Kajakvolym Greenland T

Hej,

någon som vet vilken volym Tahe Greenland T har? Hittar bara uppgifter på vilken kapacitet den har i vikt, men inte något om vilken volym den har. Jag har dessutom mejlat både en åf i Stockholm och Tahe själva ett flertal gånger, men något svar har de inte kunnat prestera.

Jag funderar på att skaffa en sån här och har provpaddlat och så (gillar den skarpt), men skulle gärna vilja veta volymen för att få ett känsla för hur mycket i packvolym det skiljer från den kajak jag har idag.

/Måns
 
vikt volym

Ja, visst är det konstigt att man anger vikt i stället för volym för packning i kajak! Du kan möjligen inte hitta packvikten för den kajak du har nu så kan du ju jämföra med Greenland Touring. Antar att det skulle ge en rätt bra fingervisning, alternativt jämföra med någon annan kajak du känner väl.
mvh Barbro
 
Lastkapacitet i vikt är nog ett sämre mått. Greenland T 135kg, prijon kodiak 150kg. Men det är säkert 100 liter volymskillnad.
 
Volym/maxlast

Hur man räknar maxlasten är lite olika, För Tahe så är maxlasten den last där kajaken fortfarande flyter ochj inte så mycket mer. Räkna bort 20 kg från maxlasten om du vill ha en siffra på hur mycket du kan lasta och fortfarande ha bra prestanda/sjövärdighet.

280 L för GTn låter rimlgt. Sen så tar skäddan endel plats men den är så bred där skäddan sitter så du kan lasta på båda sidor om den.
 
Volym intressantare än vikt

I mitt fall vill jag jämföra en Seayak som jag är van att packa, med Greenland T. Dessa två är ju helt olika i kajaktyp och lastbarhet.
Vad det gäller viktkapacitet så känns det som det är lite upp till de olika tillverkarna att bedöma vad som är en rimlig maxkapacitet i vikt. Enligt specifikationerna har Seayak 120 kg i lastkapacitet medan Greenland T har 135. Det känns som om dessa två fabrikanter inte har riktigt samma kriterier för att mäta kapaciteten, då Seayaken känns som en laståsna i jämförelse och ändå har en lägre kapacitet. Det går inte att jämföra helt enkelt.

Volymen däremot är ju inte en bedömningsfråga, utan ett definitivt mått på hur mycket man kan stoppa in i en kajak, oavsett om det är vatten elle dunsovsäckar. Seyaken har 360l i volym och jag försöker förgäves ställa detta mot volymen in en GT.
Helst skulle man ju provpacka för en tur, men en uppgift på volymen skulle ge en fingervisning.

/Måns
 
280 l stämmer nog bra. Mer än 300 l är det knappast. Det är iallafall tillräckligt mycket för en veckotur med vatten om man packar smart.

135 kg maxlast kan också stämma ganska bra. Har packat ner ca 95-105 kg i min Greenland Ilaga som är gjord för 90 kg. Då ligger akterdäck mindre än 1 cm över vattenytan. Den är paddlingsbar menblir trögare och det gäller att ha ett bra kapell ;)

Min åsikt är att tycker du kajaken är bra och rymmer någotsånär tillräckligt så köp den. En kajak rymmer ändå mångfallt mer än en vandringsryggsäck. Visst, grillen kommer inte med i en GT men har man verkligen behov av det? När kajaken är så mycket roligare att paddla...

Tältpinnarna går in bakom skäddaboxen, passar perfekt i Ilaga (inget skrammel), troligen i GT också.

Packuttrymme är subjektivt, lika viktigt är var skotten sitter, luckorna placering och storlek, hur mycket de sticker ner under däcket och så klart bredd och höjd i skotten.

Lite mer info - jämförde med seabird designs grönlandskajaker
Black pearl LV (motsvarar Ilaga) har en volym på 220 l
Sea Pearl (deras model i Gt-segmentet) har en volym på 290 l
Skillnaden i skrovform och volym mellan fabrikaten är nog liten
 
Det är ju lysande, tack för informationen! Att varken återförsäljaren eller Tahe själva kunde svara på detta är ju svagt tycker jag. Detta forumet är ju bara hur bra som helst...

/Måns
 
Dåligt

Att ange volym borde vara ett måste får alla tillverkare. Volym ger bra hum hur det går att lasta. Dåligt att en stor firma som TAHE inte kan uppge detta!!

200- 320 liter kräver liten packning och paddlare, jobbigt att få ner stora prylar som tält och liggunderlag i regel.

320-350 Inte så lätt med stor last och massor av prylar. Min Nordkapp på typ 340 liter låg mycket lågt med 90kg paddlare och full last. Ofta stor däckslast.

350-400+ Svenska kusten funkar bra, ta med det där extra. lasta snabbt och enkelt. Paddlare 80-90kg+ last för långtur bör titta här.

Ibland är det tröttsamt att strula med packningen i en liten kajak, så köp en liten och en stor kajak. stora åbäken blir dock lite trista ibland, speciellt på dagsturen. Gillar dock att ha med alla roliga prylar och det där 6packet med öl.

Bra volym som funkar för mej 91kg och gillar prylar är 345-380 liter
 
Medhåll.....

Jag håller med om att vi borde kunna ange fakta bättre. Jag har själv provat att med vatten och litermått få fram volymen i en Bayspirit, men det kändes som felmarginalen blev lite stor. Om alla kanoter vi har (cirka 50 modeller) skall mätas på detta sätt lär jag få rejäl tennisarm av allt ösande.

Ett litet problem med fakta på våra kajaker är att Herr Wirsén är i hög grad en hantverkare och bygger en plugg som han slipar och putsar på tills egenskaperna är så som han önskar (rätta mig om jag har fel Johan) och det finns m.a.o. inga exakta data att använda. Vid design i CAD får man all tänkbar data vid några knapptryck.....

Volymangivelsen tycker jag inte är sååå avgörande. Man ser på måtten och stilen på en kajak om den rymmer mycket eller lite och är man riktigt krävande med hur mycket man kan packa så säger ju inte volymen allt ändå. Till slut måste man ändå ta en kajak och provpacka för att veta vad man får ner. Höjd, längd, bredd, luckor, vinklar, densiteten på lasten o.s.v. Skotten kan ju flyttas vilket också gör att dessa fakta inte alltid är helt relevanta.

Sedan kanske den kajaken som har rätt volym inte alls är den kajaken man vill paddla heller. Då kanske det bästa är att hitta drömkajaken och anpassa packningen. Beställ den med skotten flyttade så att du får optimal lastförmåga. Tahe kan i varje fall erbjuda detta.

Trots mina motargument tycker jag att vi borde kunna ange dessa uppgifter.Hoppas på att kunna redogöra exaktare fakta snart.

Ha det gott!


Mats/Tahe, Zegul o.s.v.
 
Att ange volym borde vara ett måste får alla tillverkare. Volym ger bra hum hur det går att lasta. Dåligt att en stor firma som TAHE inte kan uppge detta!!

200- 320 liter kräver liten packning och paddlare, jobbigt att få ner stora prylar som tält och liggunderlag i regel.

320-350 Inte så lätt med stor last och massor av prylar. Min Nordkapp på typ 340 liter låg mycket lågt med 90kg paddlare och full last. Ofta stor däckslast.

350-400+ Svenska kusten funkar bra, ta med det där extra. lasta snabbt och enkelt. Paddlare 80-90kg+ last för långtur bör titta här.

Ibland är det tröttsamt att strula med packningen i en liten kajak, så köp en liten och en stor kajak. stora åbäken blir dock lite trista ibland, speciellt på dagsturen. Gillar dock att ha med alla roliga prylar och det där 6packet med öl.

Bra volym som funkar för mej 91kg och gillar prylar är 345-380 liter

Det är roligare med en mindre kajak och med lite planerande och smarta lättviktsprylar kommer
man ner i volym och vikt på packningen. Liggunderlag, sovsäck och tält kan man minska på packvolymen på rejält.

Själv kör jag med kajaker som rymmmer 260-320 liter och får ner packningen för en vecka utan att lasta på däck. vill man vara ute i 2 veckor så får man fylla på mat och tvätta kläder längst vägen;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.