

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Streamade naturupplevelser: Tre tips för lata mellandagar

Under året som gått har många nya naturfilmer och -serier släppts. Vi tipsar om några härliga äventyr att följa med på från soffan!

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!
alven; sa:

Jag associerar genast till "kullor", kan det vara damer på fjället??

Ring Fredrik Lindström och fråga.

^_^; sa:
Jag associerar genast till "kullor", kan det vara damer på fjället??

Fjällor - högfjäll
Kullor - lågfjäll?

Min ouppfostrade hjärna inser vad kvinnor på slättlandet i så fall rent logiskt borde kallas, men där kickar självcensuren in.

När det gäller män är jag mer osäker. Kring sjöarna hittar du ju en badkar, och vid havet saltkar, men på fjället vete tusan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips